Skip navigation

Mandarinanda er ikke den eneste sjeldne gjesten vi har hatt besøk av på Østensjøvannet denne våren. Nå om dagen er det også en tundragås der nede. Jeg har tatt mange bilder, men jakten er dermed ikke over enda. Skulle så gjerne hatt et portrettbilde, og også ett der gåsa svømmer på stille og knallblått vann. Ellers har jeg fått avbildet den i de fleste situasjoner og i mange ulike vinkler. For meg er nemlig det interessant.

De første dagene var tundragåsa relativt sky, og lot seg ikke friste med brødbiter.

Når man kaster ut mat blir trengselen blant fuglene ganske stor, en situasjon tundragåsa heller ikke satt særlig stor pris på. De andre gjessene reagerer hvis den kommer for nær, og jager den dermed ofte bort.

Dermed føltes det nok tryggere å gresse på land noen meter unna grågjessene, men likevel ikke lenger unna enn at flokken kunne gi denne enslige gåsa litt sikkerhet.

Tundragåsa ligner på mange måter en veldig liten grågås. Mens grågåsa har oransje nebb og rosa føtter, har imidlertid tundragåsa rosa nebb og oransje føtter. Dessuten har den en fin halvsirkel av hvite fjær over nebbet. Derfor skiller den seg ganske godt ut i flokken likevel.

Nå virker det som om gåsa har slått seg litt mer til ro, og at den føler seg mye mer trygg på den stadige strømmen av folk som benytter dette flotte naturreservatet som et turområde.

I går våget den til og med å kjempe om brøbitene.

Dermed øyner jeg et lite håp om at jeg skal få den på skikkelig nært hold slik at jeg får tatt det portrettbildet jeg ønsker meg.

Ellers la jeg merke til på observasjonslisten til NOFOA at også en kortnebbgås har landet ved vannet. Lurer på om det kan være den samme som på sensommeren ifjor holdt til der i noen dager ilag med en grågås-hann og tre unger, men det er kanskje for mye forlangt. Uansett gir det meg enda en god grunn for å besøke Østensjøvannet disse fine vårdagene.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Kan tenke meg at det er spennende dager der nede nå ja, gøy å se hva som kommer av fugler denne våren. Flotte bilder du har tatt – håper du får det du ønsker deg tilslutt🙂

    • Det er unektelig spennende ved vannet nå om dagen. Ikke bare skjer det mye blant fuglene som vanligvis oppholder seg der, men nye og spennende arter kan når som helst velge å lande for å få seg en matbit og en pust i bakken før de fortsetter på turen mot reisens mål.

      Med litt flaks får jeg de bildene jeg ønsker meg skal du se.🙂

  2. Jeg lærer så mye av å besøke Fotoboksen. Fakta og vakre bilder i en og samme tapning.
    Jeg opplever gjess som veldig eksotiske fugler. Vet ikke hvorfor siden det finnes i hauer og lass av dem her i Trøndelag. Men i Rogaland, hvor jeg har «vegetert» i noen år, var de mer sjeldne.

    • Jeg lærer en god del selv av å fortelle dere om fuglene jeg møter på min vei. Etter å ha tatt bilder av en ny art må jeg nemlig lese om den for å kunne ha noe å skrive.😉
      For meg er dette en langt mer effektiv måte å lære på enn om jeg bare leser og forsøker å huske.

      I Trøndelag har du muligheten til å se mange spennende fugler! På fugleforum.no er det for resten flere som holder til i ditt område. Kanskje et nettsted for deg også?

  3. Flotte bilder. Tok en tur til vannet på lørdag, men jeg så dessverre ikke denne tundragåsa. Må vel dit en ny tur da🙂

    • Så leit at du ikke så den, men jeg er sikker på at en ny tur til vannet ikke vil falle deg tungt. Sjekk ved brua eller i dammen nedenfor fossen. Det er som oftest der hun oppholder seg.. eller på gresset i det området.😉

  4. Heia..

    Flott gjest du har fått på brikken, men jeg er sikker på at det portrettet du ønsker deg er snart i boks! Nydelige bilder, og flott med fakta om arten også..

    Ønsker deg en fin fotouke!

    Klem

    • Hei på deg Lavina!
      Det ordner seg som oftest for snille barn.. og vi er vel snille.. eller?!
      Så mye fakta tok jeg vel egentlig ikke med her, men det er i hvert fall nok til å kjenne igjen en tundragså hvis man ser en.

      Husmorturen står vel snart for døren, så nyt dagene til fulle!🙂

  5. Flotte bilder dette!
    Det er vel et eldorado hos deg nå, kan jeg tenke meg!
    Jeg sliter med å komme meg nært nok inn på tranene…..klarer ikke det!

    • Jo da, her er det helt topp! Bortsett fra akkurat nå da.. som det snør og alt er hvitt.
      Skal sende mange gode tanker til tranene slik at de kanskje slipper deg nærmere. Den som hadde hatt traner å snike seg innpå du! Men jeg får vel ikke være alt for storforlangende og heller prise meg lykkelig for å ha Østensjøvannet så nært.
      Lykke til i den videre jakten Hans!!

  6. Hva skal en si … tydelig at jeg går glipp av mange fotomuligheter for tiden selv om det ikke har sett slik ut i dag.

    • Jeg må innrømme at jeg ikke har vært ved vannet i dag, men jeg har likevel vært ute med kameraet. Måtte jo forevige det heftige mai-snøværet. Takk og pris for at det har smeltet igjen nå.

      Ellers er ukene vi nå har foran oss den beste tiden å besøke Østensjøvannet. Si ifra hvis du tar en tur. Eventuelt kan vi jo møtes hvis det passer slik.

  7. Nydelige bilder! Elsker natur, dyr og fugler jeg også, men siden jeg er en elendig fotograf er nok de beste bildene i hodet mitt:-) Skal kose meg med dine bilder!

    • Ofte skjer det ting i naturen som jeg bare må oppleve der og da. Skulle jeg ha fotografert situasjonen ville det på en måte ødelegge opplevelsen. Derfor har jeg nok kanskje de høyest verdsatte bildene bare i hodet mitt jeg også.😉
      Kjempehyggelig at du føler du kan kose deg med bildene jeg har lagt ut her inne. Det både gleder og inspirerer, så tusen takk Marianne!


Legg igjen en kommentar

