Skip navigation

Sakte men sikkert redigerer jeg meg nedover i mappen med bilder av sangsvanene. Det er i grunnen litt slitsomt å redigere så mange tilnærmet like bilder. Derfor redigerer jeg noen av disse før jeg hopper over i en annen og mer fargerik mappe for å få litt variasjon. Så er det kanskje ikke så rart at det tar tid å komme seg gjennom akkurat denne mappen.

Denne helgen arrangeres det fotomesse på Lillestrøm. Der skal jeg stå på BioFotos stand i hvert fall på lørdag, og sannsynligvis også på søndag. Det hadde vært veldig hyggelig hvis de av dere som skal besøke utstillingen også tar dere tid til å hilse på.

For alle som liker å drive med naturfotografering er BioFoto virkelig en kilde til inspirasjon. Her er det plass for alle.. alt fra nybegynnere til de dyktigste profesjonelle..  og det er Østlandsavdelingens medlemmer som har lært meg stort sett alt jeg kan om fotografering.

Østlandsavdelingen har sine månedlige møter på Holmlia. Til hvert møte inviteres det en gjest/gjester som viser bilder og forteller om sine arbeider og prosjekter. Denne uken hadde vi for eksempel besøk av Pål Hermansen, og du verden for noen bilder han viste oss og for en inspirasjon som strålte mot oss både fra ham selv og bildene!

På hvert møte kan medlemmene ta med seg inntil tre bilder til kveldens «konkurranse». Månedens gjest/gjester utgjør juryen, kommenterer hvert bilde og plukker ut «finalistene». Blant disse kåres første, andre og tredjeplass mens resten av finalistene får det vi kaller Hederlig omtale. Man vinner ikke mer enn poeng i første omgang, men den som gjennom året får flest av dem, blir årets fotograf og mottar både heder og ære og en fin premie. Vinnerbildene fra 2009 kan dere se her.

Det er først de siste månedene at jeg har våget å delta i denne bildevisingen. Jeg følte nemlig at mine bilder slett ikke kunne måle seg mot det andre hadde med seg. Men så har det altså vist seg at ett eller flere av bildene mine hver gang har fått Hederlig omtale. Gjett om jeg er stolt av det!

Pål Hermansen satt lista meget høyt når han vurderte bildene våre og han ga en hel masse konstruktiv kritikk. En av de mer generelle tingene han nevnte skal jeg virkelig legge meg på hjertet, og det er at hvis fuglen/dyret på bildet kan se ut til å være utstoppet.. ja så er det for kjedelig! Det bør altså skje noe mer i bildet enn at det bare er vakkert og viser en fugl eller et dyr. Du verden så mange «utstoppede» jeg har fotografert!! Her har jeg virkelig mye å strekke meg etter.

En annen ting han understreket viktigheten av, er at vi alltid måtte være åpne for alt det naturen har å vise oss hvis vi bare bruker øynene.. og at vi stadig må beholde evnen til å gledes og forundres. Akkurat på det punktet scorer jeg i hvert fall høyt.

Her ble det ikke mye snakk om sangsvanene, men skitt au. Bildene får tale for seg selv denne gangen, og her er det nok bare et par som hadde kommet gjennom nåløyet hos Pål Hermansen. 😉

Håper oppriktig jeg ser noen av dere på helgens fotomesse!!

12 Comments

  1. Likte det nest siste bildet. Mor som snakker oppdragende til sin «tenåring»! Herlige bilder alle sammen. Skulle gjerne besøkt deg på messa, men tror ikke jeg rekker det. I morgen jobber jeg, og søndag blir det vel hygge med familien regner jeg med. Men skulle ting bli forandret, så skal jeg da snakke til deg:)
    God helg!

    • Det nest nederste er ett av de to jeg tror kunne blitt godtatt av Pål Hermansen. Bildet gir meg også de samme assosiasjonene.. og at tenåringen tenker frustrert: «Ja da, ja da, masa!»

      Vi får bare se hva helgen bringer. Gleder meg faktisk til den fotomessa, og håper din helg også blir god!

  2. Om tiden strekker til så kan det nok henne jeg stikker innom messa 🙂 Nydelige svanebilder, men jeg må også si at det nest siste bildet ga meg litt ekstra

    • Da håper jeg vi ses på messa Audun!

      Det at de fleste av oss føler litt ekstra for det nest siste bildet, beviser egentlig at Pål Hermansen har ganske så rett i det han sier. Ellers tror jeg også bilde nr 5 hadde blitt godtatt. Det vises imidlertid best i større format. 😉

  3. De er pene og du har fanget dem godt 🙂 God helg og lykke til på messa i helgen 🙂

    • Visst er de pene! Dog er det mange som faller inn under kategorien «utstoppede» blant disse bildene. *ler*

      Nå er jeg snart klar for avgang til messa.. og jeg gleder meg. Kos deg i helgen du også Rune 😀

  4. Flotte bilder dette! Skulle gjerne ha vært på fotomessen i år, men det blir for langt for en kort tur. Hyggelig at du og er medlem i BioFoto. Samme her, MidtNorge. Det var jop her det hele startet… Kanskje vi sees på Hamar i mai da??

    • Jeg har utrolig mye glede av medlemskapet i BioFoto, ikke minst fordi ledelsen i Østlandsavdelingen er kjempeflinke til å få tak i helt suverene foredragsholdere. Dessuten tror jeg man må lete lenge etter et mer inspirerende, lærerikt og trivelig miljø!
      Så får vi se om våren bringer med seg en Hamar-tur. 😉

  5. Jeg tror jeg må høre på svanesjøen når jeg ser nøyere på disse bildene. Flott serie.

    • Vakker musikk det!
      Om det ikke er en hel sjø dette her, så kvalifiserer det i hvert fall til å være en svane-elv. 😉

  6. Så hyggelig å høre! Du er jo veldig flink på det å ta gode bilder da!! 🙂 Høres veldig interessant ut med den fotoklubben, jeg har myyye å lære! Jeg så alle vinnerbildene på nettsida, fantastiske! Og her har du vist oss fantastiske bilder også, av svanene! 🙂

    • Neste møte i BioFoto er den 17 februar på Holmlia. Du er selvsagt hjertelig velkommen til å bli med meg da (eller en annen gang) hvis du føler for det. Jeg er sikker på du vil finne det både trivelig og interessant! 😀
      Og vi har veldig myyye å lære alle sammen Viola… selv de dyktigste av de dyktige.


Legg igjen en kommentar

