Skip navigation

Jeg har lenge ønsket å komme på skuddhold av de vakre og fargerike sidensvansene. Forrige dagen landet en liten flokk av dem i et lavt grantre akkurat da jeg gikk av bussen ved Østensjøvannet. Gjett om jeg var kjapp med å få klargjort kameraet! Men akk.. de satt der bare i noen få sekunder, og dette var det eneste bildet jeg fikk av dem før de forsvant igjen. Kanskje jeg har flaks og får noen nærbilder før de igjen vender nebbet nordover.  Hvis ikke, er det bare å smøre seg med enda mer tålmodighet og håpe på bedre lykke til høsten.

(Før markøren over bildet for EXIF-info, og klikk for å se det i større format.)

16 Comments

  1. De kommer i store flokker hit nordover, men har ikke sett de ennå. Vanskelig å komme på skuddhold på disse!
    Ha en flott søndag!

    • De hekker jo i nord hos dere, og kommer hit ned først litt utpå høsten. Da kan det være i store flokker. Denne flokken besto bare av ca 20 stykker.

      I hvert fall i den ene boken min står det at sidensvans er lett å komme innpå. Det har imidlertid heller ikke jeg erfart. Etter hva jeg forstår har de hver høst ribbet en hekk med røde bær ikke langt unna her. Der vet jeg mange har fått fine nærbilder av dem. Men av en eller annen grunn dukket de ikke opp der denne gangen, og nå har trosten tatt alle bærene. Håper de dukker opp der neste høst.

      Kos deg videre i dagen du også Lavina. Turen i går ble for resten en fuktig affære med tett og vått snøvær. Det snødde faktisk så tett av autofokusen hadde problemer når motivet var et stykke unna. Gjett om jeg var våt og sliten da jeg kom hjem. Likevel hadde vi en veldig trivelig tur. Så til og med tre toppdykkere. 🙂

  2. Ja sidensvansen er veldig var. Har samme opplevelse av det, flyr en flyr alle. Lurt å ha et lager med rognebær i fryseren. Legger en ut frosne bær på fuglebrettet, har en større mulighet til å få besøk… I tillegg er jo de røde bærene dekorative i alt det hvite nå på vinteren. Rart å tenkepå at om vi hadde hatt et norsk navn på disse fuglene ville det kanskje ha vært «silkehale»?

    • Jeg samlet en del rognebær i høst, men de er for lengst brukt opp. Må sørge for et større lager neste høst. Fuglene ser ut til å like berberis-bærene også. Eller kanskje de spiser dem i mangel av noe annet?
      Ja, navnet kan virke litt snodig… men så har jeg heller aldri kjent på stjerten da. 😉

  3. Har du hørt mer om stokkendene? Jeg la ut noen kvinand bilder i dag. Ingen «fjærløse», nei!

    • Har ikke hørt noe fra Mattilsynet, men en annen lurte på om det kan være midd. For meg høres det ganske sannsynlig ut i og med at fuglene mister fjær både på halsen, ryggen og under vingene.

      Stikker innom og titter på kvinendene om litt. Vi så for resten haugevis av dem ute på fjorden i går. Tre toppdykkere også, og de er det ikke like ofte man ser på denne tiden. Værforholdene var imidlertid ufyselige med tett og vått snødrev. Dermed ble det ikke særlig mange bilder.

  4. Synes det bildet var superflott! Tenk ett bilde,og så ble det dette. Tydelig og levende. Ha enfin fortsettelse på dagen og lykke til med videre fotografering:)

    • Som du ser var det på hengende håret at jeg ikke rakk noe i det hele tatt. Derfor er jeg takknemlig for at dette ene bildom et jeg fikk tatt ble brukbart. 🙂

  5. Nydelig bilde av sidensvansen. Jeg hadde et innlegg om sidensvansen for noen uker siden (http://foto.ringneshoff.net/wordpress/2010/02/sidensvans/ ) , og jeg også slet med å få tatt bilder av den. Men jeg hadde nok litt mere flaks en deg 🙂

    • Du hadde så absolutt laaaangt mer flaks enn meg.. heldige du!!
      Jeg har lagt ut epler på foringsplassen min i hele vinter, men ingen sidensvanser har dukket opp der. Tror imidlertid flere av fuglene setter pris på eplene. Et stort eple varer nemlig ikke mer enn i et par dager.

  6. Lykke til med neste forsøk.

    • Det har tatt flere år å få dette bildet, så jeg trenger virkelig et «lykke til» med disse sidensvansene. 🙂

  7. Det var ikke akkurat noe nærbilde, men det var et fullt av liv. Og derfor veldig spennende. Artig med slike øyeblikk av ren og skjær action – naturlig pipp-pipp-action 🙂

    • Det har du helt rett i. Mye naturlig pipp-pipp-action her. I så måte var de meget samarbeidsvillige. Og jeg hadde flaks som fikk dem i fokus i siste øyeblikk. 🙂

  8. Det ble jo likevel et artig bilde, Inger Johanne! Høsten 2008 hadde vi en liten invasjon av sidensvans her på Hitra i 4-5 uker, men du forsvant da alle rognebærene var spist opp! I fjor høst så jeg kun en sidensvans! Kanskje du kommer over flokken igjen – lykke til!

    • Det er vel fremdeles en liten mulighet for at jeg skal komme over en flokk før de vender nebbet nordover. Jeg vet noen har hatt «fast tilhold» ikke så alt for langt unna her, og det er faktisk dit jeg har tenkt meg i dag… så jeg får bare krysse fingrne! I motsatt fall dukker det sikkert opp noen andre jeg kan fotografere. 🙂


Legg igjen en kommentar

