Skip navigation

Godt skjult inne mellom greinene satt den, og  bare en liten bevegelse røpet at den var der. Nå er det ikke uvanlig å se svarttrost om vinteren, men siden jeg faktisk ikke har særlig mange bilder av den valgte jeg å stoppe opp. Det tok heldigvis ikke så lang tid før den kom fram, men den virket temmelig anspent og vurderte meg skeptisk fra topp til tå.

Så fant den vel ut at denne halvgamle tanten ikke var særlig mye å frykte, til tross for det store kameraet som pekte rett mot den.

Snille trosten som poserte så fint for meg i noen øyeblikk…

… før den igjen konsentrerte seg om å finne bær som fremdeles måtte henge igjen i treet.

Har du også lyst til å fotografere svarttrosten, antar jeg du vil finne flere av dem i botanisk hage på Tøyen. Denne dagen for en knapp uke siden var det i hvert fall ganske mange av dem der – både hanner og hunner.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Det er så vittig at det er sånn forskjell på hva vi to synes er vanlig, vi bor jo tross alt ikke såå langt fra hverandre. Her i hagen har jeg hatt svarttrost i hele vinter🙂 Fine fuglen-
    Denne du har her er forresten fotografert i en Barlind tror jeg.

    • Bare sånn for ordens skyld… jeg sier at det IKKE er uvanlig å se svarttrost om vinteren.😉
      Her på Lambertseter har vi også hatt flere av dem i de årene jeg har drevet med fotografering. På foringsplassen min er de derimot sjelden til tross for at jeg jevnlig legger ut både bær og frukt. Antar de stort sett holder seg i nærheten av hager etter at rognebærene er spist opp.
      Tror også at dette er en barlind av noe slag.. en skikkelig stooor en!

  2. Disse fuglene har jeg ikke sett her i vinter. Men det er jo fortsatt håp for snøen ligger jo over alt.

    • Visst er det håp Morten! Det er sikkert noen i ditt område også. Hvis ikke, så er det i hvert fall ikke lenge til de dukker opp igjen.
      Her smelter det unna som bare det. Blir rent våryr i finværet jeg.😉

  3. Flotte bilder av denne svarttrosthannen. Jeg får dem på plenen rett etter snøen er borte som regel her på vessia Notodden, så det er nok en stund til enda🙂

    • Hvilken glede det skal bli når all snøen er borte Ragnar!! Da kommer ikke bare svarttrosten og de andre trekkfuglene tilbake, alt vil blomstre og gro igjen.. og alle insektene vil summe seg inn i en deilig sommer. Synes vi fortjener massevis av milde og gode dager nå!!😀

  4. Så vakker den er. Med den glinsende svarte drakten og det knalloransje nebbet som står i stil med øynene. En av mine favoritt pipp-pipper. Kanskje en grunn til at det finnes et ganske stort knippe sanger om denne svarte sangeren? «Blackbird singing in the dead of night….» og «Hei lille svarttrost, stem opp din melodi…» er bare to som umiddelbarrt detter meg i hu.
    Deilige bilder. Sort, oransje og grønt går så godt sammen der uti skauen🙂

    • Visst er svarttrosten vakker Ståle. Den fortjener å bli nevnt i både sanger og dikt.
      Dette er for resten første gangen jeg har lagt merke til at den har brunt på vingene. Lurer på om alle hannene har det, eller om dette er en ung herremann som er i ferd med å få den voksne fjærdrakten sin. Må derfor se litt nærmere på andre svarttrosthanner jeg møter på min vei.🙂

  5. Hos meg er den titt og ofte på balkongen! De småfuglene har ikke vært her nesten i alle de siste ukene.. Lurer på hvorfor? Om svarttrosten har overtatt matfatet??:/

    • Kanskje er det våryrheten som har satt inn hos de andre fuglene, eller kanskje mildværet har gjort det lettere for dem å finne mat ute i naturen. Hvem vet?

      En ting vet jeg imidlertid, og det er at meiseflokkene streifer litt rundt om vinteren. De blir borte fra foringsplassen noen uker, og så vender de gjerne tilbake igjen. Dette har ringmerkere jeg kjenner kunnet dokumentere på foringsplassene sine.


Legg igjen en kommentar

