Skip navigation

På denne tiden av året, når motivene ikke står i kø på samme måte som når naturen blomstrer, vendes oppmerksomheten min mot ting jeg ellers ikke ser så nøye på. Selv en liten furukvist viser seg å være vakker, og for meg ligger det mye håp i disse knoppene.

Dessuten er det artig å plassere fokuspunktet på ulike steder og se hvordan uttrykket og stemningen i bildene forandrer seg.   

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Disse bildene har jeg tatt ved foringsplassen min. Nå som det er så kaldt er det viktig at vi husker å gi de små fjærkledde mat. De kan faktisk dø i løpet av natten dersom de ikke har fått i seg nok næring i løpet av dagens lyse timer. Før jeg tar kameraet med ut på tur, skal jeg derfor sørge for å fylle opp matfatene ute i «Hundremeterskogen».

Håper dere også hjelper småfuglene der dere bor.

8 Comments

  1. Det kommer fram mange små detaljer nå som vi kanskje ikke er så flinke til å se ellers, sånn i forbifarten… men tar man seg tid til å se litt som du har gjort her, så er det mye pent å se🙂 Og fuglene får mat i store mengder her nede, full fart fra morgen til kveld.

    • Det er full fart i Hundremeterskogen også. Har stått der i flere timer nå i finværet. Kaldt.. ja, men med masse klær på går det bra likevel.
      Flaggspettene begynner å bli ganske modige igjen nå, så forhåpentligvis tar det ikke lange tiden før de ikke bryr seg om meg og kameraet mitt i det hele tatt.
      Krysser fingrene for det.

  2. Kaldt ja, men veldig vakkert!🙂 Men synd i små og store fugler er det nå, de 4-beinte og husløse, huff, går ikke en dag uten at jeg tenker på dem.. Her mater jeg småfuglene hver dag, men fikk nettopp vite at solsikkefrø blir for fettfattig kost i denne perioden. De får meiseboller også, men nå skal jeg lage en selv, så fort jeg får smør uten salt i huset! For første gang så jeg en rødstrupe ved foringsfatet i dag, men fikk ikke tatt bilde av den, jeg ble så glad over å se den! Ha det godt så lenge!🙂

    • Hos meg får fuglene hjemmelagde meiseboller.. noe de langt foretrekker framfor de man får kjøpt i butikken. Maler opp og blander ulike nøtter, solsikkefrø, helkorn hvete, kokos og annet godt jeg måtte ha for hånden og heller over smeltet matfett. Gnir litt på furustammene før jeg henger den opp. Dermed får trekryperen noen festmåltider også.

      Så morsomt at rødstrupen kom på besøk! Den har jeg foreløpig ikke sett på plassen min i vinter, men forrige året hadde jeg den der fra februar og utover. Fuglekonger har jeg heller ikke sett denne vinteren. Savner dem i grunnen, for de var noen riktig trivelige fugler å ha besøk av.

      Akkurat nå er det for første gang ganske mange kaier i skogen, men de er foreløpig veldig skye. Har flere ganger sett svartspetten også. Krysser fingrene for at jeg skal få et bilde av den i løpet av vinteren!! De er ikke akkurat enkle å komme på skuddhold av, men hvem vet hva som kan skje.

      Lykke til med meisebollene. Jeg er sikker på at pippen kommer til å sette stor pris på dem.🙂

  3. Veldig flotte bilder dette! Regner med du har rognebær i fryseren til å lokke sidensvansen og andre bærspisere med…..+ at de røde bærene gir flott «krydder» til fugler i vinterlandskapet..

    • Jeg hadde ikke plass til rognebær i frysen denne gangen, så jeg la dem tørt og kaldt i stedet. Visst legger jeg det ut, men foreløpig har jeg ikke hatt besøk av så veldig mange typisk bærspisere. Tror det er kråkene og skjærene som tar dem.
      Fuglene får frukt og grønnsaker også så kosten er i hvert fall variert.😉

      Jeg har for øvrig en CD med fuglelåter, men har ikke kommet så langt at jeg har spilt lokketoner der borte enda. Bør nok først samle de mest aktuelle på mobiltelefonen slik at jeg kan bruke den som avspiller. Mest spennende i den forbindelse er om jeg klarer å lokke fram svartspetten. Tar mer enn gjerne imot gode råd i den forbindelse!!

  4. Nå er det så kaldt at hverken jeg eller kameraet går unødig turer ut.

    • Foreløpig har jeg ikke latt meg stoppe av kulda, men blir det like kaldt i morgen som det var nå i kveld (-27,5) står jeg nok over jeg også.😉


Legg igjen en kommentar

