Skip navigation

Innover denne gangveien går jeg nesten hver eneste dag fra midten av oktober til langt utpå våren. Foringsplassen min ligger nemlig rett her inne i skogen på høyre side. Noen meter inn til venstre får byduer, kråker og skjærer mat av en annen som setter pris på de fjærkledde. 

Trærne danner nesten et tak over gangveien her inne…

.. og selv hvor grå og uggen dagen måtte være, tar jeg meg tid til å kaste et blikk opp mot tretoppene.

Det er slett ikke sjelden jeg har sett hønsehauken sirkle rundt høyt der oppe, men denne gangen er det en bydue som får gi bildet et anstrøk av liv.

Det er flere som ikke helt tror meg når jeg forteller at hønsehauken ofte er å se i dette lille skogholtet. Spesielt en har stilt seg meget tvilende. Et par dager før bildene over ble tatt, sikret jeg meg derfor dette avstandsbildet av hauken mens den sirklet høyere og høyere opp over foringsplassen min. Dermed fikk i hvert fall en av tvilerne bevis for at jeg snakket sant.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

20 Comments

  1. Så fint det er der, virker som en rolig og fin sti å gå tur på og ikke minst fin for fuglene. Noen er alltid i tvil, har hatt samme episode her nede, vi har en del Ravn, men en vi møtte på som «tross alt hadde gått tur der i 20 år» hadde ikke sett noe sånt der, hehe, men det er minst fem av dem over her.

    • Det er fint der inne, men skogen er bitte liten så det er ikke akkurat stedet for en søndagsutflukt.. hvis man da ikke tar til takke med en tur på noen ganske få minutter. Men du verden for et fugleliv det er der inne. Tragisk at de nå sannsynligvis vil ta enda mer av området for å bygge et kontorbygg!! Lurer på om jeg skal purre opp «Alta-lenke-gjengen».

      Snodig, og av og til litt frustrerende, dette at enkelte må være så tvilende til det vi ser. Tenk hva dine tvilere har gått glipp av! Går ut ifra at de er blant alle dem som fyker avsted mot endepunktet for turen uten å ta seg tid til å nyte alt det flotte de passerer ute i naturen.

  2. Flotte bilder med et snev av sug når man ser innover stien du går! Man skal ikke bare se ned i bakken, men gi seg tid å se opp også.. Jeg titter opp noen ganger og da får man et glimt av havørn.. Men å få den på fotohold er umulig..

    • Jeg tror det er mange som ikke legger merke til særlig mye av omgivelsene når de er ute på tur. Har inntrykk av at de haster mot målet for turen, tar en pust i bakken der, for så å haste tilbake igjen.

      Mine turer blir gjerne ikke så lange målt i kilometer, men varer som oftet i timesvis. Over alt er det jo så mye å se. For meg er denne typen turer laaangt å foretrekke.. de gir både sjelefred og mange flotte opplevelser. 🙂

      Hos meg er det ikke mye ørn å se. Får nok ta til takke med haukene jeg. 😉

  3. Er så enig med deg, man må ta seg tid til å sanse det som er rundt seg. Kos deg med alle de artene du har av fugler, og i går var kjøttmeisen tilbake igjen!! Juble… Det snør, og jeg henger opp lyse gardiner nå vil jeg ha sommer..he,he

    • Så flott at kjøttmeisen kom tilbake.. og med snø ute og lyse gardiner inne blir det nesten lyst som om våren.

      Jeg vil at varmen og fargene skal vende tilbake jeg også. Enn så lenge får vi kave oss fram gjennom snøen og fange motiver som best vi kan. 😉

      Hvis været blir bra i morgen har jeg planer om å ta en tur til Vigelandsparken og fotografere fugler som oppholder seg der gjennom vinteren. Det er blant annet et par ender der jeg mer enn gjerne skulle hatt noen nærbilder av.

  4. Her har du en fin plass for både kropp og sjel.. Håper du beholder den.

    • Det er virkelig fredelig der inne i den lille «Hundremeterskogen». Håper av hele mitt hjerte at vi i hvert fall får beholde mesteparten av den, men jeg frykter det værste. 😦

  5. Jeg digger sånne «se-opp-på-trærne»-bilder, og dine er jo kjempenydelige!!! Jeg må øve meg mer på det der merker jeg 🙂

    • Det var så grått og halvmørkt den dagen at jeg egentlig ikke trodde det ville bli særlig mye av disse bildene. Ble derfor ganske overrasket over at de ble såpass som dette. Her brukte jeg en 24-120mm og tok bilder gjennom det meste av zoom-området. De tatt med største vidvinkel ble absolutt best. 😉

  6. Nydelige bilder av skogen i vakker vinterpryd. Det er nesten magisk å ga langs slike veier på vinterstid

    • For å være helt ærlig fortoner nok denne lille gangveien seg mer idyllisk på bilder enn det den er i virkeligheten. Likevel er det veldig trivelig å ta seg god tid der inne. I hvert fall for oss som setter pris på det overraskende store fuglelivet man får oppleve. 😉

  7. Det var jo et flott stykke skog du koser deg i.

    • Denne lille skogen er kanskje ikke den vakreste her på jord, men den byr likevel på en stor variasjon av gamle og nye løv- og bartrær. Det er nok derfor så mange fuglearter trives der inne.. til stor glede for meg. 🙂

  8. Så flott en skog du har der du bor da! Skjønner godt du liker deg der 🙂 Neimen, hvorfor er det så rart med en hønsehauk der da? Har sett hønsehauk her også, ved bilveien, fanget en due, men da vi kom kjørende, så slapp hauken taket, og begge fløy hver sin vei. Og jeg sukket lettet.. 🙂

    • Skogen er ikke stor. Like fullt gir den i hvert fall meg veldig stor glede! Krysser alt jeg eier og har for at vi får beholde mesteparten av den!!

      Jeg har inntrykk at det meste kan være «rart» for enkelte. Noen stiller seg nemlig tvilende til nesten alt det spennende av smått og stort som foregår rett utenfor stuedøra. Uansett hvor brutal naturen kan være, så er det likevel fascinerende å få oppleve situasjonene. Kan tenke meg adrenalinet pumpet litt ekstra da dere så hønsehauken med dua! Vi får krysse fingrene for at dua ikke ble for hardt skadet av de lange og sylskarpe klørne til hauken, og at den dermed kan se våren lyst i møte.

  9. Nydelige bilder, vinteren er vakker!

    • Jo da. Vinteren kan så absolutt være vakker! Skulle bare ønske den ikke varte riktig så lenge og ikke var riktig så kald! 😉


Legg igjen en kommentar

