Skip navigation

La oss bli med måken Jonathan ned på isen for å se hva han har å vise oss fra en vårdag ved Østensjøvannet.

Det er nok hettemåkenes framfusende opptreden som er hovedtemaet i denne leksjonen. For dem er det tydeligvis en naturlig ting å rive maten ut av nebbet på hverandre…

.. eller ut av nebbet til en stokkand for den saks skyld.

Stokkendene er for resten noen tøffe fugler som gjerne brøyter seg inn i flokken av hettemåker.

Ganske ofte er det faktisk også de som vinner kampen om maten.

Her oppdaget jeg plutselig at den ene av hettemåkene var merket med en fargering det gikk an å lese av. Det gjorde jeg selvsagt og rapporterte gjenfunn av fuglen. 

Hun ble ringmerket (ja, for det er en hunn) i gestehavna i Kristiansand den 22 november 2008. Senere har hun blitt obeservert to ganger ved Østensjøvannet, først av meg denne dagen tidlig i april og deretter av en ringmerker tidlig i juli. Nå har hun fløyet ned til Kristiansand igjen hvor hun ble observert den 15 inneværende måned på Otra.  Kanskje pendler hun fast mellom Østensjøvannet og Kristiansand? Det skal bli spennende å se om hun dukker opp her igjen til våren.

Hettemåkene tar seg også tid til bare å stå der på isen og følge med på det som måtte foregå. Normalt ville jeg kanskje ikke ha tatt vare på dette bildet. «Utbryteren» oppe til høyre fenger imidlertid min interesse. Hvorfor skal man nødvendigvis gjøre som alle andre?

Det er da mye mer givende å følge sine egne veier, ta til vingene..

.. og åpne øynene for og ta imot alt det fantastiske og berikende livet har å by på.

Selv er jeg nok langt unna å være noe i nærheten av et A4-menneske, og mange ser litt rart på meg av den grunn. Men hva gjør vel det? Jeg bryr meg i hvert fall ikke om det! Nettopp det at jeg våger å være litt «annerledes» har nemlig gitt meg utrolig mange flotte opplevelser, mange gleder og mange riktig gode venner.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Flotte bilder dette. Du er heldig som har Østensjøvannet. Avslutter i dag min runde med bilder fra fuglebrettet. Der har det også vært liv i det siste!

    • Jeg er veldig, veldig heldig og veldig, veldig glad for at jeg har Østensjøvannet i gangavstand. Der får man den ene opplevelsen etter den andre, og miljøet blant oss som fotograferer er helt topp!

      Nå skal jeg ile over til deg og titte på alle gjestene du har i matfatet ditt.🙂

  2. Her var det som vanlig mange fine bilder av fugler.. Dette kan du🙂

    • Jeg synes det er både morsomt, spennende og utfordrende å ta bilder av fuglene. Etter hvert har jeg tatt nesten litt for mange, og da får man jo litt trening også.😉

  3. Østensjøvannet har jeg vanka på siden 1970 omtrent. Da var det fuglekikkere i tenåra som dominerte. Med billige russiske kikkerter. Kun en og annen med litt fotoutstyr var å se.

    Nå er det fuglefotografene (30-60 år) som dominerer. Når jeg kommer med min gamle russiske kikkert (har den fremdeles). Er jeg nesten aleine som fuglekikker. Pussig utvikling.

    Flotte måkebilder!

    • Vi er mange som fotograferer der nede, både unge og gamle. Men fremdeles er det også mange som i stedet veldger å se på fuglene med kikkert. Spesielt når det er observert noen mer sjeldne arter.
      Våren 2009 var jeg så heldig at jeg oppdaget og fikk tatt bilder av både en tundrasædgås og en svartryggerle. Du kan tro det kom mange fuglekikkere der da.. og tilsvarende når den sjeldne svalen ble observert på sommeren.
      Så ta det helt med ro.. du er slett ikke alene som fuglekikker!!
      .. Og glad du liker bildene mine. Tusen takk Jon🙂

  4. For en flott og actionfyllt bildeserie! Du har virkelig mange nydelige bilder på bloggen din – til nytelse og inspirasjon. Skal stikke innom flere ganger jeg…🙂

    • Så kjempehyggelig sagt av deg Dracurella! Tusen takk skal du ha, og hjertelig velkommen er du når det skulle være🙂

  5. Kjempefin serie av dem, og jammen skal jeg si stokkanden var tøff der🙂 Hettemåkene er egentlig veldig fine, og med så nydelige bilder av dem kommer de i nytt lys. Spennende den som var merket da, blir spennende å se om den dukker opp igjen.

    • Jeg er også imponert over stokkendene som våger å sette seg opp mot flokken av hettemåker. Jammen er de tøffe!

      Det er faktisk noen fuglearter som velger å hekke nær de støyende hettemåkekoloniene. Måkene er nemlig noen fantastiske «vakthunder», og nåde den som våger seg for nær redene!

      For meg var det veldig artig at det gikk å lese av den fargede ringen på hettemåka. Jeg synes nemlig det er så morsomt med informasjonen man får om fuglen etter å ha rapportert gjenfunnet.. slik som her. Du kan være viss på at jeg skal se etter henne når våren kommer!

  6. Flotte bilder av fuglene! Artig du fant ut av den ringmerkinga. Skal se det er en som farter mellom Kr.sand og Oslo🙂 Godt fortalt også!🙂

    • I juli leste jeg av fargeringen til en ung gråmåke.
      Den hadde blitt ringmerket på Østre Klovholmen i Mandal tidlig i juli og holdt seg i området der nede en stund (sett 6 og 9 august) før den dukket opp på Østensjøvannet hvor jeg leste av ringen 30 september. Da hadde den litt vondt i vingen sin, men ikke værre enn at den kunne fly. Kanskje den også er med i pendlergjengen?😉

      Krysser for øvrig fingrene for at grågåsa som er merket med halsring dukker opp denne sommeren også. I så fall vil hun da være 21 år gammel!!

      Det blir etter hvert mange å følge med på, men det betyr bare at det stadig blir mer og mer spennende å besøke vannet.🙂

  7. Det er til å få hetta av hvor flotte bilder du har av måkene.🙂

    • Tusen takk Morten, og kos deg denne helgen.🙂


Legg igjen en kommentar

