Skip navigation

De er tilsynelatende helt like, så hvorfor tenkte jeg da at denne hannen måtte være den tøffeste gutten i byen? Dermed plukket jeg fram flere bilder av gråspurvene for å studere dem nærmere og oppdaget at de faktisk er ganske ulike. Se bare selv. For meg er det de lyse flekkene over øynene som bidrar mest til å gi disse hannene ulik «personlighet». Nå bør jeg vel studere hunnene, for å se om jeg finner små ulike trekk hos dem også.😉

.

.

.

.

«Visst er vi alle forskjellige!» .. Kanskje det er hva denne gutten skriker mot oss.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

16 Comments

  1. En flott gråspurvhann dette!! Det er fordelen når en tar bilder,….vi får med oss detaljene og!

    • Ikke sant!
      Nesten uten unntak legger jeg merke til små og ofte overraskende detaljer mens jeg redigerer bildene mine. Derfor er det bestandig like spennende å laste dem opp… og lenge leve digitalkameraene!

  2. ALLE er vi unike,og godt er det

    Klem i kvelden til deg

    • Ja godt er det Siv!
      Verden hadde blitt et elendig sted om alle skulle vært som meg! *ler*
      Spøk til side.. for det er ikke bestandig like lett å se ulikhetene.

      Det kommer en knuskos susende nedover i din retning🙂

  3. Utrolig hva du finner ut av🙂 Fine bilder av dem!

    • Synes det er så morsomt å oppdage slike småting jeg.
      Vet ikke om jeg noen gang kommer til å få bruk for alt det jeg oppdager/finner ut av. Mye av det kan jo fortone seg ganske unyttig.. men hvem vet?🙂

  4. Her har du fanget gråspurven bra🙂 Likte spesielt godt nest nederste bildet.

    • Tusen takk skal du ha Ragnar!

      Disse spurvene holder vanligvis til i en hekk rett utenfor Lambertseter senter. Det røde du ser på det nest nederste bildet er faktisk bussen som kjører forbi.😉

      For under en uke siden ble veien og fortauet utenfor hekken ryddet for snø. Det medførte at hekken nå nesten er helt dekket av den hardpakkede snøen. Dermed har spurvene flyttet til et annet sted, men de vender nok tilbake til hekken sin så snart det smelter unna igjen.

      Håper for resten vi får ringmerket noen av dem til våren.🙂

  5. hei på deg

    her var du🙂

    artige bilder av det som kanskje er vår nærmeste fugl…..

    • Hei på deg Bt.. her er jeg vet du😀

      Gråspurven og byduene er nok generelt de nærmeste her jeg bor, men for mitt vedkommende er nok fuglene på foringsplassen min de aller nærmeste.

      Visst er det morsomt å ta bilder av alt mulig som fortoner seg nytt og «eksotisk». Jeg synes imidlertid det er like fint å vise det vi har rundt oss hele tiden. Tror nemlig ofte vi blir blind for akkurat det.

      «Borte bra, men hjemme best» er mitt motto.😉

      Håper alt er bra med dere! Her suser dagene forbi med fotografering slik de pleier, og ellers er formen som jeg må forvente. Klager dermed ikke. Nå skinner sola og fuglene venter på foringsplassen. Kanskje legger jeg turen ned til Østensjøvannet litt senere.

      Måtte du få en strålende dag du også Bt!

  6. En riktig kjekk kar! Gråspurver er faktisk en av mine yndlingsfugler. De er slettes ikke gråe og kjedelige, men ganske vakre – noe disse bildene viser. Nydelige bilder som vanlig.🙂

    • Ja, er ikke han på de to første bildene en flott kar! Det var artig å oppdage hvor stor forskjell det egentlig er på disse gutta. Og gråspurven er en alle tiders trivelig liten fugl!🙂

  7. Hei!
    Tøffe gutter du har knipset i vinterkulda her. Har aldri tenkt over det, men interessant å se at det er ganske så påfallende individuelle forskjeller på disse spurvehannene. Flotte bilder – flere klare blinkskudd i denne serien.

    • Hei Arvid!
      Jeg synes det er veldig artig å oppdage slike små detaljer når jeg jobber med bildene jeg har tatt. Ofte medfører det en hel masse spørsmål også som jeg plager fugle-ekspertene med.

      For et par dager siden fikk jeg blant annet spurt om de individuelle forskjellene hos gråspurven, men fikk ingen konkrete svar. Antagelig er ikke spurven så interessant at de har sett på akkurat det.😉

  8. Helt klart en tøff kar og tøffe bilder.

    • Med det blikket den første karen har, kan han sikkert med letthet sende ungene i seng for kvelden!


Legg igjen en kommentar

