Skip navigation

Jeg er yr av glede. For et par dager siden vendte nemlig de aller første sommergjestene tilbake til Østensjøvannet!!

I år var det de vakre, majestetiske og yndefulle knoppsvanene som var først ute. Områdene med åpent vann er fremdeles ganske begrenset. Med tanke på reven som ofte lusker rundt på isen der nede, antar jeg derfor svaneparet gjør lurt i å pendle fram og tilbake en stund framover.

At svanene har vendt tilbake betyr at vårsesongen ved vannet endelig har begynt – og for noen fantastiske uker vi har foran oss nå. Dere som har muligheten bør absolutt besøke Østensjøvannet med jevne mellomrom i tiden som kommer. Hele april måned vil nok bli som et eventyr der nede.

Ønsker dere å se flere innlegg i denne ABC-serien, finner dere linker på temabloggen til Petunia.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

33 Comments

  1. Jeg kan godt forstå din glæde! Det er nogle fantastisk smukke billeder af svaner.

    • Etter dager, uker og måneder med kulde og snø hungrer jeg etter våren. Et bedre vårtegn enn dette kunne jeg nesten ikke ønske meg. Nå gleder jeg meg som en unge til også kvinendene og toppdykkerne lander på vannet vårt.🙂

  2. Å nei!! Har du sett noe så vakkert, og så herlig å høre at sommergjestene har kommet, noen av dem iallefall! :)Nå må isen se til å tine da!! Ååååå, vi har en vakker tid foran oss nå, gleder meg!! :)Ha en fortsatt fin dag!🙂

  3. Og den «frosne» vanndråpen som faller fra nebbet er krystallvakker!!🙂

    • Isen smelter litt hver eneste dag Viola, så nå er det like før eventyret begynner! Da MÅ vi gjøre alvor av å møtes der nede!!😀
      For resten er det møte i BioFoto på onsdag, og vi har bestemt oss for å steke vafler til den store gullmedalje.. bare sånn for å friste litt. *ler*

  4. Det er noen usedvanlig flotte fugler og duverden! for noen bilder.

    • Det er nok ikke mange fugler som kan måle seg med knoppsvanenes skjønnhet, og det var så trivelig igjen å kunne fotografere noe annet enn de faste vinterfuglene ved vannet..
      .. og tusen takk for denne flotte tilbakemeldingen!

  5. Fantastiske bilder du har tatt her🙂

  6. Åh, de er vakre! Jeg husker det alltid var knoppsvaner nede ved vannet der jeg bodde før, var alltid så fascinert av dem.

    • Mange av de som fotograferer ved vannet, bryr seg generelt ikke særlig om å ta bilder av svanene… bortsett fra i de helt spesielle situasjonene (fluktbilder, kamp om territoriet, paringer osv). Jeg på min side synes svanene er så vakre at de også fortjener å bli foreviget i en helt vanlig setting.

      • Det har du sikker rett i. Jeg tok aldri bilder, da.

        • *smiler til deg*
          Jeg er kanskje litt «rar». Er nemlig fornøyd med å fokusere på de aller vanligste fuglene også jeg. Ofte overser vi jo de som gleder oss med sitt nærvær i hverdagen.

  7. Åh, så nydelige de er! Våren er vel like om hjørnet hos deg tenker jeg! Festlig det bildet av svanen med nebbet vendt mot deg og med vanndråper dryppende ned! Rene blinkskuddet!

    Ha en flott søndag!

    • Det er så deilig her nå Lavina! Solen varmer og snøen smelter så man nesten kan se det.
      Jeg synes også bildet med vanndråpene er artig. Har et nesten tilsvarende hvor svanen har et mye morsommere uttrykk, men der er beklageligvis ikke vanndråpene helt i fokus. Kanskje jeg viser dere det en gang litt senere.

      Ha en fortsatt alle tiders dag du også🙂

  8. Vet du hva?
    Dette er virkelig topp fotografier.
    Vi bor jo ikke så langt unna og er glad for at dette vannet med sitt fugleliv er blitt fredet.

    • Jeg er også sjeleglad for at Østensjøvannet er fredet. Har ikke tall på alle de timene det og fuglelivet der nede har gitt meg av pur glede.
      I år håper jeg de ansvarlige klarer å regulere utløpet fra vannet slik at vi unngår oversvømmelsene vi har sett de tre siste årene. Disse oversvømmelsene har nemlig hatt meget uheldig konsekvenser for hekkingen ved vannet.

  9. Så många fina och underbara bilder på svanarna!
    De är vackra fåglar.
    Ha en fin söndagkväll!

    • Svanene er både vakre og fascinerende, og det gjør så utrolig godt at de endelig har vendt tilbake til Østensjøvannet.
      Kos deg videre i søndagskvelden du også Maria!

  10. Jeg forstår godt at du er yr av glede!!!
    Tenk å få disse på besøk igjen og kunne ta slike vidunderlige vakre bilder. Blir helt ydmyk jeg…

    • Dette er hva jeg har ventet på gjennom hele vinteren Petunia. Når fuglene vender tilbake, ja da er våren her.🙂

  11. Jeg slutter meg til kommentaren fra Petunia!!

  12. Hold da helt fest nogle flotte billeder af nogle smukke fugle. Jeg er helt vild med det 7. billede. SMUKT! Ypperligt

    • For meg var det en riktig fest-dag, da svanene vendte tilbake. Ser ikke bort ifra at det vil bli tatt enda flere bilder av dem i løpet av dagen. Må jo sjekke om andre også har vendt nebbet “hjemover”.
      Tusen takk skal du ha Dorthe!

  13. Har bare et ord WOW. For det første er svaner noen vakre dyr, og det har du virkelig ått fram i bildene dine. Så mange gode blinkskudd du har klart å fange. Hvert bilde har sitt særpreg, og jeg klarer ikke velge noen favoritt, for de er alle så utrolig bra. Men det hvor det drypper en dråpe fra nebbet-DET var stilig altså.

    • Tusen takk for en flott tilbakemelding Ruth Synøve!

      For en tid tilbake hadde vi besøk av naturfotograf Pål Hermansen på et møte i BioFoto Østlandsavdelingen. Han mener at bilder der fugler/dyr kunne ha vært utstoppet ikke holder mål.. uansett hvor vakkert bildet ellers måtte være. Det bør være noe mer som foregår i bildet. I mine øyne har han helt rett i dette, og det viser seg også i kommentarene til disse bildene. Alle, bortsett fra ett, må nok settes i kategorien «utstoppede bilder». Dråpebildet er unntaket, og det er nettopp dette de fleste framhever. Det til tross for at svanen ikke akkurat vises fra sin beste side.😉

      Jeg antar 80-90% av bildene mine tilhører kategorien «utstoppede». Fortviles ikke av den grunn da, for vi har også behov for «artsbilder». Disse andre med mer liv er imidlertid absolutt noe å strekke seg etter!

  14. Glemte si, at det nest siste bildet også er helt fantastisk! Se det speilbildet da!! Der begge hodene kommer frem!! :)Samt han/hun som speiler seg i vannet!! Og de er svømmefotforlovet ser jeg!! Hvertfall den ene av dem..😉

    • De er nok svømmefotforlovet med hverandre disse to.😉 Begge er ringmerket, og sannsynligvis er det de samme fuglene som har hekket ved vannet de to siste årene.

      Synes også det nest siste bildet har noe ved seg. I tillegg til speilingen liker jeg at det er den bakerste svanen som er i fokus.

  15. De er jo bare praktfulle. Nå er knopsvanene på plass her ute ved havet i vest også🙂

    • Knoppsvanene er unektelig noen vakre og majestetiske fugler. Ved Østensjøvannet ser det nå ut til at frua har lagt seg på reiret. Så får vi bare vente til forhåpentlig mange små ser dagens lys i begynnelsen av juni.🙂

  16. Flotte bilder! Liker veldig godt det nest siste bildet hvor begge svanene speiler seg i vannet! :o)

    • Tusen takk skal du ha Stormle!🙂
      Jeg er også svak for akkurat det bildet. I og med at jeg valgte å ha den bakerste svanen i fokus, føler jeg at det liksom ble litt mer spennende.


Legg igjen en kommentar

