Skip navigation

Det er mange som misliker måker, ja endog «hater» dem. Visst kan de være støyende og virke grådige, men for meg er de noen både vakre, elegante, majestetiske og heftige fugler. Tradisjonelt er måker betraktet som sjelene til rene, avdøde mennesker. Skal vi tro dette bør vi vel også omtale og behandle dem med den respekt de fortjener. Det bør vi for resten gjøre uansett!

Denne første er en gråmåke. At den er i ferd med å få sin voksne fjærdrakt forteller meg at den nå går inn i sitt fjerde år. De er nemlig ikke ferdig utfarget før etter fire år disse gråmåkene.

En mer støyende fugl enn hettemåka har jeg aldri møtt, men du verden så delikat den er i sin vinterdrakt. Denne var så samarbeidsvillig at jeg synes den fortjener å bli vist fram i flere ulike vinkler.

.

.

.

Jeg synes det er veldig vanskelig å artsbestemme de spraglete ungmåkene, og jeg har etter hvert fått inntrykk at det er mange av oss som har det på samme måten. En fuglekjenner fortalte meg imidlertid at blant annet hodefasongen kunne gi en god indikasjon på hvilken art fuglen tilhører. Like fullt synes jeg det er vanskelig.

Ut ifra hodefasongen tror jeg de to første bildene viser en sildemåke. Legg merke til at den har en mye rettere profil enn fuglen på det nederste bildet. Men for alt jeg vet kan den gjerne være en svartbak også.

Denne siste tipper jeg er en ung gråmåke. Fiskemåka har visst også en mer buet profil, men den er klart mindre og smekrere enn gråmåka.

Jeg er på rimelig gyngende grunn her og hadde satt veldig stor pris på tilbakemelding på mine antagelser… og jeg tar mer enn gjerne imot gode råd om hvordan man på en rimelig enkel måte kan artsbestemme disse ungfuglene.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. God komposisjon og dybde i bildene dine🙂

    Hvilket utstyr, kamera og optikk bruker du?

    • Tusen takk skal du ha Bjørn🙂

      Jeg er så heldig å ha et NIKON D3 som nok er mye mer enn jeg fortjener, men så har jeg i hvert fall mye å vokse inn i! Her har jeg brukt telen min, en Tamron 200-500.

  2. Noe flott skal vi jo alle ha og jeg synes det er kos at du har et så flott kamera å glede deg over.

    • D3’en har nesten blitt ungen min Morten.. så glad er jeg i den!🙂
      Gratulerer med nytt bilde for resten.

  3. Veldig skarpe og flotte bilder.🙂

    • Jeg synes generelt at måkene er noen flotte fugler, og da er det hyggelig å kunne vise noen «pene» portretter av dem også.
      Veldig glad du liker bildene!🙂

  4. De er egentlig veldig fine, liker måker av flere grunner egentlig, det er mange forskjellige av dem, de hører sommer og sol til og de er fotogene, noe du viser på en veldig fin måte her, veldig fine bilder av dem alle sammen! Ikke lett å se forskjell på dem, er jo ca 50 arter av dem og 40 av dem har navnet «larus»🙂

    • SÅ MANGE!?!
      *sukker litt for meg selv*

      Jeg hadde håpet at kanskje akkurat du kunne gi meg noen små tips om hvordan skille disse mer hjemlige (og spraglete) ungdommene fra hverandre. Da sikter jeg til svartbak, sildemåke, gråmåke og fiskemåke. Det er nemlig dem vi har flest av ved Østensjøvannet.

      Uansett er det noen flotte fugler, og jeg gleder meg til hettemåkene igjen holder et spetakkel uten like der nede ved vannet. Da står motivene nærmest i kø!! Heldigvis “flyr” dagene, og før vi vet ordet av det er Østensjøsesongen igang for fullt igjen.🙂

  5. Måkene er min venner, selv om de er fæle til å skravle! Svartbaken er kanskje den mest høylydte. Svartbaken har en herlig prat! Jeg også ville trodd at den første var en sildemåke om alternativet var det eller svartbak.🙂

    • Så er det flere av oss som finner måkene fascinerende.🙂

      Det var en ringmerker oppe i nord som fortalte meg om dette med hodefasongen. Jeg kunne jo ha spurt ham om råd.. hadde det ikke vært for at jeg har forlagt mailadressen og for at navnet hans har gått i dvale blant alle de små grå.
      *sukk*


Legg igjen en kommentar

