Skip navigation

Sothøner er og blir fornøyelige å se på. De er tidvis så hissige at jeg må le av dem, og det er en fryd å se dem løpe etter hverandre bortover vannflaten. Nå er det ikke særlig mye åpent vann å løpe på. Dermed «trimmer» de litt på isen i stedet.

Nok en gang har jeg vært ute med telen uten å ta stativet med, noe disse bildene så absolutt bærer preg av.. men pytt!  Denne vinteren har jeg nesten gitt helt opp å få plassert stativet støtt i den dype løssnøen. Jeg lover imidlertid bot og bedring så snart det smelter unna.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

12 Comments

  1. En artig serie og fine bilder som vanlig 🙂

    • Jeg synes også bildene er artige, men de bærer preg av at jeg har problemer med å holde kameraet stille nok med 500’en på. Gleder meg til snøen smelter slik at stativet finner feste igjen. 🙂

  2. Så kul bilder!! Vilken stil! 🙂
    Stackars änderna som inte hade fjädrar på halsen. Hoppas du får klarhet i vad som felas.

    • Sothønene går liksom 110% inn for alt de foretar seg. Derfor er de også så artige. 🙂

      Jeg håper veterinærene fra mattilsynet kan gi meg et svar på dette med stokkendene i løpet av morgendagen… og at det ikke er noe å bekymre seg over. Tenker jo også på vår- og sommergjestene som snart melder sin ankomst.

  3. Sothøna er en morsom fugl. De rare «tærne» er jo en mellomting mellom vade og svømmefot. Derfor synes jeg den ser litt komisk ut når den vandrer sånn på land. Nå ser det nesten ut som ekstra ullsokker for å holde varmen… Sothøna er en morsom svømmer, – den «nikker» seg framover. Artig serie dette! Flere bør få øynene opp for denne riksefuglen!
    Skal sjekke innom her for å se om du får vite no’ mer om stokkendene…

    • Ja, de har noen fantastiske føtter disse fuglene. Husker hvor overrasket jeg ble første gang jeg la merke til dem. Den gang lurte jeg på hvorfor føttene så slik ut. Alt i naturen har jo sin forklaring. Mener å huske at de har utviklet seg slik for at fuglen skal kunne løpe på siv og vannplanter.

      Et annet spørsmål om sivhønene jeg foreløpig ikke har fått svar på, er hvorfor hannen er så slem med hunnen etter at de har paret. Nesten hver eneste gang fyker han nemlig etter henne og hakker løs til hun skriker. Først da gir han seg. Det må jo finnes en fornuftig forklaring på det også!

      Så snart jeg har fått en tilbakemelding fra mattilsynet om stokkendene lover jeg å oppdatere innlegget.

  4. Ja, fy skam. Tenk å ikke bruke stativet da. Men jeg syns det er enda frekkere å si at du tar disse på frihånd. De er jo skarpere enn om jeg knipser med stativ… FY!!!
    Ellers er jo dette fornøyelig kost, da. Første tanken min var en slags avart av tiurleiken. Kanskje litt mindre elegant, men…

    • Det er litt frustrerende dette med stativbruk nå som løssnøen ligger så dyp. Uten stativ VET jeg jo at resultatet blir så-som-så. Disse bildene setter jeg derfor inn på «foto-glede-kontoen». 🙂

      Sothønene er nok langt mer rett på sak enn tiurene og slett ikke like elegante. Likevel er de absolutt verd mange bilder i tiden som kommer. Om ikke mange ukene vil nemlig hannene forsøke å overgå hverandre i kampen om det svake kjønn, og det skal bli kjempegøy å følge med. Håper på noen skikkelige slosskampbilder i løpet av våren.

  5. Noen liker å danse.

    • Ja, og sothønene får svingt seg så det holder. 🙂

  6. Du skriver «Håper på noen skikkelige slosskampbilder i løpet av våren». DIn skrekkelige råtass!!! 😀

    • *ler godt*
      Nå håper jeg det blir sothønene som står for slossingen da!


Legg igjen en kommentar

