Skip navigation

To trekrypere har så langt i vinter vært hyppige gjester på foringsplassen min og nærmest kjeftet på meg hvis jeg ikke har vært rask nok med å gi dem mat. Men nå har jeg ikke sett dem siden 4 januar! Jeg håper virkelig de har fløyet til en plass der kulda ikke har vært like streng som her. I hvert fall krysser jeg fingrene for at de ikke har bukket under i løpet av denne siste uken.

Heldigvis har jeg fremdeles mange gjester i matfatet, og her har dere noen av dem.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

16 Comments

  1. Disse fuglebildene dine er bare helt fantastiske. Krystallklare og flotte farger. Hvor langt unna foringsplassen sitter du, og hva slags objektiv bruker du?

    • Så hyggelig og inspirerende sagt av deg Audun! Tusen takk!!

      Jeg står der uten kamuflasje 2.5 til 3 meter fra foringsplassen. Det virker som om pippen har blitt vant med at jeg står der og bryr seg slett ikke om det. Noen av blåmeisene setter seg til og med så nær at jeg med letthet kunne ha berørt dem.

      Som oftest bruker jeg telen min, en Tamron 200-500, når jeg fotograferer fuglene. Av og til bruker jeg også macroen som er en Sigma 180mm.

  2. Henger meg på Audun sin kommentar, inspirerende flotte bilder Inger Johanne!

    • Tusen takk til deg også Rune!

      Jeg synes det er så trivelig å følge med på hva disse småtassene har for seg, og ikke minst ta bilder av dem.

      Skulle ønske trekryperne «mine» kommer tilbake.. og gjerne også at svartspetten viser seg mens jeg er der. Hører den ofte like i nærheten.

      I dag suste for øvrig nok en gang hønsehauken rett over hodet på meg. Egentlig utrolig hvor mange ulike fuglearter som oppholder seg i denne lille «Hundremeterskogen».

  3. Jeg digger spettmeisen jeg da, den ser ut som et bittelite fartsfantom🙂 Har den på fuglebrettet her også, den er spesielt festlig når den har hentet et solsikkefrø og sitter opp-ned i trestammen og spiser🙂
    Nydelige bilder!

    • Spettmeisene er skikkelig morsomme, og noen tyranner i matfatet. De går slett ikke av veien for å hakke på de andre fuglene hvis noen av dem våger seg for nær. Bare enkelte blåmeiser våger å trosse dem.
      Ellers synes jeg de minner om små banditter. Kanskje de er medlemmer av B-gjengen i Andeby.😉

      • Der sa du det; B-gjengen i Andeby! *ler og ler*
        Dompap’en er heller ikke den snilleste i matfatet har jeg fått erfare, men det er veldig stas i stua når vi ser den på brettet, da de dukker opp så sjelden.

        • Hos meg har det ikke vist seg dompap i det hele tatt. *sukker skuffet* Skulle nemlig så gjerne hatt noen gode «julekort-bilder» av dem.
          Men hvem vet.. vinteren er jo på langt nær over enda.😉

  4. Som alltid hos deg, nydelige bilder. Du må da lage en fuglebok om dette etterhvert. Det er så mye supre bilder at en blir jo helt matt her. Håper trekryperen kommer tilbake, eller har den funnet en annen foringsplass tro?

    • Det kan godt hende trekryperne har funnet seg en annen foringsplass, men jeg tviler på at de kan ha hatt grunn til å klage på menyen eller servicen hos meg… bortsett fra at ting ikke alltid gikk kjapt nok for dem da. *ler*

      Jeg har faktisk bestemt meg for å lage noen bøker, og det blir nok en bok bare om fugler også. Disse bøkene lager jeg imidlertid bare til meg selv.😉

  5. De samme som jeg har på besøk🙂 Unntatt trekryperen da, du verden den var skjønn! Jeg krysser fingrene jeg også, at den (de) lever i beste velgående!! Man savner dem når de plutselig blir slik borte, akkurat som sine barn!🙂

    • Det blir på en måte «mine» fugler dette her, og du har helt rett.. jeg savner de to trekryperne. De var ikke der i dag heller😦

  6. Flotte bilder fra deg. jeg ser at lysforholdene hos deg er betraktelig bedre en på min plass hvor jeg forer de. Jeg var en liten tur ute i dag og prøvde meg, men det er nok fortsatt noe lite lys.

    • Jeg passet på å legge denne plassen et sted som får direkte lys i hvert fall en times tid på den tiden sola står som lavest. Så får jeg flekkvis sol til og fra en god stund utenom den timen også. Du får plotte ut hvor sola skinner nå om dagen. Så vet du hvor du bør mate fuglene senere.😉

      • Jeg vil jo ikke gå så langt heller for å mate de….🙂

        • *ler til deg*
          Kjenner andre som heller ikke vil gå så veldig langt!


Legg igjen en kommentar

