Skip navigation

Nesten uten unntak er jeg daglig bortom foringsplassen min med godbiter til de fjærkledde. Med alt gråværet vi har hatt fram til nå, har det imidlertid ikke blitt særlig mye fotografering der borte. Uansett er det trivelig bare å observere fuglene også, og etter hvert har de blitt veldig fortrolige med at jeg står der.

Forrige vinter ble den gamle foringsplassen nærmest okkupert av duer. De har funnet den nye plassen også, men med list og lempe har jeg nå sørget for at de ikke lenger er til like mye sjenanse. Det til tross hender det likevel at de i en periode kan være ganske pågående.

Da sitter de nærmest som gribber i furua rett over plassen og venter på en anledning til å stjele godsakene.. og lar det etter hvert bare stå til og kaster seg over matfatet. Jeg har funnet ut at det er nytteløst å forsøke å holde dem unna da, og langt bedre å la dem være fotomodeller i stedet for småpippen som jeg egentlig jakter på.

Vi har i grunnen blitt fortrolige med hverandre, duene og jeg. Jeg på min side kjenner igjen de fleste av dem nå, og de har funnet ut at jeg på ingen måte er farlig. I går var det til og med et par av dem som satt seg til på skulderen min for en liten hvil.

Riktignok var det kaldt ute i dag, men likevel hadde jeg noen fine timer ute i skogen. Og under over alle undre.. i dag holdt duene seg unna alle som en.

Kanskje kommer det av at hønsehauken nok en gang hadde fått seg et herremåltid ikke langt unna. Ferske blodspor og grå duefjær vitnet om det. Trist, men hauken må jo ha mat den også.. og det er mange velfødde duer å ta av. Krysser imidlertid fingrene for at den ikke tok en av mine ringmerkede.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. Flotte bilder. Ser det er blå, skyfri himmel på dine kanter…Trodde dere hadde snø hele tida nå…

    • Disse bildene kunne ha vært fra i går, for da skinte sola igjen. De ble imidlertid tatt forrige soldag den 18 desember. Men i dag skinner sola igjen, så nå må jeg komme meg ut med kameraet. Lar imidlertid telen ligge hjemme denne gangen.
      Ellers har du helt rett.. det er mer snø her enn godt er!! 😉

  2. Flotte bilder av duene. jeg håper egentlig at det dukker opp noen her også i løpet av vinteren. Mange av de har jo flotte farger.

    • De kan være et veldig trivelig besøk, bare det ikke blir alt for mange av dem. Der disse har sin «egen» foringsplass oppholder det seg ca 80 stykker, og når halvparten av dem tar turen opp til min plass kan det bli litt mye. Og du har helt rett.. mange av dem er veldig pene!


Legg igjen en kommentar

