Skip navigation

Dere lurer kanskje på hva kjøttmeis og blåmeis med uken bokstav å gjøre. Jo, de tilhører begge «Parus»-meisene. Kjøttmeisens latinske navn er Parus major, og blåmeisen har fått navnet Parus caeruleus. Til samme familie hører også toppmeis, løvmeis, granmeis og svartmeis. Disse har jeg foreløpig ikke hatt besøk av på foringsplassen min, så jeg kan beklageligvis ikke vise dere bilder av dem denne gangen.

Jeg vet imidlertid hvor jeg kan finne dem, så kanskje blir det en tur dit og mange bilder i løpet av vinteren.

Enn så lenge får dere ta til takke med disse som er faste gjester i matfatet mitt. Kjøttmeisen er en hann, og det ser jeg på den brede svarte stripen nedover brystet og under buken.

Nok en gang vil jeg oppfordre dere alle til å gi de små fjærkledde litt mat i vinterkulda. De trenger sårt til litt hjelp nå om dagen!

Selv om det er bitende kaldt, ser det ut til at fuglene likevel finner litt varme i solstrålene. De setter seg nemlig gjerne til en stund slik denne blåmeisen har gjort.. med det ene benet godt trukket opp i fjærdrakten.

I mine øyne er blåmeisen en vakker og artig liten fugl. Den fortjener derfor kanskje ikke at jeg legger ut et bilde som burde ha vært langt bedre i fokus. Jeg gjør det uansett, for det har noe ved seg som på en måte viser hvilken aktiv krabat dette er.

Visst er den vakker!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

Inne på Petunias temablogg finner dere link til flere innlegg i denne serien.

58 Comments

  1. jovit er den vakker , vi gir de mat men må passe så de ikke blir mat for ukens bidrag fra meg..ikke like enkelt. flotte bilder og en lærte noe nytt. F

    • Siden vi også har små «lystmordere» i huset, kan jeg ikke gi pippen mat her. Det hadde nok endt med forferdelse.
      Derfor har jeg satt opp en foringsplass i skogen i stedet. Der får jeg også fred til å ta bilder av de små fjærkledde.😉

  2. Aah, smart val till veckans bokstav! Jättefina bilder. Blåmesen är inte allra lättast att fånga på bild! Jättesnygga foton. Jag blev helt förälskad i sista bilden! Tredje bilden på talgoxen (kjøttmeisen) skulle bli fin som julkort!

    • Det er morsomt å legge ut noen av de nye bildene i forbindelse med ABC-innleggene, og denne gangen hadde jeg nettopp redigert disse bildene. Da passet det jo utmerket at de har et latinsk navn som passer til ukens bokstav.😉

      Foreløpig har jeg ikke hatt besøk av dompap på foringsplassen min, så kanskje jeg skal la talgoxen få pryde julekortene neste gang. Skulle gjerne hatt et fint dompap-bilde da!

      Ellers liker jeg også det siste bildet aller best her.

  3. Det er så flotte bilder av fuglene som du presenterer. Det er viktig å passe på alle dyrene våre nå i denne kulden. En god kveld ønskes

    • Jeg passer i hvert fall på disse fuglene så godt jeg kan, og de har rik tilgang på næringsrik mat hele tiden. Kulda kan nok ta knekken på noen av dem, men mat har de heldigvis nok av.
      Glad du liker bildene Qehenne, og ha en riktig god fortsettelse på uken.

  4. Så nydelige bilder av de søte småfuglene. Er så glad for at noen er laget slik at de skal være her hele vinteren.

    Godt det er å tenke på-
    ikke alle forlater oss nå.
    Glede oss vil de med pip og kvitter,
    selv om vinteren blir både kald og bitter.
    Vi skal bli her, bli her, bli her,
    til våren atter er nær, er nær.
    -Margit-

    • Det er jeg også! Tenk så trist det ville vært ute dersom alle fuglene hadde forlatt oss om høsten.. og for et helrig lite dikt du gir oss her. Tusen takk skal du ha😀

  5. Nydelige bilder av dem! Det er langt mer kjøttmeis og blåmeis i år syntes jeg enn hva det har vært tidligere om åra, er det slik hos deg også?

    • Jeg tør ikke si om det er fler av dem i år enn tidligere, men det er i hvert fall ganske mange av dem i den lille skogen. Kan høre med fuglefolket om de har merket seg noe i denne sammenhengen.

  6. Nydelige fuglebilder! Lurer på hva slags objektiv du bruker!

    Her er det alltid mat på fuglebrettet, men likevel har de fleeste fuglene fløyet. Inkludert meisene. Bare noen få faste som hilser innom, bla ei nøtteskrike og en flaggspett.

    • Jeg bruker en Tamron 200-500 når jeg tar bilder av fuglene, og den holder greit til mitt bruk.

      Kanskje jeg skulle sende noen av meisene «mine» opp til deg, så kunne du sende nøtteskrika på en liten ferie til meg. Flaggspettene har jeg jevnlig besøk av, og nå begynner til og med fru Flaggspett å bli litt mer trygg på meg. Hun har nemlig vært ganske så sky fram til nå.

  7. Grattis till en massa underbara bilder Helt fantastiska…..
    Vilken ljuvlig blå himmel det är också..
    Snyggt jobbat Kramizzzz pådig / Lotta

    • Tusen takk skal du ha Lotta, og en god klem til deg også!
      Vi har hatt noen riktig fine, men akk så kalde dager nå. Måtte det snart bli mildere igjen!!

  8. Fine bilder både av blåmeisa og kjøttmeisa. Tatt bildene i raw og pusha litt farger eller?

    • Jeg tar bestandig bildene i raw, men jeg drar aldri mye i spakene.

      Foringsplassen min ligger slik til at jeg får mest sol mellom halv to og to på ettermiddagen. Da er lyset helt nydelig på denne tiden av året og kontrastene mellom lys og skyggefull snø blir så fin.

      Det jeg har gjort med blåmeisbildene i raw er å lysne fordi utgangspunktet var litt i mørkeste laget. I PS har jeg croppet, skarpet og gitt 15 i vibrance.

      Kjøttmeisbildene hadde i utgangspunktet en unormalt rødlig fargetone. Derfor valgte jeg å bruke «Calculate Automatically» i NX2 for å få en mer riktig hvitbalanse. Ellers har de fått den samme behandlingen i PS som blåmeisbildene.

  9. Helt underbara bilder på talgoxen och blåmesen. Min favorit av dessa två fåglar är blåmesen, och på den sista bilden är den bara för söt!
    Fint fotat!
    Trevlig helg!

    • Min favoritt er også blåmeisen. I tillegg til at den har de nydeligste farger, er så liten og kvikk og samtidig utrolig modig og tøff. Selv spettmeisen må av og til vike for denne lille tassen.
      Ha en riktig trivelig helg du også Maria!

  10. Du tager de dejligste billeder af fugle! Jeg er meget imponeret – jeg ved hvor svært det er🙂

    Rigtig god weekend!

    • Jeg synes det er så morsomt å ta bilder av småfuglene. Skulle bare ønske det dukket opp noen flere arter på foringsplassen min, og da spesielt dompap. Den har jeg nemlig ingen nærbilder av i det hele tatt.

      Av og til er jeg litt lat. Så også den dagen jeg tok disse bildene. Da hadde jeg nemlig latt stativet bli hjemme. Dermed er det et lite under at jeg fikk såpass bra bilder som dette med meg hjem.

      Måtte dere også få en alle tiders weekend Madame.. og ikke riktig så kald som den vi har i vente🙂

  11. Aldeles nydelige bilder hos deg! Ha en fin dag i vinteren:)

    • Tusen takk skal du ha!
      Må en liten tur til byen i dag, men jeg håper å rekke hjem igjen mens sola enda gir fint fotolys.😉
      Kos deg som best du kan i kulda du også!

  12. Som altid spændende at kigge indenfor.

    • Så hyggelig sagt av deg Rimkoger! Tusen takk🙂

  13. Ja det er livat utenfor vinduene her også. Mater fuglene og de setter virkelig pris på det nå i denne kulden, ikke lett å finne mat på egen hånd i snøkaos og kulde.
    Go helg🙂

    • Jeg har vært en liten tur i byen på formiddagen, så nå venter nok pippen på meg der borte i skogen. De har det slett ikke lett nå om dagen!

      God helg til deg også🙂

  14. Nydelige bilder! Vi har – 28 steinkalde grader her, og kameraet blir ikke akkurat flittig brukt🙂 Ha en fin helg!

    • Riktig så kaldt har vi det nok ikke her, men det er jammen kaldt nok likevel.
      Uansett, jeg kler meg godt og tar en tur ut med kameraet uansett jeg. Om en liten stund er nemlig lysforholdene aller best borte på foringsplassen min.😉

      Kos deg som best du kan i kulda du også. Så får vi bare krysse fingrene og håpe på mildere vær med det første!

  15. Så flott bilder av meiser! Vi har noen på brettet her også, men nå i sprengkulda har jeg ikke sett snurten av de. Håper det blir bedre snart!

    God helg!

    • Jeg håper ikke de har bukket under i kulda. Mange gjør nok det nå om dagen. Men sannsynligvis har de vel kanskje trukket til litt varmere steder.
      Var nettopp ute en tur, og det var minus 27,5.. og det er MYE her i Oslo. Huttetu!!
      Så skulle nå også dette være den kaldeste dagen da.
      Krysser fingrene for trivligere temperaturer for oss begge, og kos deg videre i helgen du også.🙂

  16. Nydelige bilder:) Jeg har disse karene på fuglebrettet også, men ikke gran og løvmeis. Jeg synes forøvrig dte er vanskelig å se forskjell på det to siste. Er dte noe sånne sikre tegn man har for å skille dem fra hverandre?
    Jeg hørte på radioen at kjøttmeisen e rganske harfør og kan tåle denne vinteren her godt, mens de regner med at kulden kommer til å ta knekken på de fleste blåmeisene. Vet du hvorfor det? Hva som gjør at blåmeisen bukker under lettere?
    Jeg bare digger fuglebildene dine!

    • Jeg aner ikke hvorfor blåmeisen skal tåle mindre enn kjøttmeisen. Heldigvis er det fortsatt mange av dem på foringsplassen min. Denne natten blir kanskje værst for dem. Nå er det 27,5 minus ute!

      Granmeisen og løvmeisen er veldig like, men granmeisen har mattsvart isse mens løvmeisens isse er glinsende svart. Granmeisen har dessuten helt hvite kinn. Løvmeisens er ikke rent hvite, og den mangler dessuten den hvitaktige langsgående stripen på vingen som granmeisen har. Håper dette hjelper deg litt.

      Veldig glad du liker fuglebildene mine Petunia! Det kan kanskje bli litt mange av dem, men de er så morsomme å fotografere.😉

  17. P for Praktfulle fuglebilder!

    • Tusen, tusen takk skal du ha!😀

  18. Åh, blåmeisen er en favoritt her. Heldigvis har jeg mange av de i hagen, og jeg tror de er glade for at de får mat her ja.

    • De er sikkert overlykklige!!
      Godt å høre at du også har mange der du holder til. Petunia har nemlig hørt på radioen at blåmeisene ikke tåler denne kulda så godt og at mange av dem vil bukke under med de temperaturene vi har akkurat nå. Trist!!
      Rik tilgang på variert kost hjelper dem sikkert, så vi får fortsette å gi dem nok mat.

  19. Skønne fugle og flotte billeder. Jeg beundrer jer, der tager så flotte fugle- billeder. Det kan jeg – eller mit kamera – ikke.

    • Det kan absolutt være en utfordring å fotografere fugler, men akkurat her på foringsplassen min er det ikke så vanskelig. Fuglene har jo etter hvert blitt vant med at jeg står der, og da kommer jeg ganske nær dem uten at de blir redde og flyr.😉
      Men ellers setter jeg unektelig stooooor pris på det flotte kameraet jeg har!

  20. Flott fugl og nydelig bilder som alltid!:-)
    Ha en fin helg!

    • Tusen takk skal du ha!
      Man kan imidlertid ikke si det samme om de neste bildene jeg har tenkt å legge ut. Fuglene er flotte, men bildene er elendige. Legger dem ut likevel, for det er en artig situasjon.😉
      Ha en riktig fin helg du også!

  21. Det er bra det er noen i livet. jeg fikk høre på radion at 4 av 5 dør i løpet av en slik vinter som dette. Stakkars småfuglene.

    • Heldigvis så har jeg mange rundt foringsplassen min. Kanskje kommer det av at de har mer enn nok av næringsrik kost å ta av. Synd på småfuglene er det uansett, for maken til kulde!!

      Petunia hørte også det innslaget. Husker du om det ble gitt noen forklaring på at blåmeisen er mer utsatt en kjøttmeisen?

      • Etter hva jeg husker så snakket vel ham kun om kjøttmeisen, men mulig hukommelsen svikter igjen.

        • Ikke lett å huske slike detaljer heller da! Får i stedet høre med «fugle-ekspertene» om de har en forklaring.😉

          Er litt bekymret for trekryperparet som har vært faste gjester på foringsplassen. Har ikke sett dem på en uke nå. Håper hver eneste dag at de skal dukke opp igjen.

  22. Vet du hva?
    Når jeg ser slike fantastiske bilder,
    ja, da kan jeg bare hviske:

    Nydelig

    • Tusen, tusen takk skal du ha Tor!!😀

  23. Så vakre småfuglene er! Viktig å huske på de litt ekstra i dette vinterværet.

    God helg!

    • Veldig mange av småfuglene, og selv de mest anonyme og fargeløse, er virkelig vakre når man får se dem på nært hold. Det var noe som ble klart for meg jeg da jeg var så heldig å få være med på ringmerking sist høst.

      Ha en riktig god helg du også Tino!

  24. Heisann!
    Ikke rart du har fått haugevis av kommentaerer! Maken til flotte fuglebilder skal vi lete lenge etter.
    Mine fuglegjester er så skvetne at jeg må stå på lur bak gardinene og fotografere gjennom doble vinduer!
    Gleder meg til flere portretter.
    Herlig den som rister på vingene. Lykke til med fotojakta!

    • Hei på deg Bjørg Nina🙂

      Jeg står en god stund ved foringsplassen min nesten hver eneste dag, så pippen har blitt vant til å ha meg i nærheten. De har nok også funnet ut at det lønner seg å få tak i godsakene mens jeg er der, for kråker, skjærer og duer overtar gjerne arenaen når jeg har gått.

      Kanskje det blir enklere for deg å fotografere fuglene hvis du lærer «dine» at det at du er i nærheten betyr ekstra godsaker i matfatet. Jeg bestikker gjerne med mandler. Det liker i hvert fall meisene veldig godt.😉

      Gleder meg masse til nye ringmerkingsdager og dermed nye fugleportretter! Håper anledningen byr seg i løpet av vinteren. Hvis ikke må jeg nok smøre meg med tålmodighet til vårsesongen starter.

      Ha en fin fotojakt du også, og kos deg videre i helgen!

  25. Jeg har hatt en enslig liten blåmeis her de siste dagene, sammen med en like enslig rødstrupe og to svarttroster. I dag var det bare en svarttrost som kom…

    • Hos meg var det betydelig færre blåmeis i går, men fortsatt 4-5 stykker. Jeg så ikke herr og fru spettmeis forrige dagen, men de kom heldigvis begge to. Nå er jeg bekymret for trekryperparet. De dukket nemlig ikke opp i går heller. Håper fuglene vi savner har trukket til litt varmere steder. Mine kan for eksempel ha dratt ned til byen. Der er det i hvert fall litt mildere enn her hos meg.

      Enn så lenge kan vi vel bare krysse fingrene for at pippen dukker opp igjen.. og at ikke flere faller fra!

  26. Som vanlig utrolig flotte bilder. Interessant innlegg om meiser, nå skal jeg se bedre etter når de sitter utenfor vinduet mitt.

    • Tusen takk skal du ha!
      Etter hva jeg forstår skal vi ha passert kuldetoppen nå, men fy så kaldt det fremdeles er der ute!
      Status ved foringsplassen min i dag var som i går. Trekryperne viste seg ikke i dag heller, men ellers var de andre på plass og koste seg med maten de fikk.

  27. Nå lærte jeg noe i dag også!
    Nydelige bilder av disse Parus eksemplarene🙂

    • I denne serien lærer jeg også noe nytt hver eneste uke, og det gjør disse innleggene så spennende!
      Glad du liker bildene av pippene «mine»🙂

  28. Nyyydelige bilder av skjønne fugler!😀 Når jeg tenker etter så var det kanskje flere av dem før på disse trakter..? Synd, koselig å se dem🙂

    • Tusen takk skal du ha Eli Kristin!
      Jeg antar at ganske mange fugler har trukket til litt mildere strøk nå som vinteren har vært så kald. Da setter i hvert fall jeg enda større pris på de som tross kulde gleder oss med sitt selskap.🙂


Legg igjen en kommentar

