Skip navigation

Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har i hvert fall allerede klart å bryte ett av nyttårsløftene mine. Det dreier seg om til enhver tid å ha orden i bildemappene mine. Nå må jeg virkelig ta meg selv i nakken og i hvert fall sørge for at 2010-bildene havner på rett sted med en gang jeg har redigert dem. Akkurat det er hva jeg har holdt på med i dag, og heldigvis er jeg snart i mål.

Mens jeg ivrig jobbet med saken dukket disse bildene av fru Spettmeis opp. I mine øyne tar hun seg flott ut mot den skyggefulle snøen i bakgrunnen.

Som noen av dere kanskje allerede vet, synes jeg det er artig å legge merke til hvordan de forskjellige fugleartene blunker. De gjør det nemlig på flere ulike måter… noen forfra og bakover, noen bakfra og forover, noen ovenfra og ned, noen nedenfra og opp og noen på skrå enten forfra eller bakfra. Derfor sparer jeg på ett og annet «rart» bilde som viser nettopp dette.

Det er i grunnen sjelden at spettmeisene setter seg til slik denne gjør. Som oftest fyker de til og fra matfatet lik små raketter, og det er slett ikke vanskelig å høre at de er i anmarsj.

Dermed måtte jeg også benytte anledningen godt når fru Spettmeis så velvillig lot seg fotografere før hun igjen begynte med hamstringen sin.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Du har så fantastiske bilder!!
    Kunne vært i en fuglebok disse!

    • Tusen, tusen takk skal du ha Helge!! 🙂
      Hvem vet.. kanskje jeg velger ett av disse når min bildekavalkade for 2010 blir satt sammen i en fotobok på slutten av året. Noen annen bok tror jeg neppe bildene vil dukke opp i. Man skal imidlertid aldri si aldri.

  2. Holde orden i bildemappene ja, hehe, det er ikke alltid like lett, har selv hatt en generalopprydding for 2010 allerede. Lover meg det selv samme hvert år, og det skulle ikke gå mer enn 10 dager før det var i gang, men nå har jeg ryddet og slettet og skal forsøke å holde det slik 🙂 Fru Spettmeis var virkelig flott der hun villig poserer for deg, nydelige bilder med super bakgrunn!

    • Så godt å høre at det ikke bare er meg som sluntrer unna Rune. Jeg har i grunnen vært riktig effektiv i dag og kommet godt igang med unnasluntringen fra 2009 også. Nå gjelder det bare å holde seg selv i nakken etter hvert som nye bilder strømmer på.

      Jeg kunne sagt mye ufordelaktig om snøen, men den utgjør i hvert fall en super bakgrunn når den ligger i skyggen. 😉

  3. Diss var utrolig flotte med en litt uvanlig og flott blå bakgrunn.

    • Jeg liker denne bakgrunnen veldig godt. Den skyggefulle snøen og noen små løvtrær et stykke unna gir et alle tiders fargespill. Og jeg var riktig heldig med at fru Spettmeis var særdeles samarbeidsvillig akkurat når lysforholdene var på sitt beste.

  4. Dette syntes jeg var virkelig flotte bilder av spettmeis. 🙂 Rydde i bilder hmmm. 🙂

    • Tusen takk skal du ha Ragnar! 🙂

      Er det kanskje flere en meg som trenger en generalopprydding i mappene?

      Jeg har virkelig gruet meg for denne ryddejobben, men det var ikke mye å grue seg for. Nå sletter jeg bilder med hård hånd og flytter resten dit de hører hjemme. Egentlig er det en ganske artig oppgave, for de gode minnene dukker opp på løpende bånd.. og for en tilfredsstillelse det blir når alt er i orden igjen! 🙂

  5. Herlige bilder av fru eller frøken Spettmeis! 🙂 Den er på matfatet her også, men det er mest trolig en annen frøken Spettmeis, haha! 😉 Den sitter av og til i ro her også, men som regel har jeg ikke kamera klart, der burde jeg bli flinkere! Jeg har aldri tenkt på at de blunker på forskjellige måter, det skal jeg prlve legge merke til heretter.. 🙂

    • Det er så mye rart jeg oppdager ved de forskjellige fugleartene etter hvert som jeg observerer og blir bedre kjent med dem. Burde kanskje ha notert ned alt sammen, men det får komme etter hvert.
      Noe av det jeg ser forstår jeg, men som oftest ender jeg opp med en hel masse spørsmål som setter grå hår i hodet på «fugle-ekspertene». Du vet.. en idiot kan spørre mer enn ti vise kan svare på. 😉


Legg igjen en kommentar

