Skip navigation

Tidligere denne måneden hadde vi storfint besøk ved Østensjøvannet. Da valgte nemlig en mandarinand hunn å beære oss med sitt selskap i et par dager. Dette er faktisk den førte og eneste mandarinanda jeg noen gang har sett. Derfor måtte jeg benytte anledningen til å ta mange bilder av henne. Skulle ønske værgudene hadde smilt til oss den tiden hun var der, men det gjorde de altså ikke. Kanskje sparer de kreftene til en gang mandarinand hannen tar en pust i bakken der nede. Hans fjærdrakt er nemlig praktfullt fargerik og fortjener godt lys på seg.

Som oftest er mandarinendene vi ser ute i naturen her i Norge rømte parkfugler. De er ikke særlig store, og betydelig mindre enn stokkendene. Denne damen fortoner seg til og med litt liten ved siden av hettemåka. Egentlig er hun på størrelse med en toppand.

Jeg var veldig takknemlig for at denne hunnen var såpass samarbeidsvillig. Dermed fikk jeg foreviget henne både på land og på vannet og i ulike situasjoner.

Som dere sikkert legger merke til har hun fått en fin ring rundt foten. Det har hun Carsten i Oslo og Akershus Ringmerkingsgruppe  å takke for.

Skjønt.. det virker ikke som om hun er særlig takknemlig. Det var nok uvant for henne, og for alt vi vet kan hun jo være ringforlovet fra før av.

I april har vi også hatt besøk av en meget spesiell og tillitsfull krikkand hann. Her ser dere både han og stokkand-kjæresten hans i bakgrunnen. Dere vil få flere bilder av dette forelskede paret ved en senere anledning.

En fin dame må selvsagt riste av seg sølevannet når hun er ferdig med å gresse.

Herfra vagger hun ut i vannet igjen.

Jeg synes det var spesielt artig å få  både krikkanda og mandarinanda i ett og samme bilde. Så får det heller stå sin prøve at lyset ikke akkurat bidrar til særlig spenst i det.

Ellers ser dere kanskje at damen har en liten skade i overkant av nebbet. Det var slett ikke alvorlig, så jeg antar hun nå snart er sitt gamle jeg igjen.

Det virket nærmest som om hun holdt en liten forestilling for meg sent denne ettermiddagen. Først stelte hun fjærene..

.. strakk litt på vingene..

.. og gjespet stort.

Men så syntes hun antagelig at nok fikk være nok. Hun vendte meg i hvert fall ryggen og svømte inn i en smal kanal mot et område som bare er tilgjengelig for fuglene.

Det var faktisk det siste vi så av mandarinanda for denne gangen. Sannsynligvis blundet hun en stund før hun igjen tok til vingene. 

Forhåpentligvis vil flere etter hvert lese av ringnummeret hennes. På den måten kan vi få vite hvor i verden hun ferdes og dermed lære ganske mye om det livet hun lever.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Åh, hvor nydelig.. Har aldri sett slike vakre fugler som denne mandarinanden! Måtte sjekke i fugleboka, og det er fåtall hekkefunn i Norge av arten! Spennende at du har en fin bildedokumentasjon på denne vakre skapningen!
    Er visst mer av den i Storbritannia og den hekker i Ø – Asia i følge f.boka…

    Tror jeg pakker kofferten og flytter i fra vinteren i nord..

    Ha en fin kveld!

    Vinterklem til deg..

    E

    • Hvem vet.. kanskje du møter en av disse når du kommer til Stavanger? I så fall håper jeg du møter hannen. Han er jo bare helt nydelig.
      Selv om lysforholdene ikke var til fordel for denne damen da jeg skulle fotografere henne, så er jeg likevel fornøyd med at jeg fikk såpass mange brukbare bilder. Har for resten også en god del som jeg enda ikke har redigert.
      Vet at mandarinender har besøkt vannet tidligere, men hver gang har de forsvunnet igjen lenge før jeg rakk dit.

      Ellers har dere mange fine fugler nordpå som vi sjelden eller aldri får se her sørpå. Håper å få til en tur nordover om ikke så aaaaalt for lenge!

      Hold ut i vinterværet som best du kan Lavina. Snart kommer våren til dere også!!

      God klem i kvelden

  2. Hun var flott ja,så gøy at du var der når hun kom på besøk🙂 Får håpe hun kommer tilbake til dere. Fine bilder Inger Johanne.

    • Det var virkelig morsomt endelig å få se denne fine anda. Hvis hun kommer tilbake håper jeg hun har med seg gemalen. Han må vel være en av de mest fargerike endene som finnes.
      En annen jeg har veldig lyst til å se er praktærfuglen, men det vel svært lite sannsynlig at den skal vise seg på Østensjøvannet.😉

  3. Du så vakker en liten dame. Syns fjærdrakten hennes var så skånsomt vakker. Og innunder der gjemmer det seg tydeligvis noen mer fargesterke. Hun virker så vever der hun gjør sitt beste for å vise seg fra, Naturlig søt🙂
    Flotte bilder, Inger Johanne. Godt å ha deg tilbake.

    • Du finner bestandig de rette ordene. «Naturlig søt» er akkurat hva denne damen er, og den lille skaden hun har over nebbet skjemmer ikke det sarte inntrykket hun gir.
      Godt å være tilbake også Ståle!🙂

  4. Oj så nydelig hun er!! Særlig den vakre grå hodepryden likte jeg. Virkelig artig å se! Fint å få se den ved siden av hettemåka også, sånn i størrelsesforhold.. Kjempeherlige bilder!🙂

    • I boken min står mandarinendene oppført med en størrelse på 43 cm mens størrelsen på hettemåkene skal være 35-38 cm. Derfor tror jeg kanskje bildet må lyve litt, og henviser til toppendene som også skal være 43 cm. På den annen side kan det jo være en spesielt stor hettemåke og en veldig liten mandarinand vi har å gjøre med her.
      Nydelig er hun uansett.🙂

  5. så flotte og koselige bilder! Herlig liten fugl, har ikke gitt opp håpet om mann og minimandariner…

    • Vi får bare krysse fingrene Anne, for så lenge det er liv er det håp! *ler*

  6. Flott serie fra deg igjen og kjempefint å se litt andre typer fugler.

    • Det var kjempeflott å få se denne damen nede ved vannet. Nå håper jeg bare at den flotte hannen også skal dukke opp mens jeg er der. Ønsker meg veldig noen bilder av ham.. i godt lys!

  7. Så flott hun er! Utrolig feminine trekk syntes jeg. Så spennende. Håper hun får seg en flott kavaler som kan foreviges også😉

    • Denne damen har for lengst forsvunnet, men jeg håper absolutt hun vender tilbake med en fargerik og flott kavaler. Mandarinand-hannen er nemlig i mine øyne blant de aller vakreste endene og en jeg foreløpig har tilgode å fotografere.


Legg igjen en kommentar

