Skip navigation

Akkurat som sist vinter, har ekornene holdt seg borte fra foringsplassen i den kaldeste perioden. Hvorfor, eller hvor de i stedet oppholder seg, må dere ikke spørre meg om. Disse bildene er dermed naturlig nok ikke av nyere dato, men de er i hvert fall nyredigert.

Jeg savner de to ekornene som skaper så mye liv og røre borte i «Hundremeterskogen». Derfor var det skikkelig trivelig å åpne denne mappen med bilder av «Erik Ekorn» og «NutteLisa Pettersen».

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

14 Comments

  1. Koselige bilder av nydelige dyr! Vi hadde to ekorn her i fjor vinter som vi lenge har savnet denne vinteren, men plutselig dukket ett opp for noen få uker siden. Aner ikke om det er ett av de fra i fjor (jeg er dårlig på å se forskjell på de), men det er godt å ha ett her igjen ihvertfall🙂

    • I grunnen er det snodig at de forsvinner på denne måten, for på foringsplassen er det jo mat nok hele tiden. Siden de blir borte hos deg også er det antagelig en helt naturlig forklaring.. slik som for alt annet som skjer der ute. Skulle gjerne likt å vite hvorfor.
      Jeg har aldri hørt at de går i hi for en periode, men hvem vet?

      Forrige dagen så jeg for resten et spor til og fra matfatet som kunne ha vært et ekorn. Håper de kommer tilbake til plassen min også snart!🙂

  2. De där blir man lika lycklig varje gång man ser!! Riktigt söta är de och matglada….

    • Ja ikke sant!
      De er bare helt skjønne, og vet virkelig å forsyne seg disse små røverne.😀

  3. Du er en ekornmester.

    • Veldig pent sagt av deg Morten!
      Men hadde det ikke vært for at disse ekornene tidvis er veldig samarbeidsvillige, hadde jeg nok vært langt fra noen mester. *ler*

  4. Det jeg har lest er at ekornet når det er uffent vær ligger i bolet sitt (redet) og kun farter ut til matlager helt nær boligen. Jeg krysser fingrene for at vi begge får godt med besøk når været varmer seg opp litt, jeg har hatt ekorn innom på vinteren før, men ikke i de kaldeste periodene nei. Nå har jeg jo ikke sett noen på et halvt år da… *sukk*

    • Dette var virkelig godt å høre Anne! Nå ble jeg skikkelig glad. Blir jo bekymret for de små når de ikke viser seg på så lenge. Jeg så noen spor som kunne ha vært et ekorn den ene «milde» dagen vi har hatt på en evighet. Kanskje våget den seg ut av bolet da.🙂

      Krysser fingrene for at dine ekorn også har det bra og at de dukker opp igjen om ikke så alt for lenge. For nå må da denne kulda snart gi seg!!!!

  5. Jeg har observert akkurat det samme som deg og Kjersti; det er ikke ekorn på foringsplassen om vinteren. For meg er det blitt et vårtegn at det dukker opp ekorn og dompap i hagen🙂
    Vet heller ikke hvorfor det er slik…

    Ser at du reklamerte for hagefugltellingen, og det er flott. Å øke folks bevistthet og kunnskap om det som rører seg i naturen er også naturvern !

    Heheheh..L. var «tellevikar» mens jeg gikk meg en tur på søndag. Da jeg kom hjem via hagen, telte han jammen meg også, og kunne stolt konstatere at han hadde observert en Gjertrudfugl !

    Gleder meg over stadig lysere dager og satser på at våren er rett rundt hjørnet🙂

    Gode klemmer suser mot Lambertseter !

    • Visst måtte jeg gjøre folk oppmerksom på hagefugltellingen, og da la du kanskje også merke til at jeg så mange ulike arter den dagen jeg talte.

      Jeg skal høre på neste BioFoto-møte om noen der vet mer om hva ekornene gjør om vinteren. Det kunne bli interessant. Lærer jeg noe nytt skal jeg selvsagt fortelle dere her inne. Samtidig kan jeg jo spørre om noen har observert den sjeldne Gjertrudfuglen også. *ler*
      L er nå god da!!

      Med det været vi hadde i går fortonet våren seg temmelig lagt unna, men det er absolutt godt at dagene stadig blir lysere. Det fyrer oppunder håpet om varme og snøsmelting.

      Kos dere videre i uken, og en god klem til dere begge to😀

  6. Gjett om jeg la merke til at du hadde observert mange flere arter enn meg der inne i storbyen, tilogmed stillits og hønsehauk ! Både artsrikdom og antall er merkbart lavere enn i fjor på denne tiden her hos meg, og jeg er usikker på hva det skyldes, så jeg venter spent på konklusjonene til ornitologene.

    Det skal også sies at Gjertrudfugl faktisk egentlig ikke er så veeeeldig sjelden, hehehehe…. Det er nemlig også et annet navn for svartspett😉

    Kjapp og enkel forklaring finnes her:
    http://no.wikipedia.org/wiki/Gjertrudsfuglen

    Og det går mot vår, helt sikkert, meisene synger og kvitrer, i dag var det sol og 0 grader og straks kan vi observere skjærer med kvister i nebbet🙂

    God klem og ønsker om en fortsatt veldig god helg !

    • Det er forunderlig mange arter som besøker den lille «Hundremeterskogen» min. I går så jeg også for første gang en spurvehauk. Den kom susende rett forbi ansiktet mitt på jakt etter en av de ringmerkede duene. Så nær var den at jeg kjente lufttrykket etter vingeslagene i ansiktet! Heldigvis slapp dua fra det med skrekken.

      Men vet du hva!?! Nå er det planer om å bygge et kontorbygg helt inntil skogen. Antagelig kommer de til å ta en del av den også. UHØRT!!!! Kanskje jeg bør ty til sivil ulydighet og lenke meg fast slik at arbeidene ikke kan settes igang.. eller på fuglenes vegne be NOF protestere på den utbyggingssaken.

      Fortellingen om Gjertrudsfuglen har jeg ikke hørt tidligere. Godt at du er helt ulik den Gjertrud som omtales der!! Trodde L refererte til deg som den lille fuglen sin jeg.😉

      Kos dere videre i helgen dere også.. og våren er sikkert like rundt hjørnet nå!

  7. Å du og du, for et nydelige ekorn! Og for noen blinkskudd!!🙂

    • Nå har de to ekornene holdt seg borte i ukesvis, så jeg krysser fingrene for at de snart dukker opp igjen! Det er så trivelig når de kommer på besøk.. og så morsomt å ta bilder av dem!🙂


Legg igjen en kommentar

