Skip navigation

Ja, jeg er bekymret for endene ved Østensjøvannet. Jeg har nemlig aldri før sett dem i denne tilstanden. Visst blir de litt rufsete i fjærdrakten på brystet utover våren når hannene kjemper mot hverandre om hunnenes gunst, men hvorfor i all verden er de fullstendig fjærløse på halsen slik som dette?!? For meg virker dette unaturlig!

Blant alle endene der nede så jeg ca 10 som var mer eller mindre ribbet for fjær rundt halsen.. både hanner og hunner. Ellers virket de for øvrig pigge nok. Nå krysser jeg fingrene for at noen av dere kan berolige meg med en naturlig forklaring. Sannsynligvis overreagerer jeg, og håper av hele mitt hjerte at det ikke er en smittsom sykdom på gang.

Beklager kvaliteten på bildene, men jeg hadde ikke akkurat det i tankene da jeg tok disse. Dere kan selvsagt også denne gangen klikke for å se dem i større format.

Se flere bilder her.

.

.

10 Comments

  1. Huffda, det der så kjipt ut. Har ikke sett no’ slikt på endene her oppe! Uansett har du dokumentert det på en utmerket måte. Det er vel mattilsynet (av alle ting) som skal varsles om en tror noe er galt…?

    • Så du har ikke sett noe tilsvarende du heller. Det er kanskje en ide å spørre mattilsynet om dette. De kan kanskje gi meg den naturlige forklaringen jeg så sårt savner. Tar kontakt med en gang jeg!

  2. Det så vel ikke så normalt og bra ut nei, som Hans sier også, kanskje mattilsynet bør varsles slik at de kan vurdere det?

    • Jeg har nettopp snakket med mattilsynet, og en veterinær skal ringe meg opp igjen. Liker slett ikke at fuglene ser slik ut!!

      Etter at jeg oppdaget dette, forhørte jeg meg med folk som har mer fugleerfaring enn meg. Ingen av dem kunne imidlertid gi noe sikkert svar på hva dette er. Jeg har også lagt et par bilder ut på NOFOA uten at noen foreløpig har reagert.

  3. Sånt har jeg aldri sett før, håper veterinæren kan gi svar. Synes det så temmelig urovekkende ut! Klart man blir urolig når man ser noe sånt som dette. Men i disse kalde tider må vi ikke glemme å gi fuglene mat.. Leste nylig om 20 svaner som sultet i hjel.. Huff, får helt vondt inni meg altså!!

    • Så tragisk med svanene!!
      Fuglene som oppholder seg ved Østensjøvannet får i hvert fall mat en god del mat. Det er heldigvis mange som husker på dem.

      Har ikke hørt noe fra veterinæren enda.😦 Tar ny kontakt i morgen formiddag dersom jeg ikke hører noe innen den tid.

  4. Jeg har heller ikke sett slikt før og jeg har hatt ender i husholdningen her før.

    • Nå har jeg i hvert fall gjort så godt jeg har kunnet ved både å spørre fuglefolket, lagt ut bilder/spørsmål på NOFOA, dette innlegget og tatt kontakt med mattilsynet. Noe mer kan jeg vel ikke gjøre?

  5. Jeg har i mange år drevet med klekking av ulike fjærkre (i undervisningsøyemed)Jeg vet at tamme kan «mobbe»/plage hverandre slik at de mister fjær. Det skjer som regel rundt stjerten. På kyllinger (hønsefugler) kunne det også være rundt hals/hodet, aldri på gås/and.

    • Dette er en mulig forklaring. Det har nemlig ikke vært mye åpent vann på Østensjøvannet i vinter, og dermed også stor trengsel. Kanskje stressnivået har blitt for stort for enkelte? Likevel er det snodig at dette oppstår nå etter at isen har begynt å smelte og fulgene har mer vann å boltre seg på.

      Har ellers lurt på om de aktuelle fuglene kan ha spist noe de ikke burde ha fått i seg. Men da virker det litt rart at det bare er rundt halsen de mister fjær.


2 Trackbacks/Pingbacks

  1. By Jeg er bekymret – 2 « Fotoboksen on 25 Feb 2010 at 10:41 am

    […] Det første innlegget om endene som er fjærløse rundt halsen finner dere her. […]

  2. By Vi vil få svar « Fotoboksen on 09 Mar 2010 at 8:05 pm

    […] et par tidligere innlegg har jeg vist dere bilder av stokkender som har mistet fjær rundt hele halsen, under vingene og på […]

Legg igjen en kommentar

