Skip navigation

Nå om dagen fortoner skogbunnen seg nesten som et hvitt teppe. I hvert fall gjør den det i området der jeg har foringsplassen min. Jeg var redd hvitveisen skulle ta skade av all snøen som falt i begynnelsen av mai, men heldigvis klarte den seg.

Hvitveisen kommer i så mange varianter. Noen er store, noen er små, noen er hvite og noen er nesten helt rosa. I skogen hos meg er de fleste ganske store og hvite, men du verden som antall kronblader varierer.  Her er noen av blomstene jeg kan hvile øyet på når jeg venter på at noe skal skje ved foringsplassen.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

16 Comments

  1. Nydelige bilder. Nå har jeg noe å strekke meg etter når mine hvite veiser kommer. Jeg venter fortsatt.

    • Så hyggelig sagt av deg Bridgehill.. tusen takk!
      Håper disse snart titter fram hos deg og at dere også kan nyte deilige vårdager.🙂

  2. Nydleige bilder som alltid Inger Johanne. Skogen er pen nå, hvor enn man ser så skimter man både blått og hvitt, som et lite eventyr og trærne begynner å bli grønn, en deilig tid det her.

    • Visst har vi en deilig tid nå Rune. Føler nesten at jeg blomstrer litt selv.
      Blåveisen er på hell her hos meg nå, men i går så jeg at den fremdeles sto frisk og fin oppe i Mariadalen. Da var jeg imidlertid opptatt med helt andre ting, så bilder ble det ikke tid til. Skal derfor gjøre noe med den saken litt senere i dag.😉

  3. Du får frem lys og farge på en så god måte at jeg blir misunnelig!

    Setter pris på at du er «tilbake»🙂

    // jhc

    • Tusen takk Jan-Helge.🙂

      Enkelte ord og gode råd brenner seg på en måte fast i hodet mitt. Blant annet merket jeg meg noe en annen blogger sa om fotografering generelt.. nemlig at det er som å male med lys. Så langt jeg evner prøver jeg å gjøre nettopp det.

  4. Hei vennen!

    Nydelige hvitveisen. Er nå i Siddisbyen, og koser meg. Var på skogstur i går, og fanget en fugl på minnebrikken.. Den satte seg så pent og lot meg ta bilde. Var innom en park og hvor vakkert det er. Ville si at jeg koser meg, og tenkte på deg i går da en foringsplass dukket opp i tjukkeste skogen..

    Klem og ps er hjemme lørdag om flyene går…

    • Har håpet at du ville storkose deg på turen Lavina, og det høres det unektelig ut til at du gjør! Så flott!!🙂

      De siste dagene har jeg vært ute nesten i alle døgnets lyse timer. Ting har ikke helt blitt som planlagt, men hva gjør vel det når andre og spennende ting dukker opp. I går skulle jeg for eksempel fotografere fugler, men kom hjem med padder på brikken. I dag ville jeg ta bilder av blåveis og flere av paddene, men kom hjem med fuglebilder. Sånn kan det gå.

      Så må jeg jo ta meg av pippen på foringsplassen også.. bortskjemte som de er.

      Kos deg videre i husmorferien, og om flyet ikke skulle gå så nyt den ekstra tiden du får.😉

  5. Ja det er flott t det begynner å spire og gro igjen etter denne lange vinteren.

    • Dette trenger vi Morten, og så godt å få litt farge i bildene igjen.

      Det må ha vært lenge kaldt i bakken i år, for selv om trærne nå begynner å bli grønne er veldig mye annet etter skjemaet i forhold til våren 2009. Ser på bildene hvor mye lenger det hadde kommet da.

  6. Så vakkre Hvitveisbilder, nydelig i skogen nå, med hvitt i hvitt mellom trærne. Vakkert.
    og…
    En stor Bursdagsklem fra meg..
    Gratulere med dagen din 🙂

    • Tusen, tusen takk EB.. og så kjempekos at du husket meg!
      Ingen er som deg.🙂
      Stor og god klem kommer susende!

  7. Kvitveisen bær verkeleg bod om vår og varmare tider. Nydelige bilder.

    Ynskjer deg ein finfin dag,hipp,hipp hurra!

    Marieklem

    • Og her kommer en stor takk-skal-du-ha-klem til deg også Marie!🙂

  8. Jeg bare eeeelsker hvitveis, så mye at jeg har vurdert å «stjele» noen fra skogen og plante i mitt eget bed ;o)

    Har vært på hagesenteret i dag (holder på å bygge opp et bed) og det er så mye flott, men det er noe _helt_ eget med disse skattene i skogen. Små, blå villfioler, skogstjerner – praktfult.

    • Det er liksom en helt spesiell glede som følger de tidlige vårblomstene ute i skogen. De står ikke så lenge, men du verden så vakre de er! I hagen ute på hytta har jeg både hvitveis, blåveis, fioler, marianøkkelbånd og lillekonval. Har rett og slett ikke hjerte til å klippe gresset der de står før alle er avblomstret. Senere får prestekrager og andre viltvoksende blomster regjere på et annet lite område som jeg kaller «enga». Faktisk er denne enga i mine øyne mye penere enn blomstene fra plantesenteret som står i blomsterbedene mine. Ellers har jeg «omplassert» mose med rosa og gule blomster og lagt dem på fjellknausene som stikker opp her og der. Jammen er de pene de også.🙂


Legg igjen en kommentar

