Skip navigation

Nok en gang tar jeg dere med på en tur til Vesterålen, nærmere bestemt til Stø. Dette stedet kan ikke skryte av å være særlig stort, men til gjengjeld er det helt nydelig der! Så nydelig er det at jeg fikk en ubendig trang til å bli værende der hele sommeren og forhørte meg om husrom til leie. Men det var nok ikke meningen, for  mitt nærvær viste seg å bli ganske påkrevet her hjemme senere den sommeren. 

Her ser dere tettstedet og havna…

.. og det store fiskebruket.

Akkurat der man svinger inn i tettstedet er det et lite fuglefjell fylt til trengselen av krykkjer. Dette må man også passere på veien ut til fiskebruket.

Da vi besøkte stedet var all fisken for lengst tatt ned fra hjellene.

Det var imidlertid andre skapninger å se på brygga rett nedenfor.

Når vi først er inne på fiskebruk, må jeg i samme slengen vise dere dette fornøyelige oppslaget.

Havet ligger rett der utenfor moloen, og for en sjelefred det er å la øynene hvile på alt dette blå som stadig er i bevegelse. Visst gikk sjøen tidvis ganske høy der ute, men innenfor moloen var det rolig.. i hvert fall i de dagene vi var på besøk.

For meg er dette virkelig et drømmested..

.. og motivene var uimotståelige over alt. Selv om dette innlegget blir langt, så kan jeg garantere dere at jeg har begrenset meg nesten over evne denne gangen.

Vi opplevde all slags vær mens vi var på Stø – alt fra strålende sol og vindstille til tåke, regn og kraftig vind. Havtåka lå for resten ganske tett hver eneste morgen, men forsvant så snart sola fikk tak.

Langt der bort rundt odden ligger Nyksund, og det er en fin turvei dit fra Stø. Dronningruta kalles den, for dronningen vår har visstnok gått den flere ganger.

På grunn av skydekket fikk vi ikke oppleve å se midnattsolen henge lavt over horisonten. Fargene fikk vi i hvert fall med oss.

Slik kan det se ut når ruskeværet er i anmarsj.

Vi var nødt til å benytte stundene med godvær til fulle. En formiddag sola skinte bestemte vi oss for å bli med på en fugle- og selsafari.

 

Heldigvis så det ut til bare å være moderate bølger ute på havet. Jeg priset meg lykkelig for akkurat det. Båten vi skulle ut med var nemlig ikke særlig stor. Det er den lille grå dere ser på bildet under.

Jeg må innrømme at jeg var litt engstelig for å gå ut med den lille gummibåten. I ventetiden lå jeg derfor på brygga og tittet ned på småfisken i det krystallklare vannet. Det gir sjelefred.. og jeg måtte ta fram kameraet også.

 

Selv om havet tilsynelatende var rolig, viste det seg at understrømmene var sterke og tidvis reiste det seg ganske store bølger opp av ingenting.

Etter hver glemte jeg alt slikt, for maken til fugleliv! Her viser jeg dere bare noen ganske få av de artene vi fikk se på nært hold… skarv..

.. ringvi (en variant av lomvi – se den hvite ringen rundt øynene)..

.. lundefugl..

.. og rødnebbterne.

Seler var det mange av på holmer og skjær rett utenfor Stø.

De var både nysgjerrige og utrolig søte.

Fra båten fikk vi også sett den lange flotte sandstranda som ligger like utenfor Stø i retning Nyksund.

Jeg fikk også tatt bilde av den stolte skuta Leonora som skulle ta oss med på hvalsafari samme kvelden.

Vi hadde egentlig tenkt å ta hvalsafarien fra Bleik på Andøya, men siden værutsiktene ikke var særlig gode for de kommende dagene bestemte vi oss for å dra fra Stø i stedet. Seiletiden ut til feltet er litt lenger derfra, men hva gjør vel det! Det var flaks vi dro denne kvelden, for alle hvalsafarier ble innstilt på grunn av vindforholdene resten av uken jeg var i Vesterålen.

Været var ikke akkurat strålende da vi la ut, og bedre ble det ikke etter hvert som timene gikk. Første turdeltager ble sjøsyk allerede etter 10 minutter, og så fulgte de fleste andre etter. Jeg hadde vært lur og tatt sjøsyketabletter. Derfor klarte jeg meg riktig så bra.

Omsider kom vi oss ut på feltet og her står vi i styrhuset for å speide etter hvalen.. og samtidig få litt varme i kroppen. Ute var det nemlig en bitende kald vind.

Det vi så etter var en hval som blåste slik denne gjør på bildet under. Da satte vi farten opp og la oss så nær som mulig uten å forstyrre det store dyret.

Lysforholdene var mildt sagt vanskelige. Det var nesten midt på natten og overskyet,  men noe ble det da ut av bildene likevel…

.. og du verden så stort det var å oppleve alt dette.

Tre ganger (eller var det fire?) kom hvalen opp for å puste mens vi var på feltet, og vi lå ganske nær den ved hver anledning.

Båten var ikke tilbake i Stø før nærmere halv to om natten, så dere forstår sikkert at jeg sovnet som et lite barn nesten før hodet traff puten. For en fantastisk dag dette var!!

Som jeg allerede har sagt er Stø i Vesterålen et av de mest spennende og tiltalende stedene jeg vet om, og hit skal jeg garantert tilbake!! Jeg håper skjebnen vil det slik at jeg da kan bli værende der hele sommeren gjennom.

Link til flere innlegg i denne serien finner dere inne på Petunias temablogg.

48 Comments

  1. Nyyyyyyydelige bilder. Er selv fra helgeland og elsker Nordland……..fantastisk å se dine bilder : )

    • Så kjempehyggelig!!
      Min far familie kommer fra Helgelandskysten. Etter hvert flyttet de imidlertid til Narvik. Dermed er jeg kanskje litt arvelig belastet med min kjærlighet til Nordland.😉

  2. For en deilig plass, og så mye du rakk å være med på. Flotte bilder.

    • Stø er virkelig stedet etter mitt hjerte! Visst rakk vi å være med på mye de få dagene vi var der, men det var så mye mer vi kunne ha gjort. Skulle blant annet mer enn gjerne ha tatt meg noen turer opp i fjellene rundt tettstedet. Jeg skulle også mer enn gjerne ha fått kommet i land på øya med Anda fyr. Der er det nemlig et helt utrolig fugleliv! Måtte eventuelt ha blitt med noen av forskerne som jobber der ute, for ellers er ilandstigning forbudt.😉

  3. Utrolig flotte bilder!!!! Norge har virkelig en fantastisk natur og utrolig dyreliv! Takk for en flott bildeserie :-)) Gooood helg!!!

    • Vi kan prise oss lykkelige vi som bor i dette vakre og varierte landet vårt. Egentlig vet vi vel ikke hvor heldige vi er. Visst kan det være deilig å ta en tur til varmere strøk når dagene er korte og kulda biter, men du verden så godt det er å komme hjem til gamlelandet igjen!

      Jeg er glad du liker denne bildeserien Margareth, og ønsker deg også en riktig god helg!🙂

  4. Det var litt av noen bilder og fortelling! For en spennende tid du må ha hatt der! Vakkert?! Javisst!!🙂 Tenk å få sett en hval på nært hold da! Fantastiske bilder!🙂

    • Det er i hvert fall mange bilder Viola.. og en utrolig flott opplevelse hele Stø-besøket!
      Den gang var speilrefleksen ganske så ny for meg og jeg kunne slett ikke bruke det på riktig måte. Om bildekvaliteten ikke er så god, så rommer i hvert fall hvert eneste ett av dem en hel masse gode minner🙂

  5. flotte bilder måtte scrolle meg opp og ned noen ganger .Har ikke vært der men vakkert var det F

    • Så hyggelig!!
      Jeg kunne vist dere utallige bilder fra dette stedet med vakre detaljer og trivelige stemninger, men da ville nok dette innlegget blitt som en hel bok. *ler*
      Og ja.. det er vakkert på Stø!

  6. Vilken underbar plats, och alla dina bilder är fantastiskt fina. Tänk att få se en val och lunnefågel…
    Trevlig helg!

    • Ikke sant!
      Hele besøket på Stø var fantastisk, og en gang skal jeg sørge for at jeg har riktig god tid til å fotografere der oppe.
      Området rundt er for øvrig også flott, men for meg er Stø den aller beste plassen.
      Ha en riktig god helg du også Maria🙂

  7. Jeg kan slet ikke se mig mæt på dine smukke billeder! Ud over at du har en enestående sans for smukke motiver, må du have et lækkert kamera.

    Ha’ en rigtig dejlig weekend!

    • Ute i naturen ser jeg veldig mange motiver, men andre steder kan det være litt vanskeligere. Kanskje kommer det av at det som oftest er naturen jeg beveger meg rundt i. Bymiljøet fortoner seg nemlig nesten som en pest og en plage for meg.

      Da jeg besøkte Stø sommeren 2007 hadde jeg nettopp fått mitt første og enkele speilreflekskamera (Sony a100). Nå har jeg imidlertid et «lækkert kamera».. det fantastisk flotte NIKON D3. Noe bedre enn det tror jeg neppe jeg kommer til å ønske meg.😉

      Måtte denne weekenden smile til dere også Madame!

  8. Idyllisk og så mange flotte bilder. Det stedet må være spennende å gå med fotoapparatet.

    • På Stå tror jeg aldri jeg ville gått tom for motiver. Naturen er storslagen og fugle- og dyrelivet er både rikt og spennende. Dessuten var alle vi møtte kjempehyggelige! Hva mer kan man vel ønske seg?🙂

  9. Jeg er sikker på at ingen steder i hele verden har så mange vakre steder som nord-norge. Og så spektakulære vakre bilder, nydelig! Ha ei fin helg!

    • Nord-Norge er virkelig et eldorado!
      Glad du liker bildene..
      og måtte du også få en alle tiders helg🙂

  10. Endnu en gang fascineres jeg dybt af jeres fantastiske natur🙂

    • Jeg fascineres nok like mye som deg av naturen vår Rimkoger. Den er så variert og i alle former ganske så storslagen.🙂

  11. Åhh, her var det mange fine bilder som vanlig.
    God helg!

    • Ha en riktig god helg du også Elisabeth, og tusen takk for denne hyggelige tilbakemeldingen!

  12. Du verden for en flott plass det ser ut til å være, ikke rart man ikke har lyst til å dra hjem igjen når man har vært i slike omgivelser og få oppleve så mye på en gang. Nydelig bildeserie, takk for omvisningen🙂 God helg!

    • Av og til føler man seg «hjemme» med en gang man kommer til et nytt sted. Slik var det for meg her, og jeg følte med en eneste gang at her ville jeg få fred i sjelen.. og det stemte. Og naturen Rune, og havet.. jeg ble nesten satt helt ut!!

  13. Hei, det ser ut til at vi gikk glipp av mye der oppe. Etter å ha sett denne flotte serien så må vi jo oppover i landet vårt igjen.

    • Jeg gikk også glipp av veldig mye, så vi må nok ta turen nordover igjen begge to. Neste gang skal jeg sørge for å ha Stø som fast oppholdssted og ta noen utflukter derfra. Må jo blant annet innom Andøya igjen. Der er det også utrolig mye spennende!

  14. I min barndom ble sommrene tilbrakt i Lofoten hvor min mor kommer fra.
    De siste årene har også ferien blitt lagt dit, siden mor har bygget hytte på hjemstedet. Det er utrolig flott der oppe, men jeg ser at ved å være «stedfast» så går en lett glipp av andre steder…
    Neste gang skal jeg ta meg tid til å farte rundt, med slike flotte bilder som du viser så har jeg jo ikke sett halvparten enda.

    • Vi kommer vel aldri til å få sett alt som er å se der nord, så vi får benytte tiden godt mens vi er der.
      Man finner det ene stedet flottere enn det andre. Stø står foreløpig øverst på min liste, men jeg holder imidlertid mulighetene åpne for at det kan dukke opp konkurrenter.😉

  15. For et flott sted, og nydelige bilder!

    God helg

    • Ja, er det ikke flott der!!
      Får du muligheten bør du absolutt besøke Stø.
      Ha en riktig god helg du også Tino🙂

  16. Tusen takk for den flotte reisen du tok meg med på,nydelige bilder.
    Imorgen du kjære så er det meldt om MEGA måne, så løp og…….knips :-))
    Du må lære meg iso …..knipser på ren flaks og kjærlighet*smiler*.Har noen bilder inne på bloggen min av Frost,de må du se:-))

    Ønsker deg gode dager

    • Månen har vært nydelig i det siste, og bare det blir skyfri himmel i morgen skal jeg så visst ta kameraet med ut på tur.

      Neste gang vi treffes må vi huske å ta en prat om dette med ISO. Minn meg på det hvis jeg skulle glemme.

      Nå iler jeg over til deg for å se på kjærlighetsbildene dine av Frost. Gleder meg til å se nye bilder av den skjønne gutten din!!

      Etter det skal jeg igjen sitte klistret foran snooker-kvartfinalene på Eurosport.

      Kos dere i helgen dere også Siv.. og en kjempestor klem fra meg🙂

  17. Fantastisk smukke billeder.

    • Tusen takk skal du ha Henny, og måtte du få en herlig weekend!

  18. Väldigt vackra bilder. Jag hade en trevlig stund här får jag säga (:

    Ha en trevlig helg!

    • Så alle tiders at du har hatt en trivelig stund her inne. Ingen ting er bedre enn det Maria.. og tusen takk for denne hyggelig tilbakemeldingen!

      Ha en riktig finfin helg du også🙂

  19. Jeg er målløs – og dødsmisunnelig på disse opplevelsen og blikskuddene dine:)

    • Jeg skal love deg at jeg var ganske målløs jeg også av disse opplevelsene.
      Det er så godt å vite at alt dette finnes der fremdeles slik at vi kan oppleve det på nytt… + mye, mye mer🙂

  20. Ingen tvil. Dit vil jeg reise. Du har så utrolig mange fine bilder som formidler det vakre og spennende.

    • Du vil garantert ikke angre på en tur til Stø GAWO.. og telefonnummeret til bobilcampen har du nå fått. Det finnes for øvrig flere overnattingsmuligheter på stedet.😉

  21. Fantastisk nydelig sted, i alle fall utifra å se bildene dine som er praktfulle!

    • Jeg er glad bildene mine klarer å formidle hvor fint det er på Stø. Dette lille stedet har så mye å by på, og det byr på en atmosfære man skal lete lenge etter!

  22. Dette var kjente områder! Veldig artig å finne Stø i bloggen din, og at du ble så begeistret. Jeg er ikke derfra, men kjenner stedet godt🙂 Det er rart, men da jeg var ung, syntes jeg ikke noe om denne lille plassen nesten uten trær, men det har endret seg med årene, – så jeg er nok blitt voksen😉

    • Så alle tiders at du som kjenner stedet la igjen noen ord her inne BirtH, og det gleder mitt hjerte at du etter hvert har lagt merke til «storheten» i dette lille stedet Stø.
      Litt snodig i grunnen at vi så lett overser det flotte i ting og steder i vår umiddelbare nærhet. Man blir på en måte blind for det man ser ofte.

      Det er litt vanskelig å sette ord på det jeg følte med en gang vi kom til Stø. På en måte var det som om jeg hørte hjemme på dette stedet med den værbitte naturen.. samtidig som sansene ble årvåkne og nærmest sugde til seg alle mulige inntrykk.. og jeg følte meg veldig, veldig «levende».

      Alt dette vil jeg oppleve igjen!!😀

  23. Jeg får litt gode frysninger på ryggen når jeg hører hvordan du følte det da du kom til Stø. Kanskje du har vært der før – i et tidligere liv … Noen tror jo på sånt, jeg har ingen slike erfaringer så jeg vet ikke hva jeg skal tro.
    Nå har jeg studert bildene dine fra Bø i Vesterålen. Det er veldig, veldig vakkert i Bø!
    Du er velkommen nordover igjen!!

    • Ja hvem vet? Kanskje jeg var der i et tidligere liv? Jeg er nemlig blant dem som tror det finnes mer mellom «himmel og jord» enn det vi kan forestille oss.😉

      Vi hadde en alle tiders rundreise i Vesterålen, og mange av stedene har jeg lyst til å besøke igjen.. med mye tid til rådighet. Bø er så visst en vakker kommune, og byr på mange spennende motiver.. ikke bare mannen ved havet, som riktignok er verd besøket i seg selv.

      Jeg kommer nordover igjen, og setter stor pris på å være velkommen. Tusen takk BritH!🙂

  24. Fantastiske bilder. Og for et sted..

  25. Tusen takk skal du ha Hilde.. og for meg er dette drømmestedet!


Legg igjen en kommentar

