Skip navigation

Gjennom vinteren har jeg ofte hatt besøk av svartmeiser på foringsplassen min, men disse bildene er tatt på en annen foringsplass oppe i Maridalen.

Svartmeisen er den minste av meiseartene våre og den trives aller best i barskoger. Bare sjelden oppholder disse fuglene seg i blandingsskog eller løvskog. Om vinteren streifer de imidlertid gjerne omkring i flokker sammen med andre meiser og trekrypere. Det er nok grunnen til at den har dukket opp på plassen min.

Svartmeisen kjennes kanskje lettest igjen på den hvite nakkeflekken. Denne flekken synes veldig godt nedenfra når meisen henger under grankongler og napper ut frø. Her er det imidlertid spekket som frister.

Om sommeren hamstrer svartmeisen en del mat i bartrær. Det gjør nok vinteren litt lettere å komme gjennom. Lurer i grunnen på hvorfor ikke også kjøttmeis og blåmeis hamstrer.

Svartmeisen ruger nordover til Saltdalen, men spredte individer er påtruffet helt opp til Vadsø. Den har ikke så strenge krav til redeplass som de andre meisene. Ofte bruker den gamle spettehull, men kan like gjerne bygge redet i sprekker i fjellskrenter, i hule stubber, under steiner eller til og med i forlatte rottehull.

I april-mai legger hunnen 7-11 egg (hvite med rødbrune flekker), og ruger i 13-18 dager. Etter 16-19 dager forlater ungene redet. Svartmeisen har ofte et nytt kull i juli-august.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. Her er det som vanlig flotte bilder🙂 Lærerikt er det også.

    • For meg er det alle tiders å skrive om fuglene jeg fotograferer. Jeg kan jo i utgangspunktet ikke særlig mye om dem, så jeg må slå opp i fuglebøkene mine. Dermed lærer jeg stadig noe nytt i forbindelse med mine egne innlegg også.🙂

  2. Svartmesen har varit och är en flitig gäst hos mej i vinter också. Dessutom var det en art jag lärde mej först nu i vinter. Kände inte till den förut. Väldigt, väldigt fina bilder av den och så fint du fått med den vita nackfläcken!
    Nu väntar vi på att flyttfåglarna kommer tillbaka!!

    • Det er først etter at jeg fikk bli med på ringmerking sist høst at jeg har blitt kjent med mange av småfuglene vi har rundt oss. Svartmeisen har jeg ikke blitt oppmerksom på før nå i vinter. Du verden så morsomt det er å lære mer om disse små fjærballene.
      Og ja.. nå venter vi alle med lengsel og smerte på sommergjestene!!

  3. Kjempefine bilder Inger Johanne!

    • Tusen takk skal du ha Rune!
      Svartmeisene som besøker foringsplassen min er ikke særlig samarbeidsvillige som fotomodeller. De setter seg nemlig som regel godt inne blant furunålene. Foreløpig har jeg ikke vært rask nok når de forsyner seg av matfatet. Derfor dro jeg like godt opp til Maridalen for å få bedre bilder av dem der.😉

      Liker svartmeisene jeg.

  4. Ikke det at jeg er overrasket, men du verden for noen vakre svartmeisbilder. Likte så godt fornemmelsen av aktivitet som spekkserien gir. Synes årvåken og glupsk på samme tid. Vakkert og kaldt lys og flotte detaljer.

    • Vanligvis liker jeg ikke bilder der fuglene sitter i «matfatet», men akkurat disse har noe tiltalende over seg. Kanskje fordi maten og bakgrunnen nesten glir over i hverandre.
      Bildene framstår lyse, men egentlig befinner fuglen og maten seg langt inne i skyggen av trærne. Derfor også høy ISO.

  5. Flotte bilder fra deg igjen. Litt morsomt med det hvor den har hodet ned i ‘matfatet’. Rent teknisk sett er vel nummer 2 det beste.

    • Normalt er det ikke slike bilder jeg ønsker å ta, men når den først satt der så laglig til..

      Jeg kan være enig med deg mht det tekniske. Synes det var vrient å klippe til disse. Kompromissene ble etter hvert mange. Dermed er de nok ikke særlig «gode» noen av dem. Uansett liker jeg helhetsinntrykket de gir. Har spart på mange bilder som er mye værre enn disse.😉


Legg igjen en kommentar

