Skip navigation

Det har ikke vært mange dager med gode lysforhold i det siste. Dermed har det heller ikke blitt særlig mye fotografering på foringsplassen min. Her har dere i hvert fall en representant for hver av de tre artene meiser jeg stadig har besøk av. Jeg krysser fingrene og håper at også toppmeisen og svartmeisen skal dukke opp etter hvert. Den jeg har aller mest lyst til å få besøk av er imidlertid granmeisen. Sjansene for at den skal glede meg med sin tilstedeværelse er beklageligvis små. Til det er nok Hundremeterskogen min for liten og for langt unna større skogsområder. Men hvem vet? Kanskje en av dem likevel forviller seg bort til matfatet mitt.

Uansett hvor vanlige disse måtte være, så er det likevel trivelig å få besøk av både kjøttmeisene, blåmeisene og spettmeisene. Nå ser det for øvrig ut til at fru Spettmeis har plukket ut de skadede stjertfjærene sine. Dermed vokser nok nye ut ganske raskt. For ordens skyld bør jeg vel fortelle at dette bildet av henne tok jeg dagen før skadene oppsto.

Heller ikke i dag er det noen vits i å ta kameraet med bort til foringsplassen. Det er uansett trivelig å være der en stund, og det skal bli artig å se om de vil sette pris på fuglenekene jeg skal henge opp. Fuglene kjenner meg igjen og godtar at jeg står bare et par meter unna matfatet. Noe helt annet er det hvis «fremmede» dukker opp. Da trekker de seg unna og bare venter til kysten er klar igjen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. 3 flotte bilder av fuglene. Lykke til med granmeisen. Jeg har den på besøk her, men har ikke fått nok bilder av den enda til å lage en liten serie. Så jeg aventer til lyset blir noe bedre.

    • Så heldig du er. Jeg synes nemlig granmeisen er så utrolig søt i seg selv og med den «klagende» sangen sin.
      På foringsplassen til en bekjent er de fleste meisene representert, men plassen ligger i dyp skygge. Kanskje prøver jeg der en vakker dag likevel.

  2. De er såååå søte.
    Hva med Dumpappen da Hannemor, kommmer den aldri…. de er SÅ fjonge

    Se her , vil du være med?
    http://josimo-josimo.blogspot.com/

    • Like søte som øredobbene du har tenkt til å gi bort Siv!
      Av en eller annen grunn har jeg ikke rotet meg til å føre deg opp på linklisten min, men det skal bli gjort ganske så umiddelbart! Jeg er og blir et stort rotehode.. beklager det.

      Dumpappen er en skikkelig dumpapp! Den dukket ikke opp sist vinter, og ikke ser det ut til at den kommer i år heller. Hører jeg at den besøker en foringsplass ikke så alt for langt unna, skal jeg legge meg på vent der. 😉

  3. Flotte bilder du har tatt her, både av kjøtt og blåmeisa og spettmeisa. Fasinerende fugler spettmeisene der den vandrer nedover med hodet først…(kun trekryperne som ellers klarer den bragden)
    Selv sliter jeg litt med å se forskjell på gran og løvmeis…
    Det er lettere gjennom telelinse??

    • Både spettmeisen og trekryperen er artige fugler. Begge er faste gjester hos meg. Trekryperen er litt mer vrien å få akseptable bilder av, men jeg har noen på lur.

      De er så absolutt snarlike disse gran- og løvmeisene. Granmeisen er imidlertid mattsvart på hodet, har rent hvite kinn og en lys stripe på vingen. Løvmeisen har glinsende svart isse, ikke rent hvite kinn og mangler den langsgående hvitaktige stripen på vingen. Dessuten skilles de på lyden. Granmeisen høres i mine ører nesten «furten/klagende» ut. 😉
      Håper disse ulikhetene kan gjøre det litt enklere for deg. Min erfaring er for øvrig at jo nærmere man kommer fuglene, jo lettere er det å identifisere dem. Bruker faktisk av og til telen som en liten kikkert.

  4. Da er du med på trekningen 🙂
    Det blir vel et par blå til deg vel…

    • Alt kler den smukke, Siv.. eller som min gamle far sa det.. alt pynter opp på en møkkahaug! *ler*
      Dette blir spennende 😀

  5. Nydelige bilder!

    • Tusen takk skal du ha Marie 🙂

  6. Eller : alt kler den fjonge *smiler*

    • Du er snill du Siv!!


Legg igjen en kommentar

