Skip navigation

Sist lørdag var ganske mange av oss samlet ved Østensjøvannet for å fotografere fuglene i fint kveldslys. Jeg og et par til sto imidlertid et stykke vekk fra de andre mens denne episoden utspilte seg. Vi sto der med kameraene vendt ut mot vannet da vi plutselig ble oppmerksom på en rev som kom tuslende på gangveien rett bak oss. Så nær meg var den at jeg kunne ha strukket hånden ut og klappet den.. men det våget jeg selvsagt ikke!

Uten å bry seg om oss i det hele tatt tuslet den videre noen skritt før den stoppet opp. En stund sto den der bare.. tenksom.. 

.. før den vendte først det ene øret, så også det andre øret bakover.  Deretter snudde den på hodet og så rett på oss. Det var nesten som om den hadde bestemt seg for å invitere oss med på jakt.

Vi lot oss selvsagt ikke be to ganger, og fulgte etter. Litt festlig å se resten av gjengen stå der borte.. intetanende om det som var i ferd med å skje bare noen ganske få meter bak dem.

Reven kom seg etter hvert ut i det høye gresset..

.. og bort til noen busker. Litt snusing på bakken, litt krafsing med labbene..

.. og jammen fikk den tak i et måltid på første forsøket. Der og da trodde vi det var et piggsvin reven hadde fanget, men da jeg lastet opp bildene så jeg at dyret har pels.

Derfor antar jeg det må være en jordrotte.

Uansett hva byttet var, gikk reven stolt avgårde med det i munnen.

Bortover sletta bar det…

..

.. før den måtte stoppe opp for å skifte tak på byttet sitt.

Mikkel ser ganske stolt ut der han står og viser oss fangsten sin.

Men han måtte tydeligvis videre.

Jeg aner jo ikke om dette er en Mikkel. For alt jeg vet kan det være en hunn som har sultne små i hiet sitt.

Besluttsomt gikk i hvert fall reven videre oppover den lille kollen..

.. og over på den andre siden.

Jeg sprang etter, men da jeg kom til toppen hadde reven allerede kommet et godt stykke unna og var på vei mot skogen.

For meg var dette en spennende opplevelse, og jeg sender en varm tanke til reven som så velvillig lot oss få være med på denne lille jaktturen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

24 Comments

  1. Oi så vakker den er! Ser ut som han ville la seg bli avbildet ja, kanskje den skjønner at den kommer på nett, hehe.. ja vi får tro det er en hunnrev, som skal ha mat til sine små. Mange flotte bilder! 🙂

    • Har aldri møtt en rev som denne. Den var jo nesten like tillitsfull som en hund. Antagelig har den oppholdt seg lenge ved vannet og dermed blitt vant med å ha folk rundt seg til alle døgnets tider.. og hvem vet, kanskje den er litt PR-kåt også. 😉

      Håper jeg er heldig og møter den senere i sommer når den er rød og fin i pelsen over det hele.

  2. Hei i natten…

    For en flott bildeserie av Mikkeline, helt sikkert en hun som skulle ha mat til sine søte små!
    Det festligste bildet er faktisk alle fotografene på fotojakt etter noe annet, og speider utover Østensjøvannet og bak dem lusker Mikkeline!! Ha,ha.. Blinkskudd det!!

    God natt, og klem i fra meg som flirer her jeg sitter..

    • Jeg lo godt av det bildet jeg også Lavina, og de som sto der ble ganske misunnelige på oss da vi fortalte hva som hadde skjedd rett bak ryggen på dem. 🙂

      Glad jeg kunne gi deg et smil på vei inn i natten.. og sov godt!

  3. Veldig godt å ha deg tilbake igjen, jeg har vært bekymret, men var dum nok til å tenke at du kanskje så det som inntrengning hvis jeg sendte en mail for å høre om alt var bra. Har savnet deg!

    Nydelige bilder av en utrolig vakker rev! Blir så glad hver gang jeg ser en rev som ikke er full av skabb, og det var en spennende historie du forteller!

    • Så hyggelig sagt av deg Kjersti! Tusen takk!! Ingen fare å sende mail til meg.. uansett hva det skulle være. 😉

      Denne reven er det ingen grunn til å bekymre seg for. Den så ut til å være i super kondisjon, men så har den jo også et enormt matfat i reviret sitt. Det er ikke fritt for at den forsyner seg med en and i ny og ne også.

      Virkelig artig å få være med på dette. 🙂

  4. Dette var en fin bildeserie av Mikkel, så gøy å komme så tett på som du har gjort her, ser ikke mye redd ut den der, men maten driver de vel til det meste nå hvis de har små i hiet sitt som skal mates.

    God helg 🙂

    • Ikke mye redd denne nei.. og glad var jeg for det!

      Ha en riktig god helg du også Rune 😀

  5. Så flott bildeserie av reven! Jammen var det flaks at du holdt til der hvor du oppdaget den, så kjedelig det må ha vært å høre etterpå at det trasket en rev noen meter bak mens man var opptatt av fuglene 🙂 Og godt å se deg tilbake i bloggen, og å høre at alt er bra. En lurer jo litt da vet du, når det blir så stille, men er litt redd for å være påtrengende.

    • Ingen grunn til bekymring! Som du ser er jeg stadig ute og koser meg sammen med kameraet mitt. 🙂

      Av og til er det lov å ha litt flaks. Mens de andre ville fotografere toppdykkernes kurtisedans ved reiret, var vi mer opptatt av å se om en av dem klarte å fange stor fisk. Det ble ingen storfisk denne gangen, men hva gjør vel det når reven kunne by på dette!

  6. For en flott fotoserie av en sjarmerende Mikkel Rev. Og mandarin-frøkna i forrige innlegg er rett og slett nydelig.
    Hyggelig å se at det er liv i bloggen igjen, må innrømme at jeg har savnet de flotte bildene dine. 🙂
    Måtte du få en super uke.. denne første i mai!

    • Tusen takk skal du ha Dracurella!
      Det er hyggelig å være tilbake også skal jeg fortelle deg. Selv om jeg tok en pause her inne, er ikke det ensbetydende med at jeg heller ikke har fotografert. Dermed har jeg en del bilder på lur. 😉
      En riktig god helg til deg også!

  7. Noe så flott! Her var du superheldig må jeg si. Jeg synes rever er så søte, at dette skulle jeg gjerne vært med på. Du er en superfotograf. Jeg måtte zoome bildene dine opp i størrelse, for de var så fine. God helg!

    • *Smiler glad til deg!*
      Med håndholdt 500mm må jeg si meg fornøyd med at såpass mange av bildene ble brukbare, og du verden for en artig opplevelse dette var!
      Fikk ikke ønsket deg god helg, men jeg håper selvsagt at den ble fin og at du får en alle tiders uke. 🙂

  8. Så spennende! Det så ut som Mikkel – eller Mikkeline – tok livet temmelig med ro. Som om jakten bare var noe hverdagslig. Stolt og vakker – og gavmild med sin skjønnhet og opplevelsen. SOm han delte med dere og med oss som er så heldige å kunne besøke deg her innepå Fotoboksen.
    Deilige Mikkeli(ine)bilder 🙂

    • Det høres kanskje dumt ut, men det virket faktisk som om reven stoppet opp og tenkte.. «skal, skal ikke?».. før den bestemte seg for å invitere oss med.
      Antar det blir lenge før jeg får oppleve noe slikt igjen.

  9. Du verden så flotte disse bildene var,tusen takk for spennede bildetur med deg o reven

    Klem fra meg

    • Hei på deg Siv. Endelig fikk jeg fart på meg her inne igjen.. og hvem vet, kanskje jeg får rotet meg nedover i din retning snart også. 🙂
      Hils gjengen fra meg og en bamseklem kommer susende!

  10. Å så flott kan den ikke komme hit å ta noen av jordrottene våre.

    • Neste gang jeg ser denne flotte reven skal jeg be den ta seg en tur ut til deg. På veien kunne den for resten med fordel ha tatt en pust i bakken ute på hytten min også. Der finnes det nemlig også en del hull i bakken som den kunne finne fristenede.

  11. For en herlig opplevelse det må ha vært! Og så vakker h*n er.. ikke noe tynn og sliten rev det der heldigvis 🙂

    • Dette var skikkelig artig!
      Tror revene som holder til ved Østensjøvannet lever livets glade dager. Med så mange ender, gjess og svaner samlet på et relativt lite område antar jeg den kan velge og vrake blant festmåltider. 😉

  12. Det var nok denne reven jeg så i går kveld! Den spiste på et brød på parkeringsplassen sammen med en katt. Katten satt ved siden av og så på. Kom så nære som en meter uten at den stakk av. Helt utrolig:)

    • Jeg går ut ifra at det må være den samme, og den er så absolutt ganske utrolig. Når jeg forteller om den til bekjente, tror de bare jeg skrøner.
      Så har den tydeligvis blitt venn med kattene som holder til i området også. 🙂
      Det er ganske flott å få oppleve den på så nært hold.. ikke sant!!


2 Trackbacks/Pingbacks

  1. By Med Mikkel på jakt « Fotoboksen on 29 Apr 2010 at 9:41 pm

    […] Med Mikkel på jakt […]

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Bloggpuls Om livet, Bloggpuls.no. Bloggpuls.no said: Om livet: Fotoboksen: Med Mikkel på jakt http://ow.ly/17dvOz […]

Legg igjen en kommentar

