Skip navigation

Krikkanda er ikke bare den minste anda vi har her i Norge, men også den minste i hele Europa. Det den ikke har i størrelse, tar den igjen når det kommer til fargeprakt. Ikke mange ender kan skilte med en like fargerik og flott fjærdrakt. Om høsten forlater de fleste krikkendene våre nordlige områder for så å vende tilbake i april. Noen velger imidlertid å forbli i Norge, og hittil i vinter har denne karen holdt sammen med stokkendene i Vigelandsparken.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

20 Comments

  1. Åh, så nydelig den er! Det siste bildet var flott med blåtonene som kom fram.. Er det ikke kaldt hos deg nå?
    Ha en fin uke!

    • Ja, er han ikke vakker! Det siste bildet er tatt sent på ettermiddagen da isen i bakgrunnen lå i skygge. Dermed de fine blåtonene.
      De siste par dagene har vi hatt 10-12 minus igjen, men disse bildene tok jeg en dag temperaturen lå rundt 0 og sola varmet. Riktig en forsmak på våren var det. Synes i grunnen vi har hatt nok kulde denne vinteren, men det skal visst fortsette. *sukk*

  2. Så vakre bilder av den nydelige fuglen. Takk skal du ha fordi du viser oss dette:)Ha en fin ny uke!

    • Det er da ingen ting å takke for. Føler vel heller at gleden er på min side her.😉
      Måtte du også få en finfin uke!

  3. Så nydelig den var,tror ikke jeg har sett den før.Skal ikke bli makaber her,men jeg fikk lyst til å samle fjær….
    Du,MÅ bli med til Hvasser en dag ,snart.
    Se på de båtene jeg fant på søndagen ,du skulle vært der med ditt kamera.
    Sankk om båtkirkegård(igjen bilder på bloggen min) *ler* tvinger deg til atter et besøk på bloggen min. Men fra spøk til alvor, du hadde ELSKET lyset og motivene der ute.

    • Synes ikke du er makaber i det hele tatt jeg! Det å samle fjær er jo ikke ensbetydende med å nappe dem ut av fuglene. *ler*

      Utrolig at folk lar verdiene ligge ute på den måten… og jeg ser an værmeldingen! For øvrig vet du at jeg tidvis må settes litt under tvang for å komme over de evig tilbakevendende «tersklene»😉

  4. Så söt han är! Jag har aldrig sett en sådan. Kul att du visar honom tillsammans med gräsanden så att man kan se skillnaden.
    Turturduvan jag skrev om för ett tag sedan håller sej kvar här i området och syns på min gata allt som oftast, det ornitologerna också😉

    • Jeg har bilder av krikkender fra før, men da bare av hunnen. Hannene har jeg bare sett på for lang avstand. Derfor smakte det godt å sikre seg noen bilder av ham også. Angrer på at jeg ikke hadde stativet med denne dagen. Håper derfor at han er der neste gang jeg besøker parken.

      Med en turteldue i nærheten kan jeg godt tenke meg at du har mange fugletittere i nærområdet også. Husker hvordan det var ved Østensjøvannet etter at jeg oppdaget svartryggerla der nede. Det var rene folkevandringen for å få sett den.😉

  5. Flotte bilder. La ut bilder av krikkandhannen i forrige uke. De trives i Nidelva, ved Nidarø!

    • Jeg er litt misunnelig på deg for at du har så mange krikkender i nærheten. Her vet jeg bare om denne som holder seg i Vigelandsparken.

  6. Å du i all verden så nusselig den er, og en praktkar! Liten mot stokkendene, men du verden så vakker! Artig å få høre at den har overvintret i Vigelandsparken🙂 Det snør og det snør.. ennå.. Selv fuglene må da begynne å lure på all denne snøen.. bare vannene holder seg åpne så!!🙂

    • Det er helt klart ikke størrelsen det kommer an på. Nydelig er han uansett.😉

      Det har vært noen vintre nå med mye snø og streng kulde. Husker at det var enda mer snø og -26.5 da vi fotograferte sangsvanene ute i Enebakk i slutten av februar forrige året.. og jeg plumpet i elva!! *ler*

      Nå har det heldigvis smeltet opp litt nede ved Østensjøvannet.. sikkert til stor glede for fuglene. La oss virkelig håpe at våren snart kommer med stormskritt!!

  7. Takker for hyggelige kommentarer! Nidarø – Nedre Leirfoss og Gaulosen er utmerkede steder her i Trondheimsområdet for å knipse «vannfugler» I tillegg har en jo Straumen på Inderøya hvor ærfuglene er i et stort mangfold. Her er det kø i fjæra.

    Ser at «adressen» du legger igjen gjennom navnet ditt ikke funker. (vet ikke om jeg klarte å forklare det så godt nå)Får feilmelding når jeg trykker på «fotoboksen».

    • Så vet jeg hvor jeg bør dra hvis jeg kommer på dine kanter. Alle tiders.. og tusen takk!!

      Hmm? Skal se om jeg finner ut av dette med tilbakelinken med en eneste gang. Tusen takk for denne tilbakemeldingen også!!

  8. Så bra at du klarte å få fikset adressen din!! Når alt funker, – da er alt supert! Ha en flott kveld!!

    • Er litt stolt av meg selv nå.. og her ser jeg til og med antydning til litt sol😀

  9. Nydelige bilder av den utrolig flotte anda. Det siste var virkelig en perle av de sjeldne! En smakfull og utsøkt serie med bilder av teknisk høy kvalitet! Du har en imponerende samling fuglemotiver, Inger Johanne!

    • Jeg synes det er så morsomt å fotografere fuglene. Derfor har det også blitt ganske mange bilder av dem etter hvert.
      De fleste av dem er hva jeg kaller «artsbilder», så nå er det vel på tide å teste ut andre måter å vise dem fram på. Har fått noen ideer om hvordan jeg kan gjøre det, men det er vanskelig og foreløpig har jeg ikke fått det helt til. Akkurat det spiller ingen rolle, for utfordringen i seg selv gjør fotograferingen spennende. Lykkes nok en vakker dag skal du se.

      Og tusen takk for denne flotte og inspirerende tilbakemeldingen Arvid.😀

  10. Lenge siden jeg har vært i den parken også. jeg ser at det er mye å ta bilder av rundt omkring. Det er bare å få tid til å ta turen.

    Den anda er virkelig flott.

    • Neste gang jeg tar turen skal jeg i hvert fall ta med stativet!! Det er så irriterende at de fleste bildene ikke blir 100% skarpe. Jeg må bare skylde på min egen latskap, for jeg vet jo så alt for godt at jeg strever med å holde 500’en stille nok.

      Håper du finner tid til å ta en tur i parken du også Morten. Eventuelt er det lurt å ta med både tele og vidvinkel, for det bugner jo av ulike motiver innenfor gjerdene.😉


Legg igjen en kommentar

