Skip navigation

Jeg hadde akkurat bestemt meg for å dra hjem fra Østensjøvannet da jeg plutselig hørte noen skikkelige smell i isen rett ved siden av der jeg sto. Det smalt så høyt at jeg skvatt, og lurte selvsagt på hva som kunne ha forårsaket noe slikt.

Årsaken var to andriker som braket sammen i en durabelig slåsskamp. De hadde tydeligvis zero sympati for hverandre, for maken til dette har jeg aldri sett mellom to ender. Det gikk så blodet sprutet, og etter hvert utviklet det seg til et rent blodbad der ute på isen. Jeg advarer derfor om at noen av bildene kan fortone seg en smule heftige.

Neste dag la jeg ett av dem ut på galleriet i fugleforumet hvor jeg ganske nylig har registrert meg. Lederen av forumet tok kontakt med meg litt senere på kvelden. Han mente bildet var såpass spesielt at han antok media kunne være interessert i dette og eventuelle andre jeg måtte ha fra denne kampen. Dermed tok jeg motet til meg og kontaktet noen ganske få aviser osv. Jøss.. alle var interessert!! NRK.no var imidlertid først ute, og i dag ble bildene lagt ut – med mobilintervju. Jeg antar noen av bildene i serien ble vurdert såvidt sterke at de ble «sensurert». Her får dere imidlertid servert dem alle sammen.

Fugleforumet er et skikkelig trivelig nettsted, og jeg håper at flere her inne vil registrere seg der!!

Til slutt anbefaler jeg dere å besøke Petunias temablogg for å se flere innlegg i denne serien.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

51 Comments

  1. Men du vilken bildserie du fick! Inte visste jag att de kunde bli så osams. Det var riktigt hårda tag det här. Så kul att NRK var intresserad. Ska gå in på länkarna både till Fugleforum och NRK nu. Grattis till ett riktigt scoop!

    • Jeg har vært veldig mye ved Østensjøvannet de siste fire årene, men aldri sett maken til denne slåsskampen. Kanskje litt rart, for det er visstnok ikke så uvanlig likevel.
      Må innrømme at jeg ble en smule stolt når både NRK og landsdekkende aviser ville ha disse bildene! Slikt inspirerer en hel masse. 😀

  2. Du i all verden for en kamp!!!! Her renner blodet virkelig, huff!! Bra du fikk skillet dem, sier no jeg. Samtidig var det gøy at du fikk lagt det ut på NRK. Det var ikke det verste bildet de hadde tatt nei.. 🙂 Var innom NRK og tittet.. Gratulerer, kan jeg vel si da!:)
    Vi så også to andrikker en vår, de hang i hverandre uten å rikke!! Det var som de var doble der de ruget avgårde, kjempet i vei! Jeg husker jeg filmet dem også, samt tok bilder. Men der var ikke en kamp så ille som du fikk med deg her!! Det rare var at de to brått sluttet å kjempe og vugget bortover sammen, som to venner! Det var merkelig! 🙂

    • Jeg forsøkte mange ganger å distrahere dem, men til ingen nytte. Først etter 5-6 minutter hadde den mest blodige fått nok. Ble faktisk ganske uvel av å se på dette fæle blodbadet!
      Snodig at «dine» andriker fortonet seg som venner etter kampen. Det var så visst ikke disse. Ikke var det noen andedamer i nærheten heller som kunne ha forårsaket kampen. Kanskje endene har et hierarki innen flokken de også, og at det var en maktkamp som utspilte seg her?
      Takker så mye Viola! Det var både overraskende for meg og veldig morsomt at media var interessert i bildene mine.

  3. Oj for et drama. Meget godt fanget. 🙂

    • Kvalmende dramatisk Ragnar!
      I hvert fall for meg der og da. Likevel måtte jeg liksom stå der og få med meg hele dramaet.

  4. Skikkelige kamphaner dette og så bloder spruter også da!
    Men likevel er jeg mest fascinert av de flotte bildene dine!!!
    Zpennende!!!

    • Blodet både sprutet og rant! Den ene andriken mistet temmelig mye, så jeg håper han overlever strabasene. Han var en smule slak etterpå og hadde problemer med å fly. Om det var blodtapet eller smerter i vingen, vet jeg ikke. Stakkars liten mann!!
      Zpennende var dette så absolutt!

  5. Oj oj oj det var inget dåligt slagsmål mellan dessa två hannar.
    Mycket fint dokumenterat!
    Jättekul att du får bilderna publicerade!
    De är fina fast några ser lite otäcka ut!
    Trevlig helg!

    • Noen av disse bildene var tydeligvis hakket for heftig for NRK. Naturen er virkelig brutal, og for meg er det riktig å vise den siden også.

      Håper vi får en strålende helg begge to Maria. 🙂

  6. Vilken utrolig og fantastisk dokumentasjon du her eksponerer.
    Jeg har selv sett andrikkene, men aldri fått til å dokumentere hva du her har levert.
    Zupert –
    jeg er mektig imponert

    • Det var veldig uventet at et par andriker skulle hjelpe meg med denne ukens vanskelige bokstav. Sender dem en stor takk for akkurat det, og håper begge nå har kommet seg etter strabasene.
      Tusen takk skal du ha Tor!!

  7. Jøsses, så flotte bilder du har tatt! Viste de akkurat til mannen, han var også imponert, både over motivet og kvaliteten på bildene.

    Så artig å få se de da, takk for at du ikke sensurerer.

    Og så fint intervjue da, artig å høre stemmen din 🙂

    • Tusen takk både til deg og mannen din Anne!
      Det var nok ikke bildekvaliteten jeg tenkte mest på mens dette pågikk, men husket i hvert fall etter hvert å justere ISOen. Dette foregikk nemlig om ettermiddagen og det ble stadig mer overskyet. Dessuten holdt disse på i skyggen av et tett buskas.

      Her inne sensureres svært lite. 😉

      Med hensyn til intervjuet kom det litt brått på, og selv følte jeg at jeg både stotret, gjentok meg selv og snakket alt for fort. Men pytt! Jeg fryktet det skulle bli langt værre. Rart i grunnen å høre sin egen stemme på denne måten. Den er så ulik stemmen jeg er vant med å hører når jeg snakker.

  8. Oioi, disse var bra. Der er nok en av fordelene med å ha med seg kameraet på tilfeldige turer ja. En vet aldri når en snubler over slike øyeblikks situasjoner. Grattis med intervjuet også. Det var jo kult.

    • Tusen takk skal du ha Irene!
      Jeg har etter hvert – med kameraet i hånden – dumpet borti ganske mange ulike og høyst uventede situasjoner. Glad ingen har vært like blodig som denne!

      • Ja, det vil jeg tro at du har. Jeg er desverre ikke like flink å ha det med meg slik. Må skjerpe meg der. Og gjøre som deg, å ha det med meg oftere:-)

        • Det er ikke bestandig like hensiktsmessig å ha med det store kameraet. Jeg har imidlertid også en liten Fuji FinePix superzoom som er alle tiders å ha med i lommen. 😉

  9. Litt av et scoop ! men faderullan for en kamp da gitt..blodsøl og greier..nei det her er ikke dagligdags for en hvermannsen.
    God helg 🙂

    • Heftig og brutalt, men så har jeg i hvert fall fått oppleve å se dette også!
      I grunnen er det alltid noe å oppleve der ute i naturen.. og takk for det.
      Ha en riktig god helg du også 🙂

  10. Gratulerer med kjendis status og flott bildeserie,voldsom,men godt fanget på papir

    • Vil ikke akkurat kalle det kjendis-status da! *ler*
      Men kjempehyggelig og inspirerende er det unektelig at det var interesse for disse bildene. 🙂

  11. Endnu engang: Hooooold da helt op nogle flotte billeder.. sikke nogle farver

    • Det er ikke hver dag jeg får bilder som disse, og det er jeg litt glad for! Her fikk jeg nemlig nok av blod og slåssing for lange tider. Neste gang håper jeg det er en virkelig trivelig episode jeg dumper borti.

  12. Helt rå er denne serien!
    Og bildene dine er som vanlig fantastiske! 🙂

    Det foregår mye «stygt» ute i naturen, og den kan virke brutal for mange. Men slik er det nå «der ute».

    Å få festet en slik hendelse på kamerachipen må betegnes som ganske sjeldent, men du var der vøtt. 😉

    Grattis!

    Klemmergoe*

    • Denne serien er bokstavelig talt ganske rå.

      Naturen er full av skjønnhet, forunderlige ting og «glansbilder».. men ikke bare. Jeg har etter hvert fått flere små glimt av hvor brutal den også kan være. Du har nok fått et langt større innblikk i dette enn det jeg har. Synes det er riktig at vi viser litt av den siden også.

      Takker og bukker og sender mange gode klemmer nedover til dere 😀

  13. Huff…stakkars and…håper inderlig det går bra med han!
    Gratulerer med mediadekningen, det er deg vel fortjent!

    • Jeg håper og tror det går bra med andriken. Riktignok var den tydelig medtatt/sliten, men den klarte etter hvert å ta de nødvendige vingeslagene for å komme seg over til et isfritt område noen meter unna.

      I den tiden jeg aktivt brukte VG-bloggen min, hadde jeg flere av innleggene mine på forsiden under «lesernes VG». Dette er imidlertid første gangen media har vært interessert i bildene mine på denne måten. Derfor må jeg innrømme at jeg er både stolt og glad. Slikt gir massevis av inspirasjon! Det gjør tilbakemeldinger som dine også! Tusen takk Kjersti. 🙂

      • Du har all grunn til å være både stolt og glad! I mine øyne burde mange fler få se bildene dine 🙂
        Bare koselig, positive tilbakemeldinger er gull verdt 🙂

        • Kan bare takke igjen Kjersti.. og ønske deg en fortsatt finfin helg! 😀

  14. Flott dokumentert drama. Men jeg må si det er skjelden de holder på lenge. Som regel så gir den ene seg ganske fort.

    • Det er min erfaring også.. at de klyper, henger i stjerten og ellers knuffer litt med hverandre. Denne heftige kampen varte i flere minutter, og til tross for at de ofte var fri fra hverandre var det ingen av dem som forsøkte å stikke av. Tvert imot!

  15. Utrolig flott serie av et skikkelig andedrama! Grattis!

    • Tusen takk skal du ha Irene!
      Det blir nok lenge til jeg får en så spennende serie igjen. 😉

  16. Du verden for en slåsskamp dette var. Ved jobben «bor» det masse ender og jeg har aldri sett noe liknende. Skjønner at dette ble til en unik bildeserie.
    Ha en fortsatt god helg!

    • Det er visst ikke så sjelden at de slåss så voldsomt at blodet renner, men jeg har heller ikke sett noe slikt som dette tidligere. Følte jeg måtte dokumentere kampen.. selv om jeg etter hvert ble en smule uvel av blodbadet.
      Ha en fortsatt god helg du også Qehenne!

  17. Du store kineser, hvilket drama! Jeg var slet ikke klar over, at andrikker kunne finde på at slås, så blodet flyder. Det er da et scoop, du her har lavet!

    • Jeg ante heller ikke at endene kunne være så voldsomme. Jammen godt man slipper å se slikt i det daglige!! Denne gangen var det en ny og spennende opplevelse.. samtidig som den også var ganske ekkel.
      Tusen takk, og god weekend Henny 🙂

  18. For en bildeserie. Skikkelig fasierende. Du fikk blinkskudd her. Gratulerer med all oppmerksomheten:)

    • Både slåsskampen og alt det andre har vært en stor opplevelse for meg, så tusen takk skal du ha!! 😀

  19. En riktigt härlig serie med bilder på något som man inte får se så ofta.
    Bra att du visar så många bilder.

    MVH
    Karlund

    • Denne episoden var såpass spesiell at jeg synes den fortjener å bli grundig dokumentert. Ikke akkurat hverdagskost dette. 🙂

  20. Det så ikke fint ut, nei, men jammen fikk du en bra bildeserie – håper det gikk bra med dem begge! Spennende at avisene var interessert i historien og bildene.

    • Tror nok begge har kommet seg igjen etter dette sammenstøtet. Du vet, det ser jo bestandig ille ut når man blør og samtidig er våt. Når det er sagt, så blødde den ene av disse gutta ganske heftig.
      Ellers var det veldig, veldig inspirerende at media var så interessert i disse bildene. Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg har i hvert fall ikke særlig tro på mine egne bilder. I mine øyne fortoner de fleste andres seg langt bedre.

  21. Aldri sett på maken… neseblod og greier… 🙂 Flotte fuglebilder, glad jeg fant igjen bloggen din!

    • Så hyggelig at du fant meg Smultron. Jeg oppdaget plutselig at wp-bloggen din var borte vekk. Hvor har du gjort av deg nå? For du har vel ikke sluttet med å legge ut bilder?

  22. Wow for noen fantastiske bilder!! Og stakkars andefar, han fikk da gjennomgå, stakkars. Men fascinerende likevel.. og jeg kan jo ikke unngå å nyte de vakre fargene i fjærdrakten heller.

    Stine

  23. Ja, andens naturlige farger selvsagt.. ikke det røde *flau*

    • *Smiler til deg*
      Visst forsto jeg at det var fargene i fjærdrakten du mente og slett ikke alt blodet. Ingen grunn til å være flau i det hele tatt!
      Sånn ellers var nok dette en heftig opplevelse både for meg og for den stakkars anda.

  24. Å fy a meg! Utrolig opplevelse og utrolige bilder! Skikkelig blodig alvor.
    Tror du noen av dem ble så skadet at det er fare for livet?
    Moro at du har fått videreformidla dem gjennom NRK. Jeg har sagt det før, jeg, at du fint kunne fått en plass i noen av de store naturredaksjonene – BBC eller den slags. Imponeres stadig vekk over hvor flotte bilder du får tatt!

    • Ja, dette var heftig Ståle.. og etter hvert ganske kvalmende!!
      Selv om det gikk hardt for seg tror jeg begge kom fra det uten alt for alvorlige skader. Den som blødde mest hadde til å begynne med litt problemer med å fly, men han klarte etter hvert å flakse seg over til et annet felt med åpent vann. Med litt hvile og litt mat gikk det nok bra skal du se.

      Hadde jeg vært ung i dag så ville jeg nok forsøkt å få jobb innen en naturredaksjon eller utdannet meg innen fugleatferd. Synes det blir mer og mer interessant å kunne forstå hva som skjer i fuglenes verden og ikke minst hvorfor det skjer. Slik det er nå får jeg i stedet suge den lærdommen jeg kan og nyte naturen og fotograferingen på hobbybasis. Men tusen takk for tilliten Ståle. 😀


One Trackback/Pingback

  1. By Ståles safaris » Trøndersk våryrhet on 02 Apr 2010 at 11:38 am

    […] så gjort! Ikke noen vits i å ta sjanser. Ikke riktig enda, iaffal. Kan jo ende opp som stakkarene inne på Fotoboksen. Vi har da langt mer sosial IQ her oppe i Trånjæm enn i andedammen der i […]

Legg igjen en kommentar

