Skip navigation

I dag tok jeg fram en uredigert mappe fra 2 april 2009.  Der fant jeg noen litt annerledes bilder. Denne dagen hadde jeg nemlig 18-200 DX-optikken på kameraet. Ettersom kameraet mitt er fullformat, noe denne optikken ikke er, valgte jeg senere å bytte den ut. Her har jeg imidlertid tatt av solskjermen og tvunget kameraet til å fyre løs i fullformat. Dermed blir resultatet tilnærmet runde bilder når jeg velger å ta dem i vidvinkel slik som her.

Jeg gleder som en unge til sommergjestene vender tilbake til Østensjøvannet og motivene igjen nærmest står i kø der nede. Bildene får tale for seg selv denne gangen, og jeg har valgt å sette dem inn i den rekkefølgen jeg tok dem.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og her tror jeg bildene gjør seg best dersom du klikker på dem og ser dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

16 Comments

  1. Mange fine bilder. Likte det nest siste best. Er bare å glede seg til våren🙂

    • På det nest nederste har jeg zoomet litt inn, fra 18 til 48mm. Dermed har fuglene kommet litt nærmere. Grågjessene et par hakk opp er zoomet til 29mm og det nederste til 20mm. Ellers ligger alle de andre på 18mm.

      Det er litt artig å «tulle» slik iblant. Selv om jeg har solgt denne optikken, kan jeg sikkert få låne en tilsvarende av en fotobekjent. Dermed skulle jeg være reddet dersom trangen etter å ta slike bilder melder seg igjen.😉

      Våren er sikkert like om hjørnet Ragnar… sier denne evige optimisten *ler*

  2. Stilig effekt! Du har vel mørnet kantene noe vel?
    Hva slags fullformatkamera har du?

    • Kantene er ikke redigert noe annerledes enn resten av bildet. Jeg har laget en svaaak S-kurve i «curves» (NX) samt skarpet og brukt i underkant av 20 i vibrance (PS).
      Kameraerat mitt er et NIKON D3, og du aner ikke hvor glad jeg er i det!!😀
      Jeg skal love deg at overgangen fra Sony A100 var enorm. *ler*

  3. Så det er flere som har uredigerte mapper på lager ja, hehe, det hoper seg fort opp… Bildene var stilige de, og de med svanene på var jo nesten så de kom ut på skrivebordet her. Men det er greit med optikk som passer til noen ganger selv hvor artig det blir🙂

    • Her er det uredigerte og halvredigerte mapper så det holder! Nå har jeg tatt meg selv i nakken og begynt på jobben. Når restansene er så mange, blir det i hvert fall til at sletteterkselen er lav.😉

      18-200’en var grei nok den, men jeg er mye mer fornøyd med den 24-120 fullformaten jeg har nå. Så kan jeg heller låne den andre hvis jeg noen gang skulle få bruk for den.

  4. Oj så mange flotte bilder! Tenk nå er det bare to måneder igjen til april ;)Jeg gleder meg til fuglene kommer tilbake, det er alltid herlig!!🙂 Merkelig, jeg har ikke fått noen e-mail på noen av de e-mailkontoene. Har lagt inn ny mailkonto på profilen min. Jeg aner ikke hva som er feil..!

    • Og jeg gleder meg mer enn du kan forestille deg Viola!

      Hmm? For letthetsskyld sendte jeg mailen til den andressen du bruker når du legger inn kommentarer her på bloggen. Kanskje det er en du ellers aldri bruker?

  5. Men du.. nå fant jeg e-mail-kontoen din, på den andre nettsiden din. Da sender jeg en mail fra den kontoen som står i profilen min- i kveld. :))

    • Så fint da. Du finner den for øvrig her inne også på «about».😉
      Skal sjekke postkassen om et øyeblikk og sende deg noen ord igjen.

  6. Mange flotte bilder her, og nå er de bare å glede seg til våren kommer både i sør og i nord..

    Har ikke snø, men det kommer vel før eller siden!

    • Du kan få snøen vår Lavina.. og jeg kommer ikke til å savne den!! Husker vi hadde fem snøfrie vintre på rad (85-90). Det var deilig det!

      Enn så lenge får vi vel bare se fram til at de varmere dagene kommer.🙂

  7. Veldig flott serie å se på. Så tekninsk riktig blir det jo ikke, men desto morsomere å ha i albumet. God helg.

    • Jeg er så enig med deg Morten!
      Det er artig å leke seg litt, og hvorfor må alt være så teknisk riktig bestandig!?!
      For meg viser disse blant annet noe av den fotogleden jeg føler.😀

  8. Disse var jo kjempetøffe!!🙂

    • Effekten av fullformat kamera og DX-optikk blir ganske artig. Nå har jeg imidlertid ikke lenger denne muligheten. Angrer i grunnen litt på at jeg byttet ut den optikken, for nå har jeg fått meg et D300-hus også. Slik kan det gå.😉


Legg igjen en kommentar

