Skip navigation

Frostrøyken har ligget tett over det lille som er av åpent vann på Østensjøvannet hittil i vinter, og jeg synes synd på alle fuglene som er tvunget sammen på dette lille området. Aldri har jeg vel sett at de har så lite vann tilgjengelig!

Når folk forbarmer seg over dem med mat, kan man virkelig se trengselen som råder. Kampen om brødbitene er stor!

I Sandvikselva oppholder det seg også mange fugler om vinteren, og jeg kan huske at man ved et par anledninger hugget bort is fra elva slik at de skulle få et større område å svømme på. Nå lurer jeg på om noe tilsvarende burde gjøres på Østensjøvannet.

Kanskje det til og med kunne være hensiktsmessig å legge ut et lite bobleanlegg?

Det kunne nok skrives tykke bøker om det jeg ikke kan når det kommer til fugleforvaltning, men jeg føler sterkt at noe bør gjøres for å hjelpe disse stakkars fuglene.

Enn så lenge håper jeg i hvert fall riktig mange legger turen innom for å gi stakkarne litt mat!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

8 Comments

  1. Slik er det her også, elven som renner ut i Mjøsa har frosset lang vei oppover. Og fuglene har minimalt med åpent vann. De får masse brødmat av snille mennesker, men jeg vet ikke om det er nok næring… Stakkars små, dette er en hard vinter for de.

    • Ja, stakkars små fugler! Det er nok mange av dem som bukker under denne vinteren.
      Jeg vet heller ikke om brød inneholder all den næringen fuglene trenger, men det holder dem i hvert fall i live. Så får vi håpe på en tidlig vår slik at de igjen finner det de sikkert sårt har behov for.

      Østensjøvannet er et naturreservat, og det har til og med sin egen venneforening. Derfor burde det ligge til rette for at noen tar affære og sikrer at de overvintrende fuglene har levlige forhold.

  2. Tja, vi kunne jo spise noen ……..

    • FY DEG, Morten!!
      Men.. jeg må jo innrømme at det også ville ha bidratt til å redusere trengselen.. uansett hvor forkastelig forslaget ellers måtte være.😉

  3. Tenker at et boblesystem vil være vrient for jeg tror det kreves en god del kraft for å holde isen borte, var bortom en slik pumpe her om dagen, og jeg tror fuglene ville blitt sjøsyke ganske fort, var mye krefter i gang der. MEn en løsning skulle det ha vært, ikke lett for dem når det blir som det er nå. Trangt om plassen.

    • Så forkaster jeg ideen om et boblesystem. Kan jo ikke risikere at fuglene blir sjøsyke heller da. *ler* Dessuten kunne det jo hende at et slikt system ødelegger bunnforholdene og den næringen som normalt skal finnes der.
      Da gjenstår det vel bare å gå løs på isen med øks og hakker.. og det synes jeg burde bli gjort!

  4. Jeg får så dårlig savittighet at vi ikke har vært der ved vannet i denne kuldeperioden! Det var tider vi brukte gå på butikker og høre om dem hadde brød å avse, noen ga, andre sa de ikke hadde lov, de kastet brødet istedet! Det synes jeg er forferdelig, men slik er det..lov er en lov.. Skal jammen ta en tur og mate dem!! Takk for at du tenker på de stakkars fuglene! Ja du kommer med gode idéer.. kan de realiseres tro?? Det ser jo virkelig trangt ut der! Heldigvis har det blitt mange kuldegrader mindre, enn det som var, men….🙂

    • Jeg må innrømme at jeg ikke har vært blant de hyppigste gjestene ved vannet i kuldeperioden jeg heller, men noen ganger har det da blitt.
      Ille at vi ikke kan få gi pippen brødet som likevel skal kastes! Selv pleier jeg å tømme skuffen under brødskjæremaskinene. Der pleier det nemlig å være mye hente.😉


Legg igjen en kommentar

