Skip navigation

Karlund har kommet med en vinterutfordring til oss. Vi skal vise «vår fugl» nå i vinterkulda. Jeg har så mange fugler ved og rundt foringsplassen min at jeg ikke kan annet enn å vise et bilde av de fleste. For anledningen har de også fått en vinterlig ramme.

Først ut er blåmeisen, så kjøttmeisen.. denne gangen med struktureffekt.

Spettmeisen, som er tyrannen ved matfatet, kan jeg selvsagt heller ikke forbigå.

Trekryperen.. som jeg fremdeles savner. Den har jo ikke vist seg siden 4 januar. Jeg kan bare håpe paret ikke bukket under i sprengkulda!

Her er noen av de alltid tilstedeværende byduene. Tenk, jeg har talt 14 stykker av dem i denne kurven på en gang. Tre i høyden sto de da!

Herr Flaggspett begynner å bli ganske tillitsfull nå. Fruen derimot, venter helst til jeg har gått med å besøke matfatet.

Grønnsisikene er stadig innom noen tuja-trær som er plantet ikke langt unna foringsplassen. Frøene der smaker tydeligvis godt.

Den store spruveflokken oppholder seg stort sett i hekken like over veien, men iblant kommer de på besøk oppe hos meg også. 

Kråker og skjærer våger seg foreløpig ikke frampå mens jeg står på foringsplassen, men så snart jeg har gått gjør de store innhogg i godsakene. Selv om jeg ikke har kameraet med og uansett vær, står jeg alltid en stund ved matfatene slik at jeg er sikker på at småfuglene får sitt. Nettopp derfor har nok de små fjærballene blitt ekstra fortrolige med mitt nærvær. Jeg nevner kråkene også, men de har jeg av en eller annen grunn ikke fotografert denne vinteren.

For første gang har det kommet kaier til «Hundremeterskogen». De er imidlertid veldig sky, så det eneste jeg har å vise dere i denne omgang er dette hodebildet.

Jeg ser for øvrig også veldig mange andre fuglearter rundt foringsplassen min. Hønsehauken suser stadig ned mellom trærne i håp om å sette klørne i en av byduene, og det er ikke få av dem som av den grunn har måttet bøte med livet. Den lille skogen kan også skryte av å ha både grønnspett og svartspett  mellom trærne, men dem er det vanskelig å komme på skuddhold av.

Ellers ser jeg stadig store flokker av gråsisik som ribber bjerka for frø, og mindre flokker med stillits kommer gjerne hakk i hæl. Flokker med gråtrost leter etter det som måtte være igjen av rognebær, og en og annen svarttrost holder seg gjerne sammen med dem. Svarttrosten er også ofte å se sammen med spurvene.

(Også denne gangen kan dere føre markøren over bildene for EXIF-info, og klikke for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. Hva skjer med dompapen? Jeg husker at jeg ofte så den da jeg var liten, men nå virker det som om den har opphørt å eksistere:/
    Mange fine bilder her, som alltid!🙂

    • Jeg husker også massevis av dompaper fra min barndom, men ser jeg dem bare nå og da her i området. På foringsplassen har jeg ennå ikke sett snurten av dem.

      Ute i Enebakk så jeg imidlertid mange både sist vinter og nå for ikke lenge siden. De liker seg kanskje ikke så nær byen lenger?

  2. Det var da en fin vinterlig innpakning.

    • Sjelden jeg bruker slikt, men denne innpakningen lå så laglig til som ramme i paintshop-programmet mitt😉

  3. De kledde rammene disse små vennene, kjempefine bilder av dem!

    • Av og til føles det godt å gjøre ting på en ny måte, og i og med at dette er svaret på en vinterutfordring synes jeg denne rammet passet.
      Etter hvert som jeg blir fortrolig med layers, klarer jeg kanskje å lage noe som er mer tilpasset hvert enkelt bilde. Får legge meg i trening.😉

  4. Flotte bilder. Jeg likte også rammene..

    • Så hyggelig at både bildene og rammene faller i smak!🙂
      Det har unektelig blitt veldig mange fugler i det siste, men skitt au. De er så morsomme å fotografere.
      Bare værgudene smiler til oss igjen håper jeg å få noen for meg nye arter i søkeren. Om ikke annet så vil i hvert fall det bli en variasjon i temaet.😉

  5. Godt nyttår og vel overstått feiring. Lenge siden jeg har vært her, men nå begynner man å våkne av dvalen. Nydelige bilder som alltid, og så fin innpakning det var da!

    • Godt nytt år til deg og dine Lavina!🙂

      Om jeg ikke direkte har gått i dvale, så har jeg holdt meg veeeeldig nær grytene hittil i vinter jeg også. I takt med de lengere og lysere dagene føler jeg nå at overskuddet sakte men sikkert bygger seg opp… og det er en lettelse!!

      Det gamle Paintshop-programmet mitt inneholder en del rammer, og i ny og ne er det artig å finne dem fram. De fleste er imidlertid ganske dominerende, så jeg håper at jeg en vakker dag klarer å lage noe mer hensiktsmessig.

  6. fantastisk, jeg skulle ønske jeg fikk slike flotte bilder!!! inspirerende:))

    • Ingen ting er bedre enn å høre at bildene mine kan inspirere Hagemor, så tusen takk for denne tilbakemeldingen!!

      Hvis du er den lykkelige eier av teleoptikk og har ørlite tålmodighet er jeg sikker på at du også får noe tilsvarende festet til brikken.. så lykke til!!🙂

  7. Herige bilder av hagevennene dine! Og så flott i fotoramme! Håper trekryperparet kommer tilbake!🙂

    • Måtte spa fram noen bilder jeg ennå ikke hadde vist dere og gjøre en liten vri for variasjonens skyld. Disse pippe-bildene kan jo bli veldig like hverandre.😉

  8. Det er utrolig vakkert! Du evner å få fram personlighetene til fuglene- og det er ikke ofte jeg ser!🙂

    • Så kjempehyggelig!!
      Dette er vel en av de flotteste tilbakemeldingene jeg har fått på fuglebildene mine.

      TUSEN, TUSEN TAKK Levendel😀


Legg igjen en kommentar

