Skip navigation

Matauk ble noe uventet mitt tema denne uken.

Jeg var nemlig  på vei til Botanisk Hage da jeg ble oppmerksom på en flokk gråtrost som plutselig fløy opp samtidig med at skjærene begynte å skjelle av full hals. Med rette antok jeg at en rovfugl var i nærheten, for hva annet fikk jeg se på det skyggefulle fortauet et stykke foran meg enn spurvehauken som nettopp hadde slått en av trostene. Den stakkars fuglen var ikke en gang død da jeg tok det første bildet. Med macroen på kameraet måtte jeg forsøke å komme meg nærmere. Derfor gikk jeg ut i gaten og passerte et par parkerte biler før jeg igjen våget meg inn i siktelinjen. Heldigvis satt hauken der, med den fremdeles levende trosten i klørne.

Ut i gaten bar det igjen for om mulig å komme enda nærmere. Strategien fungerte denne gangen også, og jeg fikk tatt et siste bilde før hauken ga trosten nådestøtet og fløy avgårde med den.

En virkelig heftig fugl, og en heftig opplevelse for meg!

Her var det ikke tid å foreta særlige fininnstillinger på kameraet. Jeg vurderte i all hast lyset og fikk satt ISOen på 1000. Lukkertiden fikk jeg ikke justert opp før på det siste bildet. Derfor er det i grunnen nesten utrolig at resultatet ble såpass.

(Før markøren over bildene for mer EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Du finner link til flere innlegg i denne serien inne hos Petunia.

Ut ifra størrelsen i forhold til trosten, trodde jeg først dette var en hønsehauk hann. Arvid B påpekte imidlertid med rette at det måtte være en spurvehauk. Jeg ba en av ringmerkerne (Carsten Lome) om å ta en titt på bildene og her er hva han svarte:

I lett blandet stikkorsform:

  • Blågrå og med tverrstriper forteller oss at dette er en voksen fugl.
  • Det er ikke noe rødlig i brystet, det utelukker spurvehauk hann.
  • Du har rett i at hun er vesentlig større enn trosten, vi utelukker hønsehunn.
  • Øyenfargen er klassisk spurvehauk. Voksen hønsehauk har nesten orange iris.
  • Beina virker for spinkle til å være hønsehauk.
  • Konklusjonene blir da voksen spurvehauk hunn.

 

60 Comments

  1. wow så heldig du var som fikk fanget dette med kameraet ditt. Flotte bilder. Ha en flott uke!

    • Jeg har sett hønsehauken med bytte en gang tidligere, men da hadde jeg selvsagt ikke kameraet med. Dermed var det ekstra spennende denne gangen å forsøke å få festet det hele til brikken.
      Ha en fortsatt fin førjulstid Qehenne!!

  2. Fantastisk🙂

    • Selv om det var en «brutal» scene som utspillte seg, så var det uansett en flott opplevelse for meg.🙂

  3. Morrn.

    Flotta bilder speciellt den siste. Nålskarp bild.++++

    Ha de bra.

    Hasse A

    • Hei Hasse!
      Du kan tro jeg var glad for at jeg kom såpass nær som på det siste bildet. Avstandsbilder av en slik situasjon er selvsagt ok det også, men det blir liksom ikke det samme som å kunne se denne flotte rovfuglen i «hvitøyet».
      Ha det bra du også!🙂

  4. Det site bildet der er utrolig fint. Godt fanget.

    Kanskje du bør putte det inn i Wikimedia eller noe sånt?

    • Tusen takk Petter!
      Om jeg ikke legger det ut noe annet sted, så havner det i hvert fall på hjemmesiden min etter hvert. Har for resten ganske mye den skal oppdateres med.
      Dette andre får jeg se om jeg våger.😉

  5. WOW, for en opplevelse og et blinkskudd. Så heldig du var med at du hadde kameraet for hånden. Måtte vært litt av et rush…

    • Ja, var jeg ikke heldig!!
      Må innrømme at dette ga et aldri så lite adrenalin-kick.😉

  6. Flott fanget! En sulten hønsehauk er alltid en opplevelse… Sulten får den til å sky alt! Her fikk dere begge fangst, – kjempefangst egentlig!

    • Det har blitt meg fortalt at disse fuglene nærmest går inn i en trance rett etter at de har landet slik med et bytte, og at muligheten for å få bilder er størst akkurat da. Hvorvidt det er sant aner jeg ikke, men teorien så i hvert fall ut til å stemme denne gangen… heldigvis for meg.🙂

  7. Fantastiskt fina bilder du fick på höken. Ett oväntat möte kan man väl säga att det var🙂
    Trevlig helg!

    • Dette var så absolutt uventet Maria! Ellers hadde jeg nok hatt tele og ikke macro på apparatet.😉
      Ha en riktig, riktig trivelig helg du også!

  8. Noe så fantastisk! Også så midt i byen. Jeg har aldri sett hønsehauk på så nært hold. Men lurer på om det skjer en slags «urbanisering» av fuglene også. Så i avisa i går at kråkene her i Tromsø plukker med seg holdere med gravlys, slipper de i bakken så de knuses, og spiser av lysene.
    Ja, dette var virkelig litt av en M!

    • En bekjent kan fortelle at en hønsehauk ofte holder til på taket av blokka der han bor på Tøyen og at den som oftest jakter på byduer. Kanskje dette er «hans» hønsehauk?
      Jeg vet ikke om det generelt foregår en urbanisering av rovfuglene. Skal jammen høre hva ringmerkerne har å si i den anledning. Det jeg vet er at i hvert fall spurvehauken gjerne følger etter «maten» når småfuglene nå vinterstid trekker ut av skogen og mot mer tettbygde strøk hvor de lettere finner noe å spise. Så har vi jo falken i tårnet på domkirken her i Oslo. Den slår gjerne duer nede på Grønland og spiser dem på taket av Regjeringskvartalet.

      Kråkene hos deg har virkelig vært smarte! Kanskje løsningen er fore dem med meiseboller i stedet.😉

  9. Ja her har du hvert på rett sted til rett tid. Gratulerer og bildene er jo bra til å være snapshot!

    • Snakk om flaks Morten!
      Det var egentlig macrobilder tatt med de nye mellomringene jeg hadde tenkt å legge ut, men dette er jo mye mer spennende!!
      Forholdene tatt i betraktning er jeg kjempefornøyd med resultatet denne gangen.. HURRA!!

  10. Fantastisk flotte bilder! Særlig det siste:-)
    Ha en god helg!

    • Når man ikke har tele på kameraet gjelder det å snike seg nær nok… og det klarte jeg jammen denne gangen. Dermed fikk jeg det siste bildet jeg så inderlig ønsket meg.🙂
      Ha en riktig god helg du også!

  11. Så kult! stakkars Hønsehauken må jo også ha mat ;o) Flaks å ha kamera for hånden i et sånt øyeblikk.

    • Visst må den også ha mat.
      Vi har i hvert fall en hønsehauk i området der jeg har foringsplassen min, og jeg ser ofte båd den og fjærrester etter måltidene. Håper bare ikke den får tak i de få duene vi foreløpig har ringmerket der inne.😉

  12. Naturen er nådeløs – men sånn må det være. Kule bilder!

    • I naturen er det nok loven «survival of the fittest» som råder. Brutalt, ja.. men som du sier.. slik må det bare være! Alle skapninger der ute bidrar jo til å opprettholde balansen i det hele.

  13. ja det her er ikke vanlig kost å få med i linsa nei..men hvor fine bilder det ble. Fargene kom godt med.
    Ha en fin fin førjulshelg🙂

    • For meg er i hvert fall ikke dette noe jeg får oppleve daglig. Snodig at jeg bråbestemte meg for å dra til Botanisk Hage akkurat i går. Det var kanskje meningen at jeg skulle få disse bildene.
      Kos deg fram mot jula du også🙂

  14. Smukke billeder fra den barske virkelighed😉
    Rigtig god jul!

    • Tusen takk skal du ha Madame, og måtte dere også få en riktig, riktig god jul😀

  15. Det er en brutal verden de er i, men så artig til tross for det å komme så nært på det hele. Ha en fin helg🙂

    • Vi får bare godta at det er brutalt der ute. Det er imidlertid både lærerikt og spennende å være vitne til også denne delen av fuglenes hverdag.
      Ha en riktig god helg du også Rune🙂

  16. Nog är det flotta bilder du fick tatt, men usch, naturen kan vara lite för brutal för mig ibland..

    • Visst er naturen brutal Mia, men den må nesten være slik for at alt skal være i balanse. Så må jeg midt i det hele innrømme at hjerte mitt blødde for den stakkars trosten.

  17. Utrolig spennende bilder! Ha en strålende helg🙂

    • Jeg er veldig glad for at jeg fikk festet denne episoden til brikken og at resultatet ble såpass bra. Kan love deg at det var ende mer spennende der og da.😉
      Kos deg videre i helgen du også Kjersti!

  18. Snakk om å være på rett sted til rett tid!! Ja, ikke trosten da.
    Kjempetøffe bilder. Brutalt synes nok mange, men slik er det nå en gang.

    • Dette var ikke akkurat noen planlagt tur til Botanisk Hage, så kanskje det var skjebnebestemt at jeg skulle befinne meg der akkurat da.😉

  19. Det var flott! Du fikk fanget det intense blikket perfekt på det siste bildet!🙂

    • Du skulle sett meg. Jeg var stille som en mus, og nesten like rask, der jeg pilte oppover gata for å komme tilstrekkelig nært. Gjett om jeg var glad for at jeg lykkedes, for det blir ikke særlig mye intest over blikket på avstandsbilder.😉

  20. Utruleg flotte bilder, og du har verkeleg vore på rett stad til rett tid:0)
    Imponerande!!

    • Av og til er det lov å ha litt flaks Line.. og gjett om jeg hadde akkurat det i går.🙂

  21. Sikke en flot fugl. Så heldig, og dygtig, du var, at du fik disse skud i kassen!

    • Jeg er så enig Henny. Hønsehaukene er noen flotte fugler.. og det er i grunnen de fleste rovfuglene.
      Nå som jeg har fått festet dette til brikken, krysser jeg fingrene for at jeg også vil komme over en ugle i løpet av vinteren. Ugler er nemlig noen fugler jeg har tilgode å møte ute i naturen.

  22. WoW.
    Utrolig spennede bilder, og for en opplevelse du må ha hatt🙂

    • Gjett om, Ilmy!!
      Smiler fra øre til øre fremdeles.🙂

  23. Utrolig flott!

    • Tusen takk skal du ha Linsky, og kos deg videre i helgen!

  24. Hvor flot. Godt du fik fotograferet den.

    • Ja, gjett om jeg var glad for at jeg var der akkurat der og da!🙂

  25. Blinkskudd! Og fantastisk fotografert som alltid🙂

    Ønsker deg en fin helg -og en riktig god jul🙂

    • Det var flaks, ElinSire.. ren og skjær flaks denne gangen.🙂
      Måtte du og dine også få en riktig god jul, og håper du blir spart for alt for mye stress nå i inspurten!

  26. Jeg er mektig imponert.
    Har vært i Botanisk hage både titt og ofte, men aldri sett noe lignende som du så fantastisk har fanget inn og delt her.

    Magnific

    ha en riktig flott jul

    • Dette var et stort øyeblikk for meg Tor, og så fullstendig uventet!

      Ønsker både deg og dine en alle tiders jul også.😀

  27. Heisann!

    makalaus flaks — og ikke mindre makalause shots!

    • Hei på deg🙂
      Ja, gjett om jeg hadde flaks.. og tusen takk skal du ha!!

  28. Du snakker om å være på rett sted til rett tid! Herlige bilder, ser på uttrykket til hauken at den hele tiden vurderer situasjonen om den skal stikke, men den velger forståelig nok å holde seg ved byttet til trosten er død. Synes du fikk til flotte bilder med makroobjektivet, jeg.
    PS! Dette er nok ikke en hønsehauk, men en spurvehauk. Hønsehauken er adskillig større…

    • Ja gjett om jeg var på rett sted til rett tid.. og gjett om jeg pilte oppover gata for å komme nærmere før trosten var død!!

      Jeg synes det kan være vanskelig å se forskjell på de to haukene. Denne var mye større enn spurvehauken vi fikk i nettet tidligere i høst, men det var en hann ungfugl.. og hunnene er jo større. Derfor tok jeg utgangspunkt i størrelsen på trosten (26cm) og vurderte haukens størrelse i forhold til det. Spurvehauken er 28-38cm og hønsehauken 48-61cm. Så landet jeg altså på en hønsehauk hann. Den grå fargen på oversiden trakk meg også i den retningen. Men himmel og hav, jeg kan så absolutt ta feil!! Skal sende bildene til en av ringmerkerne slik at vi får visshet, og i mellomtiden skal jeg oppdatere med at dette kan være en spurvehauk i stedet.😉

      En oppriktig takk for at du hjelper meg på denne måten Arvid. Det er nemlig slikt jeg lærer av!

  29. Det siste bildet er helt fantastisk !

    Så hjerterått dramatisk, og samtidig så utrolig «talende»; hønse/spurvehauken er sulten, og sterkest, slik e r det bare…

    For en utrolig opplevelse, og all ære til deg for å beholde roen til å klare å ta disse bildene🙂

    Antar at dette skjedde i dine næromgivelser, og bare det i seg selv er nesten utrolig, og veldig tankevekkende….

    Sender gode romjulsklemmer og gleder meg sammen med deg over at sola har snudd !

    • Akkurat denne episoden skjedde nede på Tøyen, så ikke akkurat utenfor stuedøren min. Men det er stadig en hønsehauk på ferde i Hundremeterskogen. Ser ofte spor etter en vellykket jakt, og en gang så jeg den sitte på byttet sitt. Da hadde jeg selvsagt ikke kameraet med. Derfor var det ekstra spennende å få oppleve det en gang til.. attpåtil med kamera!

      Må innrømme at adrenalinet pumpet, og at det eneste jeg tenkte der og da var å komme meg nærmere og forevige øyeblikket så godt jeg kunne. Selve hendelsen på en måte underordnet. Hadde jeg ikke opplevd dette en gang tidligere, ville jeg nok imidlertid bare blitt stående der helt bergtatt.🙂

  30. PS.
    Var en liten nøtt dette altså, men etter å ha konsultert mine fuglebøker er jeg tilbøyelig til å tro at dette er en, (ung ?), hønsehauk,jfr. den hvite stripa over øynene… ??

    Krysser fingrene og venter på svaret fra ringmerkerfolket🙂

    • Godt du minnet meg på dette Gjertrud, for jeg har enda ikke fått rotet meg til å sende avgårde bildene. Skal gjøre det den dag i morgen!!
      Jeg er fremdeles usikker. Begge har jo stripe over øynene. På bildene i boken kan det se ut som om hønsehauken har litt mer fjær nedover bena enn spurvehauken. Skal jeg vurdere ut ifra det kriteriet kan dette se ut som en spurvehauk, men størrelsen i forhold til trosten synes jeg tilsier at det er en hønsehauk.
      Jeg synes også fargen på ryggen (nederste bildet viser fargen best) er mer skifergrå som en hønsehauk enn brungrå som en spurvehauk.

      Visst blir det spennende å høre hva dette egentlig er!!

      Rene jule-/nyttårsnøtten dette her.😉

      En fortsatt fin romjul til både deg og L.. og så håper jeg å få svar innen nyttår.


Legg igjen en kommentar

