Skip navigation

Jeg har en litt eldre fuglebok utgitt av Det Beste A/S som heter Norges Fugleliv. I forhold til de mer moderne bøkene forteller den om fuglene på en veldig trivelig måte. Denne gangen har jeg lyst til å sitere hva den forteller om Vipe. For ordens skyld bør jeg vel først fortelle at bildene viser et par ungfugler som oppholdt seg ved vannet en ukes tid i slutten av juli.

«FOR folk flest hører «vibå» Jæren og Lista til, besunget av diktere, hegnet om av barn og voksne, det sikre og kjærkomne tegn på at våren er i anmarsj. I februar-mars, før markene er skikkelig snøbare, før de første grønne spirer er kommet av jorden, skaper vipen vårstemning med sine optimistiske låter og kåte kast under himmelen.

Men vipen er ikke bare begrenset til Rogaland, den er en nokså vanlig fugl på Sør-Norges åkermarker, der den sjarmerende og tillitsfull følger mann og plog på kort avstand i sin jakt etter insekter og mark.

Høyt og lavt over åpen mark kaster også fuglene seg rundt på brede vinger under sin spesielle fluktlek om våren, gjør en rask sving mot høyden og stuper på nytt mot bakken. Og stadig lyder dens karakteristiske skrik «bii-vitt, bii-vitt».

Imponerende er også vipens flyteknikk under forsvar av egg og unger. Og nå viser den kamplyst som må ta motet fra selv den ivrigste eggrøver. Med stor fart jager den innpå fredsforstyrreren, og med minimal klaring skjener den forbi – og det har sin virkning!

Vipen er hele året bundet til kulturlandskap og åpen mark, hvor den også hekker og finner sin føde. Utpå høsten, og senest i oktober-november, drar fuglene ut av landet mot kontinentets kyster.»

Her fikk jeg tilfeldigvis også en stillits med i bildet.

I tillegg til å beskrive selve fuglen, dens føde og å gi mer detaljert informasjon om hekking, forteller boken videre at vipen er

«Vanligst ved kysten, i de senere år også mer utbredt i innlandet; noen få overvintrer.

Streif- og trekkfugl som helst unngår vinterkulde; trekker sør til Spania og Balkan, østover til Øst-Asia.»

Dette er en «annerledes» bok jeg virkelig setter pris på. Dessuten har den noen flotte tegninger av fuglene den omhandler. Tenk.. jeg betalte bare 10 kroner for den på et loppemarked. Av og til er det lov å ha flaks. :)

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format. Bildene er tatt med 180 mm macro-optikk.)

4 Comments

  1. Vipa er en flott fugl. Når vipa er kommet er det vår…helt sikkert!!

    • Men akk.. det er så alt for lenge til vi får se den igjen Hans!

  2. Herlige bilder av ordentlig trivelig fugl 🙂
    De siste årene har vi vært så heldige å komme over store vipeflokker på Listakanten når vi har vært der om våren, det er alltid en stor opplevelse.

    Og den boka du omtaler m å jeg jo bare ha ! Har allerede funnet den på nettet, men vil sjekke bruktsjapper og antikvariater i nærheten også, kanskje det endelig blir en tur til Bokbyen Tvedestrand nå ?

    Her detter det hvite ting ned fra himmelen og jeg gleder meg til solsnu og til å ta fatt på et nytt år..

    Håper du har en god førjulstid og at du og foringsplassen din blir med på hagefugltellingen den siste helgen i januar.

    Gode klemmer fra et vinterlig telemark 🙂

    • Denne boken er herlig Gjertrud! Den skulle bare ha omfattet enda fler fugler enn det den gjør. Så er det nok en fugle-elsker som har eid den, for det er mange gode råd og sjekklister sirlig nedtegnet både her og der. Alle tiders for en amatør som meg! 😉

      Denne tiden er unektelig litt tung for meg. Kommer sikkert av at været ikke akkurat smiler til oss. Erfaringsmessig blir det lettere igjen etter solsnu.

      Godt du minner meg på viktige ting. Jeg skal så visst huske å telle fuglene på foringsplassen min siste helgen i januar!!

      En riktig god førjulsklem til dere også 😀


Legg igjen en kommentar

