Skip navigation

For ikke alt for mange dagene siden moret vi oss med å fotografere skjærene som holder til nede ved Østensjøvannet. Det meste av vannet var dekket av et passe tykt islag, og da ligger forholdene vel til rette for å kaste mat ut på isen og prøve å «fange» fuglene mens de er i luften. De er nemlig noen skikkelig luftakrobater disse skjærene. Dette er en veldig vanskelig form for fotografering, så jeg må vel si meg fornøyd med at jeg fikk såpass mange brukbare bilder.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Du finner link til flere innlegg i denne serien inne på Petunias temablogg.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

52 Comments

  1. Herlige bilder av skjæra (eller sjur som vi sier.
    Mener å ha lest et eller annet sted at skjæra skal være årets fuglfoto objekt… Disse bildene er i så fall enestående flotte!!

    • Årets fuglfoto-objekt.. hmmm.. det må jeg undersøke nærmere!
      Denne skjærefotograferingen er skikkelig artig, men kan også være frustrerende vanskelig. Ikke bare er de raske i luften og dermed vanskelig å holde i fokus, men det kan også være en utfordring å unngå utbrent eller for mørk fjærdrakt. Dette siste gjelder vel for så vidt alle sort/hvite fugler.

      Jeg har for øvrig funnet ut at det er mest hensiktsmessig å kaste tørrfor til hund eller katt ut på isen. Både kråker og skjærer liker det, og så forsvinner det ikke like fort som brød eller meiseboller. 😉

  2. Så flotte bilder! Jeg er imponert. Ha en flott uke.

    • Denne formen for fotografering er skikkelig artig. Men man må regne med mange bilder av halve fugler og fugler som er ute av fokus. Ble faktisk overrasket (og litt stolt av meg selv) da jeg lastet opp bildene og ble sittende igjen med ganske mange brukbare.

      Ha en finfin uke du også Qehenne!

  3. Dybt imponeret, men ikke overasket 🙂

    • Tusen takk skal du ha Rimkoger, og kos deg videre i adventstiden! 😀

  4. Skjærene er akrobater i luften og du er nå rimelig kunstnerisk med kameraet ditt da:)
    Litt snillere dere da enn noen jeg hørte om. Da de i ungdomsårene var på hytten til en av guttene i gjengen, kom de plutslig på å dyppe brødbiter i sprit og hive på sjøen til måkene…
    Det ble hvis litt av et fyllakalas og måkene ble sørpefull. De ga til slutt opp å prøve og lette og ble liggende og padle rundt i vannet mens de snakket ganske høyrøstet med hverandre.
    Ikke noe snilt gjort da…(men sikkert utrolig morsomt å se på)
    Fy på seg!!!

    • Kan tenke meg at skitfulle skjærer må være litt av et syn, men som du sier.. ikke særlig snilt gjort!! Må likevel le av slike ungdommelige påfunn. 🙂

  5. For noen vakre bilder , jeg sukker bare henført her. Og ønsker meg kamra til jul F.

    • Tusen takk skal du ha F, og jeg krysser fingrene for at det vil ligge et kamera til deg under juletreet i år. Skal hjelpe deg å ønske så godt jeg bare kan. 😉

  6. Flott L og utrolig flotte bilder!;-)

    • Tusen takk skal du ha! Du kan tro det er artig å leke seg med slik fotografering. Soltimene forsvinner nesten før man får sukk for seg, og man blir så oppslukt at man slett ikke merker at kulda biter. 😉

  7. onekligen flotta bilder att se på. låter mig hänföras av akrobatiken och färgerna, vilken ljuvlig positur; ‘ready for take off’ ska jag någon gång måla en kråka kommer jag hit 🙂

    • Jeg hadde håpet å få noen virkelig «action-bilder» av disse fuglene, men får være glad for at jeg i første omgang fikk såpass mange i fokus. Nå har isen smeltet igjen, men ved neste mulighet skal jeg prøve igjen. Kanskje er jeg heldig og får et skikkelig blinkskudd da.
      Og kom gjerne tilbake hvis du kan bruke noen av disse fuglene som modeller. 😉

  8. fantastiske bilder!!! Takk for besøk på min blogg…neida, det er slett ikke synd at ferga slutter…vi får tunell og kan se siste del av filmen når vi er på kino…vi kan komme to minutt for sent på jobb om vi forsover oss…to minutt for sent på ferga er en time for sent på jobb:)) Vi gleder oss, sjøl om vi vil savne dekket om sommeren:)) ha ei flott helg!!!

    • Jeg forstår at livet vil bli enklere for dere som har vært helt avhengige av fergeforbindelsen, og at dere derfor ser fram til den nye veiforbindelsen. Likevel synes jeg det er litt trist at så mange ferger blir borte. For meg har de nemlig en helt spesiell sjarm, og akkurat din ferge kan jeg knytte til mange lykkelige og flotte opplevelser. Nåja.. minnene vil jo uansett alltid bestå!!

      Ha en flott helg dere også, og måtte den nye veien også bidra med mange nye muligheter. :))

  9. Otroligt fina bilder på skatan. Så fin skärpa de har alla bilderna.
    Mycket fint fotat!
    Trevlig helg!

    • Jeg kan love deg at ikke alle bildene ble like skarpe! Takk og pris for digitalt kamera.. ellers ville dette ha blitt kostbare bilder. *ler*
      Ha en riktig trivelig helg du også Maria!

  10. Gurimalla, for noen herlige bilder! Har selv prøvd å ta bilder av kråker, måker og skjærer, men de er for raske for meg, så jeg får gjøre som deg da, og mate dem 😉

    Masse fredagsklemmer til deg, og tusen takk for kommentar! 😀

    • Skjærene er unektelig raske. Kråker og måker er imidlertid litt tregere og dermed ikke like vanskelige å holde i fokus.
      Når man kaster mat (tørrfor til katt er supert) ut på isen gjør det saken enklere. Da kan man jo fokusere seg seg sånn nogenlunde inn på et område fuglene sannsynligvis vil komme. Det hjelper. Bruk rask lukker og ta bilder i små serier. Antar du vil få noen i fokus da.

      Lykke til Lavynnia, og nyt helgen! 🙂

  11. Skjærene blir vakre gjennom ditt objektiv! Jeg er imponert som vanlig 🙂
    Ha en fin helg og en fortsatt fin adventstid!

    • Når man ser nærmere på dem er i grunnen skjærene noen flotte og spennende fugler.. og du verden for en fargeprakt de får når solen skinner på fjærdrakten! Smarte er de også.
      Kos deg videre i adventstiden Kjersti, og måtte du få en alle tiders helg uten for mye julestress. 🙂

  12. Så flott! Helt supergode bilder du har tatt!! Ble bare sittende og SE og SE! Så utrolig flott! Takk for din kommentar!
    -Margit-

    • Så hyggelig Margit!
      Du kan tro dette er artig å drive på med. Er man riktig «heldig» kan man få et par som krangler om godbitene også. Slike bilder blir gjerne spesielt spennende. Denne gangen var det imidlertid mat nok til dem alle, så jeg får prøve å finne på noe lurt neste gang. 😉

      Ønsker deg en finfin helg!

  13. Det er nogle skønne billeder af husskaden – jeg synes, det er svært at få fuglebilleder skarpe, men du må have et fantastisk kamera og en stor tålmodighed ;o)
    Ha’ en god weekend!

    • Ja Madame, jeg er så heldig å ha et helt utrolig godt kamera.. et Nikon D3. Tror aldri jeg vil føle behov for noe bedre enn det. Så har jeg vel også en engels tålmodighet når det kommer til fotografering, men når man holder på med slikt som dette tæres det slett ikke på den. De få soltimene vi har til rådighet nå om dagen forsvinner i grunnen før man får sukk for seg! Gleder meg til neste gang forholdene ligger til rette for å ta nye bilder av skjærene på denne måten. 🙂

      Måtte du og dine også få en herlig weekend!

  14. Fugler i lufta er utrolig gøy å fotografere! 😀
    Ble mange flotte blinkskudd denne gangen 😉

    • Ikke sant dette er artig Camilla! 😀
      Denne gangen ble det overraskende mange brukbare bilder.. om enn ikke de mest spektakulære. Greit nok det også i grunnen, for da har jeg jo noe å jakte på ved neste korsvei. 😉

  15. Du har all grunn til å være fornøyd. Supre bilder!

    • Tusen takk skal du ha Randi, og måtte du få en alle tiders helg!

  16. Stilige bilder! Egentlig noen flotte og smarte fugler, men fryktelig irriterende, særlig når de holder «skjæreting»

    • Jo da, de kan ha mye å diskutere disse skjærene. *ler* Men ellers, og i litt mindre porsjoner er de helt topp!

  17. WOW! For noen fantastiske bilder!! Tror eg må prøve noe lignende sjøl 🙂

    • Ja dette må du også prøve Mateol, for det er skikkelig artig! Veldig glad du liker bildene og at de inspirerer!! Ingen ting er bedre enn det 😀

    • sportsglad (Anja)
    • Posted 11 desember 2009 at 5:51 pm
    • Permalink
    • Svar

    Sikke nogle fantastiske fuglebilleder! Luftakrobat. Nu har jeg – indtil videre læst om Lucia, Luftakrobat, Lefse, Lage, Lys og vist en mere, men det var det jeg lige kunne huske nu 🙂

    • Tusen takk Anja!
      All variasjonen man finner i innleggene gjør denne serien/leken ekstra artig. Dessuten lærer vi ofte samtidig mye nytt og spennende. 🙂

  18. For noen fantastiske bilder!!! 😀

    • Tusen takk skal du ha Linsky, og måtte du få en riktig fin førjulshelg! 🙂

  19. Utrolig flotte bilder av disse luftakrobatene!
    Må si at fuglebilder det kan du:)

    • Kan og kan fru Blom, men jeg har i hvert fall fått en god del trening etter hvert. Men du skulle sett bildene til de jeg ofte fotograferer sammen med Evami. Da ville du oppdage at jeg har veldig mye å strekke meg etter.
      Uansett er jeg unektelig kjempeglad for denne tilbakemeldingen. Tusen takk skal du ha!! 😀

  20. Jeg er meget imponeret af dine billeder! De er meget smukke, dine luftbilleder.

    • Jeg storkoser meg når jeg tar slike bilder, og nå håper jeg bare på at værforholdene snart blir slik at jeg kan ta flere. 🙂
      Ønsker deg en riktig fin weekend!

  21. Wow – det er vel nok flot fotograferet! Jeg er vildt imponeret over både dig og dit kamera!

    • Tusen takk skal du ha Charlotte.. og du aner ikke hvor glad jeg er i kameraet mitt! Det er nok mye bedre enn jeg fortjener, men så vet jeg å sette umåtelig pris på det også. 😀

  22. Så fantastiskt många fina bilder du tagit på skatorna! Intressant att se hur dom fäller in och ut klorna. Ja, detta är luftakrobatik på hög nivå.

    • Der sier du noe! Jeg har nok vært alt for opptatt med å vurdere fokus og lyse/mørke felt til å legge merke til klørne før nå. Både interessant og artig!! 😀

  23. Många vackra bilder – du har verkligen fångat skatan i luften!

    • Tusen takk skal du ha Anne-Lie, og ha en fortsatt god weekend!

  24. Disse skal du aboslott være fornøyd med, ble jo kjempefangst av det 🙂 De bråker og er ikke noen favoritt på vinger, men egentlig så er de veldig flotte å se på.

    • Noen favoritt er de kanskje ikke hos meg heller, men jeg har et ømt punkt for dem uansett hvor «bøllete» de kan være.

      Satser på fint og kaldt vær i morgen. Da blir det kanskje anledning til å ta noen flere slike bilder. 🙂

  25. Fantastiske bilder.
    Østensjøvannet er jo et paradis for fugleelskere. Jo, vi har vært der. Titt og ofte.
    Og de skjærene er ganske så frydefulle.
    Vi ser jo hvor de erter våre katter. Gang på gang.
    Men en gang tok katten brutal hevn.
    Bare fjøra igjen.
    Slik er livet.

    ha en flott uke

    • Som man reder så ligger man.. og det gjelder også skjærene. De leker med ilden når de leker med kattene våre!

      Nå har nok isen lagt seg tykk nok på vannet igjen, så i morgen formiddag kommer jeg nok til gjøre nye forsøk på fange noen artige skjære/kråke-situasjoner.

      Så håper jeg at du tar kontakt dersom du ser meg og D3’en min der nede!! Det hadde vært veldig trivelig å møtes. 🙂

      Måtte vi få en flott fotouke!!


Legg igjen en kommentar

