Skip navigation

Det var skikkelig kaldt og for meg var det vanskelige lysforhold den morgenen vi dro ut til Enebakk for å fotografere sangsvanene. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg klarer liksom ikke å få særlig spenst i bildene når det er lite og «flatt» lys. Så er det vel ikke annet å gjøre enn å trene mer på den saken.

Jeg tok mange bilder, men er slett ikke fornøyd med noen av dem. Det til tross skal dere bli plaget med både disse og andre etter hvert.

Disse fire på isen var i realiteten et flott skue der de nærmest gikk i ett med omgivelsene. Hadde solen tittet fram igjen, ville vi også kunne sett frostrøyken som drev rundt dem over det åpne vannet.  Så var det ganske artig å legge merke til hvordan to og to av dem nærmest var synkrone i bevegelsene.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

8 Comments

  1. Vanskelige lysforhold er vanskelig å få til bra bilder. Det er bare å slette å prøve igjen. Men heldighvis så går vi mot lysere tider.🙂

    • Ja heldigvis blir det litt mer lys for hver dag som går. Jeg håper at det blir en ny tur ut til disse svanene i løpet av vinteren, men da skal jeg passe på at det er en dag sola skinner!😉

  2. Du er ikke alene om å synes det er vanskelig å fotografere i «flatt» lys. Jeg tar nesten aldri bilder om vinteren fordi jeg ikke klarer bli inspirert av alt det kjedelige hvite, grått og flatt rundt meg:/
    Fine svanebilder, forresten🙂 Det ser faktisk nesten ut som om de danser!

    • Jeg tar i grunnen mange bilder om vinteren også, men bare på solrike dager og forsøker da å velge motiver med farger. I så måte er fuglene på foringsplassen fine å ha. Selv ikke ned mot -30 har klart å holde meg inne.

      Ellers er det kanskje det disse svanene driver på med.. en liten svanedans i kulda.😉

  3. Fine bilder dette vel. Det å få til å ta et bilde slik øye ser og opplever det er vel det beste vel?
    Filter kan jo brukes for å få mere kontraster…og PH..men jeg synes dette ble stilige bilder i hvitt…med de gule nebbene som ble så tydelige i alt det hvite!

    • Du har helt rett Hans!
      Bildene reflekterer forholdene den dagen, og man skal jo alltid gjøre det beste ut av situasjonen i stedet for å klage og si: om bare…! Akkurat det har vært en av mine «hovedregler», så nå kan jeg ikke annet enn å innrømme at jeg har «syndet».
      Håper det ikke vil gjenta seg!! *skammer meg*

      Foreløpig har jeg ingen filtre. Jeg har imidlertid bestemt meg for å anskaffe noen før sommeren. Tar derfor mer enn gjerne imot tips om hvilke filtre som ville ha hjulpet i denne situasjonen. Så kunne jeg eventuelt sette det på listen også.

      Jeg forsøkte å gi mer kontrast i PS, men det hvite ble bare utbrent. Dermed skal jeg vel være takknemlig for at nebbene ble så fine blikkfang her.🙂

  4. Ser ut som to holder vakt hele tiden, mens de andre to steller seg.. og vice versa.. Bildene er flotte synes jeg. Så vakre de svanene er, hvit som sne, oppe på hvit sne ;))

    • Vi skal ikke se bort ifra at det var å holde vakt de gjorde. Og de er absolutt vakre disse svanene også, selv om jeg nok synes knoppsvanene er hakket penere. Sangsvanene kommer jeg ikke så ofte i nærkontakt med. Derfor er det skikkelig artig å dra ut hit til Enebakk og fotografere dem. Håper jeg får et par turer til i løpet av vinteren.🙂


Legg igjen en kommentar

