Skip navigation

I høst kom jeg over et furutre jeg aldri har sett maken til. Det hadde noen store og flotte kongler hvor kvaen på en måte rant nedover og skapte spennende mønstre. Siden treet ikke står langt fra der vi ringmerket fugler, ble jeg spesielt betatt av denne konglen der kvaen hadde tatt form som kloen på en fugl.

Litt bortenfor fant jeg noen strå hvor edderkopper hadde laget noen skikkelige knutepunkt.

Om nettene var spunnet som fangstnett, eller om knutepunktene var laget for å skjule edderkoppens egg vet jeg imidlertid ikke. Siden det ikke var noe fangst i dem heller jeg vel mest til at det må ha vært egg der inne.

På foringsplassen min har jeg et spettmeispar som faste gjester. I dag var Fru Spettmeis tydelig kvestet. Sannsynligvis har hun vært utsatt for en rovfugl. Jeg er glad den ikke hadde hellet med seg.

Heldigvis har hun ganske god styring selv om stjertfjærene nærmest ser ut som en propell. Men jeg synes likevel synd på henne. Siden fjærene bare er brukket, må hun nok belage seg på å slite med dem til neste gang hun skal myte. Skadede fjær byttes nemlig ikke ut med det første. Kanskje napper hun dem ut etter hvert. I så fall vil de bli erstattet ganske raskt.

Kulda har unektelig satt inn, og når frosten virkelig biter synes i hvert fall jeg at det liksom varmer å titte gjennom sommerens bilder. Måtte disse blomstene bidra med litt varme til også.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Inne på Petunias temablogg vil du finne link til flere innlegg i denne serien.

40 Comments

  1. Du er bare så dyktig til å ta bilder. En fryd å se på bildene dine!Stakkers fru Spettmeis da. Hun ser virkelig kverket ut. Håper hun snart er tilbake i fin form igjen!

    • Så hyggelig sagt av deg Petunia. Tusen takk!!
      Fru Spettmeis kan nok prise seg lykkelig for at hun slapp unna med livet i behold. Før eller senere vil stjerten bli like fin igjen… og jeg skal sørge for at hun i hvert fall ikke trenger å lete etter mat gjennom vinteren.

  2. Herlig!! Alt du klarer å få med deg.
    fru Spettmeis fikk jeg vondt av, tilværelsen kan være vel hard noen ganger.

    • Jeg ser så mye rart når jeg har kameraet med meg. Ellers også for resten, og da er det skikkelig frustrerende at det ligger hjemme. *ler*
      Det er ikke bare småfugl i den lille «Hundremeterskogen» min. Hønsehauken jakter stadig på duene, og sannsynligvis ligger både spurvehauken og spurveugla i bakhold.
      Naturen er brutal, men for at alt skal være i balanse må det nok være slik at den enes død er den andres brød. Det må vi bare godta. Likevel er jeg glad for at «min» spettmeisfrue klarte seg denne gangen.

  3. håper det gikk bra med fuglen , mine katter skader disse desverre ulempem med å ha katt ,men for noen flotte bilder av konglen …F

    • Mine katter jakter også, og den ene fortoner seg nesten som en lystmorder. Derfor kan jeg slett ikke ha noen foringsplass i nærheten av heimen.

      Konglene på dette treet var noe helt for seg selv. Jeg antar furua må ha blitt plantet i parken til den fine eiendommen som lå på denne plassen for mange år siden. Synd den står så bortgjemt nå, for den er virkelig et skue.

  4. Morrn.
    Bild Nr. 4 uppefrån.

    Mycket bra bild, med en god skarphet.

    Ha de bra.

    Hasse A

    • Hei på deg Hasse, og tusen takk skal du ha!🙂
      Ønsker deg en riktig finfin førjulstid.

  5. For et godt blikk du har for motiv. Trodde først det var is og ikke kvae. Flotte bilder.

    • I disse tider er det slett ikke rart du tok kvaen for is. Det ligner, og i det siste har det absolutt vært kaldt nok. Huttetu.. og akkurat nå snør det som bare fy!
      Glad du liker bildene.🙂

  6. Vinterbilder med snø,frost og is er fine. Men å se igjen bilder av blomster, sommer og sol – det varmer hjertet mitt i disse dager.
    Ha en fin helg🙂

    • Slik føler jeg det også, og spesielt nå som snøen føyker utenfor vinduene mine. Dette er en slik dag da det er godt å kunne holde seg inne. Ut må jeg uansett. Fru Spettmeis og de andre må jo få etterfylt matfatene sine.😉
      Ha en riktig fin adventshelg du også!

  7. Atter en gang N G kvalitet på bildene.
    Er rett og slett mektig imponert

    • Tusen takk skal du ha Tor. Du er bestandig så snill og inspirerende!!

  8. Nydelige bilder. Trodde først at det var is på konglene. Jeg ble glad da jeg leste at halestjerten til «fru Fugl» vokser ut igjen

    • Kvaen kan absolutt se ut som is, og det er vel egentlig det første man tenker på denne årstiden.
      Håper fru Spettmeis blir kvitt halefjærene ganske raskt slik at nye og fine kan vokse ut igjen lenge før den normale mytetiden. Hr Spettmeis bryr seg ikke om hvordan fruen ser ut for tiden. Han ser i hvert fall ut til å være like glad i henne.🙂

  9. Alla bilder är helt underbara! Men jag tycker synd om den lilla fågeln. Tur att det inte blev värre…
    Trevlig helg!

    • Dette spettmeisparet har vært faste gjester ved foringsplassen min i over et år. Vil nok derfor savne dem når de en gang blir borte. Godt det ikke skjedde denne gangen.
      Tusen takk for denne hyggelige tilbakemeldingen, og kos deg videre i helgen du også Maria.🙂

  10. Som altid leverer du blændende flotte billeder og med beskrivelser, så at også jeg fandt ud af, at det ikke var is😉

    • Jeg gjør så godt jeg kan Anjoe, både med bilder og forklaring.. så tusen takk skal du ha.🙂

  11. Fantastiske kunstværker skabt af den store kunstner, naturen.

    • Intet menneskeskapte kunstverk vil noen gang kunne måle seg med alt det naturen utrettelig byr oss.🙂

  12. Det er nogle fantastisk fine, knivskarpe billeder, du tager. Du ryster vist ikke på hånden.🙂

    • Jeg rister nok på hånden like mye som alle andre, men har jeg muligheten så gir jeg meg ikke før bildet blir tilstrekkelig skarpt. I den sammenhengen har jeg en engels tålmodighet.😉

  13. Så nydelig bilder du har tatt!😀

    • Tusen takk skal du ha Linsky.😀

  14. Bare helt skjønne bilder!

    • Tusen takk skal du ha Bjørg Nina.🙂

  15. Hvor er det nogle smukke billeder. Jeg glæder mig til vinteren kommer til Danmark – Kunne da godt bruge et par dage med frostklar himmel🙂 også gerne lidt sne.

    • Den kommer nok Anja. Hvis ikke får du ta turen hit opp til oss om en stund, for her må vi nok slite oss gjennom mange slike dager.
      Selv setter jeg mye mer pris på varme og gode dager. Lengter etter våren allerede jeg. Jeg fortviles imidlertid ikke. Det blir sikkert mange fine motiver å finne gjennom kuldeperioden også.😉

  16. tror aldrig jag har sett ett så fint fotografi av en kotte ( kongle) förut, men alla bilder var ju flotta🙂

    • Dette treet hadde noen utrolig flotte kongler, så jeg fikk mye hjelp der. På den annen side er jeg selvsagt veldig glad for de rosende ordene. Tusen takk skal du ha Mia!🙂

  17. Nydelig K=D
    (som alltid;))
    Ha en flott søndag=)

    • Ha en riktig flott søndag du også Karia-Anne. Min dag kommer nok til å bli fullspekket med kalorier, for vi skal feire min datters fødselsdag med et riktig kake- og søtsakerlag.🙂
      Og tusen takk skal du ha!!

      • hihi;) Hørtes kos ut;)

        • Jepp!🙂
          Blir litt travelt nå på dagen da, for her skal det bakes og stekes og stivpiskes og røres.
          Får bare glemme «sideflesket» og nyte kaloribombene i stedet. *ler*

  18. Det var en artig ting det på konglen da, det har jeg ikke sett før, godt fru Spettmeis kom relativt godt ut av hendelsen hun må ha vært i for å bli slik, går vel ikke så lang tid så er hun like hel og pen igjen. Flotte bilder Inger Johanne!

    • Det var mange artige former kvaen hadde dannet, men siden jeg var med på ringmerkingen var det naturlig nok denne kloa som spesielt fanget min oppmerksomhet.

      Jeg håper det fremdeles går bra med fru Spettmeis. Har nemlig verken sett henne eller gemalen siden torsdag. Sikkert en tilfeldighet, men hun er sannsynlivis et enkelt bytte så lenge stjerten hennes er som dette. Vi får bare krysse fingrene for henne.

  19. Nydelige bilder! Særlig godt liker jeg det første, med en gang jeg kom inn her og så det tenkte jeg med en gang WOW! hvilket praktfullt bilde!

    • Jeg liker også veldig godt det første. Tror det kommer av at fargene i bakgrunnen stemmer så godt overens med de i konglen og furunålene.
      Så setter jeg selvsagt veldig stor pris på denne flotte tilbakemeldingen. Tusen takks kal du ha Melusine!!


Legg igjen en kommentar

