Skip navigation

Jeg har nå  (2 mars) fått tilbakemelding fra Mattilsynet. Veterinæren hadde aldri sett noe tilsvarende, og kunne ikke gi noen konkret forklaring på hvorfor endene mister fjær på denne måten. Hun hadde derfor kontaktet Viltnemnda. De kunne heller ikke gi noen sikker forklaring, men antydet at det kunne komme av «knuffing» som følge av trengselen på vannet. De vurderer nå å ta en tur innom Østensjøvannet for å se an fuglene og situasjonen. I slutten av denne uken tar jeg derfor kontakt med Viltnemnda for å høre eventuelt nytt i saken.

For dokumentasjonens skyld legger jeg ut enda en liten serie bilder fra Østensjøvannet av en stokkand som er iferd med å miste fjær. Da jeg redigerte bilder i går kveld kom jeg nemlig over denne damen som strekker på vingene sine. Ved første øyekast ser man ofte ikke hvilke fugler det gjelder. De svømmer og vagger jo gjerne rundt med hodet godt trukket ned mot kroppen.. slik som fuglen til høyre på det første bildet. Når hun reiser seg for å flakse litt, vises det imidlertid gansk tydelig at fjærdrakten er temmelig rufsete. På disse bildene ser man også at hun har fjærløse partier under vingen. 

Jeg har nå snakket med en veterinær hos mattilsynet, og hun skal se på bildene jeg har lagt ut. For min og alle deres skyld har jeg bedt om tilbakemelding. Vi håper vel alle på et beroligende svar, men nå er i hvert fall hjulene satt igang.

Det første innlegget om endene som er fjærløse rundt halsen finner dere her.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

.

På nederste bildet ser man tydelig at stokkand-hunnen til høyre også har mistet en god del fjær på ryggen.

6 Comments

  1. Sett slikt. Hva i all verden kan dette komme av? Er det den kalde vinteren eller mangelsjukdom eller noe slikt, kanskje? Godt du har kontaktet Mattilsynet. Får håpe de finner ut av det og en kur for problemet. Likevel godt at det ikke ser ut til at gakk-gakkene har vondt. SKjønt noe særlig behagelig kan det ikke være å miste beskyttelsen i det kalde været vi har hatt i det siste.

    • Ja, er det ikke snodig Ståle!?! Jeg har fått et par forslag fra fuglefolket om hva årsaken kan være. Tror imidlertid ikke iskanter kan forårsake dette. For meg virker det heller ikke særlig sannsynlig at «vårlige hormoner» kan være årsaken.
      Selv har jeg lurt på om disse fuglene kan ha spist noe som ikke har vært bra for dem. Ditt forslag om en mangelsykdom er også en mulighet.
      Krysser fingrene for at Mattilsynet kan gi oss svaret, og jeg skal selvsagt oppdatere så snart jeg hører fra dem.

  2. Takk skal du ha for å holde oss oppdatert. Jeg så på det bildet nr 2 i litt større format og det ser jo ut som hun er spist på.. Kan være at det er posisjonen som gjør det. Men jeg håper at de finner ut hva det er for noe. Kan jo være noe de har fått i seg som forsaker dette? Kan det være at noe er dumpet i vannet, eller?? Håper inderlig at vi får svaret for det er så trasig at dette skjer med de flotte fuglene!

    • Jeg antar dette kan være av interesse for flere, så jeg vil forsøke å informere så godt jeg kan.
      Tror nok ikke disse endene er spist på, men det kan unektelig se slik ut med alle «gropene» som framstår der fjærene er borte.
      Jeg har jevnlig vært nede ved vannet de siste fem årene, men noe slikt som dette har jeg aldri lagt merke til før. Uansett hva årsaken kan være, så håper jeg det ikke er noe alvorlig og at de snart blir sitt gamle jeg igjen!

  3. Vi venter i spenning på tilbakemelding i mellom tiden koser vi oss med fine bilder.

    • Jeg venter i spenning jeg også. Foreløpig har jeg ikke hørt noe fra Mattilsynet. Håper det betyr at de har hentet inn en av fuglene for å finne ut hva dette dreier seg om.


Legg igjen en kommentar

