Skip navigation

Hvilken lykke det skal bli når vi igjen kan sette macroen på apparatet og vite at vi garantert kommer til å finne utallige småkryp og insekter der ute i den varme og lyse dagen! Visst finnes det mange macro-motiver nå om vinteren også, men for meg er sommerens motiver langt å foretrekke.

For meg er sommerfugler og øyenstikkere spennende å jakte på..

.. og det er like artig hver gang resultatet blir litt «annerledes»

Når det gjelder andre små vesener, har jeg fremdeles problemer med å finne ut hva det er jeg har fotografert. Denne neste er selvfølgelig en gresshoppe.. men hvilken?

Ikke vet jeg hvilket insekt som troner på toppen av denne tistelsen heller, men jeg tipper det er en eller annen av de mange blomsterflueartene eller kanskje en bie.

Uansett hva det måtte være jeg får festet til brikken, så har hver eneste en av dem gitt meg trivelige og ofte spennende stunder!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Herlige bilder dette, – og jeg deler din lengsel mot sol og varme nå. Her er det -15 akkurat nå!!

    • For litt siden sjekket jeg på Yr, og her på Lambertseter hadde vi da -18. Grøss og gru!!
      Heldigvis varmer sola litt på dagtid. Godt påkledd hadde jeg derfor flere timer ute i finværet. Særlig mange bilder ble det ikke, men det spiller nå heller ingen rolle. Hovedsaken er uansett at jeg koste meg. 🙂

  2. Lengter etter sol og varme og krype rundt på jakt etter noen insekter. Bitende kaldt – 9.7 og med vind så frister det lite og være ute. Kaldere hos deg enn hos meg.

    Vi har fått mer lysere dager, og om ca 1 uke viser sola seg hos meg, men varmer ikke noe. Ikke har vi snø heller.

    Skal følge med fremover om kjøttmeisen kommer.. Kan være at den er et annet sted hvor det er litt varmere.

    • Selv om vi har det kaldt, så blåser det i hvert fall ikke. Er takknemlig for det!

      Du skal se kulde og vinter blir lettere å takle når sola har vendt tilbake.. og kanskje kjøttmeisen kommer med den. 🙂

  3. Glemte å si det var noen nydelige insekter!!

    • Takk skal du ha Lavina.
      Disse bildene dukket opp i en mappe som ikke var ferdigredigert. Fikk nesten insekt-abstinens jeg!

  4. Det er ikke fritt for at tankene går mot vår noen ganger nå, -21 ved elven er ikke det samme som sommertempen når man er på fototur liksom. Selv om det er mye vakkert i vinteren så skal man jo ha litt å glede seg til, det er viktig. 🙂

    • Etter at jeg begynte å fotografere har vintrene fortonet seg kortere og lettere å holde ut. Det kommer sikkert av at jeg nesten uten unntak er ute noen timer hver eneste dag uansett hvor kaldt det er. Synes imidlertid vi har hatt nok av sprengkulda nå, og ventetiden fortoner seg litt lang akkurat nå.

      For noen ganske få dager siden hadde vi for resten en liten forsmak på bedre dager. Det gjorde virkelig godt å se at det dryppet fra istappene og kjenne at sola varmet!

      Kanskje vi får en lang og fin vår Rune!?!

  5. Jeg har ett forsett i vår: Å lære meg å ta gode makrobilder. Det betyr først og fremst tålmodighet skjønner jeg.

    • Det klarer du så lett som bare det, og særlig mye tålmodighet kreves det egentlig ikke.. bare det ikke blåser for mye da. Insektene finner vi jo nesten over alt,så la oss krysse fingrene for mange vindstille dager Geir!!
      Jeg har nemlig planer om å trene mye med macroen selv. 😉

  6. Nå ble jeg sommersyk.

    • Ute må vi bare la vinteren herje som den vil, men her inne kan jeg nærmest drukne meg selv i uredigerte sommerbilder. Driver på som en flittig liten maur, og på en måte så bringer det sommeren litt nærmere.


Legg igjen en kommentar

