Skip navigation

Det har vært og er litt hektisk i disse juledagene, så dette blir et innlegg i all hast.

Nøkkeroser, eller vannliljer, er mitt tema denne gangen. Blomstene fikk i sin tid navnet nøkkeroser fordi man trodde nøkken selv gjemte seg under bladene.

De er alle nydelige, men de rosa og røde ligger mitt hjerte nærmest. Beklageligvis har jeg ikke noe godt bilde av den røde. Det får stå sin prøve, og om ikke annet finner dere i hvert fall et par vannløpere i forkant av den.

Link til flere innlegg i denne serien finner dere inne på Petunias temablogg.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Nydelige bilder av en utrolig vakker blomst. Den minner meg om sommeren og bading i tjern. Herlig å svømme mellom blomstene, men en må passe seg for stenglene. Fort gjort å surre bena inn i dem. Da føler en at nøkken fortsatt jakter.Ønsker deg en fortsatt fin jul:)

    • Jeg har faktisk aldri badet der vannliljene vokser. Kommer nok av at jeg er oppvokst ved sjøen og derfor «flasket opp» på saltvannsbading. Men det er aldri for sent, så jeg skal jammen sørge for å få badet blant vannliljene til sommeren!

      Kos deg videre i romjula du også😀

  2. Så fina bilder på näckrosorna. De är otroligt fina blommor, både de vita och de röda.
    Ha en bra dag!

    • Jeg har virkelig hatt en strålende dag Maria! Endelig har vi nemlig blitt velsignet med en strålende dag. Jeg har nok sett ut som en Michelin-mann med alt tøyet jeg har hatt på i kulda, men hva gjør vel det så lenge jeg har kunnet nyte mange timer ute med kameraet.
      Håper du har hatt en like fin dag som det jeg har hatt!!🙂

  3. Fortsatt god jul og flotte sommerlige bilder igjen.

    • Her går det i redigering av sommerens og høstens bilder når tiden byr seg. Har enda mange mapper igjen. *sukk*

      Men nå i dag skinte solen endelig fra skyfri himmel, så da var det å kle på seg og komme seg ut i finværet. Ble noen timer og bilder på foringsplassen.🙂

      Blir det like bra i morgen har jeg planer om å sette vidvinkelen på kameraet og jakte på «naturbilder». Det er jo så vakkert nå!

      Kos deg videre du også Morten🙂

  4. Har du sett så flotte de var, godt det går mot sommer igjen🙂 Fikk høre av nissen at de var kjøpt på en butikk på Sandvika som har sjokolader i mange varianter,mer vet jeg ikke, for nissen husket ikke helt,hehe

    • Tusen takk Rune, og gi nissen en god klem fra meg!!
      I Sandvika er jeg kjent, så da kommer saken til å ordne seg om ikke så lenge. Gleder meg virkelig til å gi den gaven!!😀

  5. Nydelige bilder! Vannliljer er utrolig vakre blomster.
    Godt nyttår!

    • Vannliljene er en av de vakreste blomstene jeg vet om, og neste sommer har jeg bestemt meg for å svømme blant dem.. godt inspirert av Naturglede.🙂
      Et riktig godt nyttår til deg også Qehenne!

  6. Smukke billeder af nøkkeroser!

    • Tusen takk skal du ha Henny🙂

  7. Virkelig vakkert! Tenk å ha en dam i hagen med slike vannliljer!

    • Det hadde vært noe det Petunia!!
      En ny bekjent har dam i hagen sin, og der skal visst det meste av naturlige vannplanter vokse og blomstre. Skal bli spennende å se den til sommeren. Det skal visst være en god del øyenstikkere ved dammen også, så gjett hvem som stadig kommer til ligge på lur i vannkanten der nede. *ler*


Legg igjen en kommentar

