Skip navigation

De er ganske snarlike spettmeis hannen og hunnen, men det er likevel ganske lett å se forskjell på dem. Disse bildene viser blant annet det på en ganske grei måte. De viser også at spettmeiser er veldig glad i mandler. I et fat med ulike nøttetyper er det mandlene de forsyner seg med først. Flere av de andre fuglene ser ut til å sette mest pris på rå peanøtter.

Men tilbake til den lille forskjellen. Legg merke til den oransjebrune fargen på undersiden. Mens denne fargen er sterkere og mer konsentrert om bakparten hos hannen, er hunnes noe blekere og strekker seg lenger framover under vingekanten.. gjerne helt opp til skulderen. Begge har de samme hvite «flekkene» under stjerten, men kontrastene er mye sterkere hos hannen.

For øvrig er de nordeuropeiske spettmeisene hvite på bryst og mage, mens de fra vest- og mellomeuropa er oransjebrune på undersiden helt opp til halsen. 

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.) 

10 Comments

  1. Nydelige bilder.. Det er vel hannen øverst da? Jeg synes de var like helt til du påpekte hva som var hva altså! Mandler er godt forstår fuglene jeg, ville ha tatt mandlene først.

    Takk for din kommentar hos meg i dag! Ønsker deg en fin søndagskveld!

    • Au da, nå har jeg visst forklart dette litt dårlig. Hannen er på det nederste bildet. Se hvor mye kraftigere oransjebrun farge han har, og hvordan denne fargen er konsentrert helt bak.

      Hunnens oransjebrune farge er mer avdempet og strekker seg lenger framover opp mot skulderen.

      Håper du ser det bedre nå. 😉

      Kos deg videre i kvelden du også Lavina. Jeg venter i spenning på at snooker-finalen i Welsh Open på Eurosport skal begynne.

  2. Jøss, tror ikke du forklarte deg dårlig var nok heller jeg som ikke så nøye etter.. Hannen det nederste bildet, og har nå alltid trodd at det var hannen som har de sterkeste fargene??
    Kos deg med finalen!!

    • Så godt å høre Lavina.
      Du har rett i at hannene som oftest er mest prangende i fargen. Urettferdig, spør du meg! *ler*

      Finalen var ikke så veldig spennende, men den beste vant. 🙂

  3. Flotte spettmeisbilder! Den er vanskelig å få knipset her i Trøndelag!

    • Jeg ser i fugleboken min at den sjelden er å se på dine kanter. Så vet du i hvert fall at du vil ha meget gode sjanser til å ta bilder av den på foringsplassen min. Det går nesten ikke en dag uten at paret dukker opp mange ganger. Så hvis du er på disse kanter er du hjertelig velkommen. 🙂

  4. Vet du det er så kaldt at jeg tror fuglene lider. Jeg har ordnet med mat, men det er lenge siden jeg har sett kjøttmeisen.. Håper den ikke har bukket under.. Er vel veldig kaldt på dine kanter også?

    • Det er nok mange fugler som har måttet gi tapt for vinterkulda, og flere blir det sikkert. Har hørt at kjøttmeisen av en eller annen grunn skal være ganske hardfør og en av dem som klarer seg best. Derfor er det litt snodig at det er nettopp de som ikke viser seg.

      Generelt er det slik at fuglene må få i seg tilstrekkelig næring i døgnets lyse timer for å ha energi til å holde seg varme nok gjennom de kalde vinternettene. Kanskje det er kombinasjonen av streng kulde og lite lys som gjør seg gjeldenede hos deg? Håper imidlertid de bare har trukket til et sted de finner litt mer varme, og at de snart dukker opp ved matfatet igjen.

      Tidvis har vi hatt det veldig kaldt her. Hvis jeg ikke tar helt feil viste gradestokken -27,5 den kaldeste dagen. Akkurat nå er det -18 her hos meg. Heldigvis var det litt varmere midt på dagen, så godt kledd var jeg ute og koste meg i noen timer med kameraet. Så mange bilder tok jeg vel ikke, men trivelig var det likevel. 🙂

  5. Der er kjekt å vite forskjellene så kan jeg se etter de neste gang jeg rr ute.

    • Det tar nok ikke lange tiden før du lett ser forskjellen på dem. Ofte ser man dem samtidig også, og det gjør saken enda enklere. 😉


Legg igjen en kommentar

