Skip navigation

Når jeg ser ut av vinduene mine i dag er alt nesten bare hvitt og grått. Derfor velger jeg å dekorere med litt farge og sommerlig glede her inne i stedet. Den første ut er en sitronsommerfugl. Siden den ikke er så intens i fargene antar jeg det må være en hunn. Hannene er nemlig litt mer prangende.

Den neste tror jeg er en brunflekket perlemorvinge. Det kan også være en rødflekket i og med at den generelt  er litt «slitt» i fargene.

I motsetning til perlemorvingen er i hvert fall ikke oransjegullvinge-hannen slitt i sin fargeprakt. Den sto nesten fram som en fyrlykt i alt det grønne. Jeg vet det er en hann fordi hunnen er noe blekere og har flekker på oversiden av vingene sine. Begge har for øvrig hvite flekker på undersiden av bakvingene.

Flere av sommerfuglene i insektboken min har fått nye norske navn. Derfor googler jeg for sikkerhets skyld det latinske navnet for å dobbeltsjekke. I boken står denne gullvingen oppført som «Østlandsk gullvinge», men nå viser det seg altså at den heter oransjegullvinge. 

Denne har også fått nytt navn. I boken min heter den «Gråbrun ringsommerfugl», men det korrekte navnet er tydeligvis gullringvinge. Det skal ikke være enkelt! Jeg vet det er gitt ut en ny og ganske omfattende norsk sommerfuglbok. Er jeg riktig heldig har julenissen med seg akkurat den i år. 😉

Jeg føler virkelig et behov for en slik sommerfuglbok. Det er nemlig så mange av disse insektene som havner i gruppen jeg for egen del kaller «fly-fly’er». Denne siste er et eksempel på disse. Jeg har fått hjelp til å fastslå at det er en måler, men ut fra bildet går det ikke å identifisere den nærmere.

Hvis noen av dere har en tommelfingerregel på hvordan man enkelt skiller gruppene mott, møll og målere fra hverandre, hadde jeg satt umåtelig stor pris gode råd!!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Flott med litt sommerfugler igjen. jeg savner sommeren hvor jeg daglig var ute og speidet etter nye arter.

    • Åhhh som jeg savner de dagene jeg også Morten!!

  2. Og her er det kommet 5 cm snø så nå er det bedre lysforhold… Travelt nå, så misunner deg tida du har til å finne fram sommerbilder og varmer oss med glade farger. Flotte sommerfuglbilder! Jeg hadde en runde med slike bilder i august. Måtte være landsmøteuke for sommerfugler…Nye typer hver dag!!

    • Her har det ikke kommet så veldig mye snø, men det lille som har kommet lyser godt opp. Ellers er det glatt som bare FY!!
      Egentlig har jeg ikke så veldig god tid til å sitte med bildene nå jeg heller, men noen pust i bakken må jeg er det lov til å ta. 😉

      Tenk så mye fint vi har i vente når det grønnes igjen!!

  3. …måtte være landsmøteuke for sommerfugler i hagen min….(skulle det stå)

    • Heldige du som får slikt storfint besøk i hagen din. Det kommer ikke særlig mange på verandaen min, så jeg må nok gå litt lenger. 🙂

  4. Lykke!!!!
    Takk for sommer !!!

    • Det er ikke mye sommer ute nå, så jeg får gjøre så godt jeg kan ved å lokke den fram her inne med jevne mellomrom. 🙂

  5. En nydelig samling av sommerfugler du presenterer her. Synes du løser dette veldig godt rent fototeknisk også – det er jo sjelden disse skapningene sitter rolig lenge av gangen.

    Et tips til sommerfuglbok: «Norges sommerfugler» av Aarvik, Hansen og Kononenko. Nettopp kommet ut – et praktverk!

    • Det er akkurat den boken jeg håper skal ligge under juletreet i år, og hvis den ikke gjør det så ordner det seg nok likevel. Den boken SKAL jeg nemlig ha før sommerfuglene dukker opp igjen!

      Det er vel ikke verdens flotteste sommerfuglbilder dette her, men de gir i hvert fall litt varme i vinterkulda. 😉


Legg igjen en kommentar

