Skip navigation

For et par dager siden fikk jeg være med opp i Maridalen for å sjekke noen fuglekasser. Derfor var det ikke akkurat padder jeg hadde forventet å komme hjem med på bildebrikken. Men slik ble det altså.

Under brua i enden av Maridalsvannet var det nemlig et yrende liv blant paddene, og romantikken nærmest vibrerte i vannflaten. Flere av dem var i full sving med å sikre etterslekten. Disse paddene holdt seg imidlertid akkurat så langt unna at bildene ikke ville ha blitt noe fine. Litt synd, for det er faktisk ganske snodig å se hvordan de små hannene klamrer seg fast på ryggen til de langt større hunnene.

Forholdene tatt i betraktning var det  mye mer formålstjenlig å fotografere paddene mens de svømte inn under brua og ut igjen på den andre siden. Det er jo slett ikke hver dag jeg har anledning til å se dem nesten rett ovenfra.

.

Her kommer en liten stilstudie av paddenes svømmetak. Jeg la merke til at frambena stort sett blir holdt inntil kroppen mens de svømmer. Frambena minner meg for øvrig mer om armer enn ben, og for alt jeg vet er det også kanskje nettopp det de er?

.

.

Først når de stanset opp eller svømte veldig sakte brukte de frambena.

.

.

Selv om mange av paddene var i full aktivitet ute på vannet, var det også veldig mange som lå og lurte inne blant sivet. Kanskje lå de der og ventet på en passende partner, eller passet de på egg mon tro?

Som dere ser, legger jeg ikke skjul på at mine kunnskaper om padder er svært mangelfulle. Derfor hadde det vært alle tiders dersom noen av dere kunne fortelle litt generelt om dem.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

15 Comments

  1. Har ikke så mye å fortelle annet enn at det er artige skapninger, utrolig gøy at du fikk komme såpass nær dem og sett hvordan far blir til far og mor til mor🙂 Forbeina fungerer nesten som ror ser det ut som når de svømmer.

    God helg Inger Johanne.

    • Det var faktisk skikkelig artig å følge med på hva disse raringene foretok seg, og det var morsomt å fotografere dem. Like morsomt var det imidlertid ikke å redigere bildene. På vannflaten fløt det nemlig fullt opp av pollen eller noe tilsvarende. Dette noe framsto i hvert fall som hundrevis av ørsmå prikker på vannet og de måtte jo fjernes.. sukk og stønn! Ser at noen av dem har overlevd, men det får heller stå sin prøve.

      Ha en riktig god helg du også Rune.🙂

  2. Flotte bilder av paddene, men arten vet jeg ikke noe om.
    I går savnet jeg speilrefleksen da jeg var i en park. Der var nemlig mandarinanden… Brukte kompakten og avstanden var litt stor. Men mye bra. I morgn reiser jeg hjem.
    Ha en fin helg og 17 mai feiring!

    • Så heldig du har vært som fikk se og fotografere mandarinanda!
      Kanskje det var den samme fuglen som ble vist på fugleforum.no for ikke mange dagene siden. Fikk veldig lyst til å sette meg på første fly til Stavanger da gitt.
      God tur hjem Lavina, og gi meg et lite pip når du har lagt ut bilder fra turen.
      Ønsker selvsagt også deg og dine en god helg og en alle tiders 17 mai.🙂

  3. Kjekke bilder!

    Kunnskaper har jeg ikke, men assosiasjoner:

    Jeg tenker frosk, ikke padde, og assosierer til Froske- og musekrigen:

    http://www.flickr.com/photos/roguecity/182771423/ (foto av mus på froskerygg)

    http://kittelsen.efenstor.net/displayimage.php?album=13&pos=0 (Kittelsens tegneserie om krigen…)

  4. Jeg havnet visst i spam-boks … (kommentar med lenker)

    • Visst havnet du i spam-boksen, men den saken er jo lett å ordne. Disse herlige linkene må jo andre også få klikke på!
      Tusen takk skal du ha Titta.🙂

  5. Snakk om å ligge paddeflat!

  6. Oi – for noen lekre bilder! Dette var skikkelig morsomt. Jeg møtte padda her på gården i fjor, men da satt den midt på veien. Atskillig mindre grasiøs enn i vannet, ser jeg🙂.

    • Har møtt padder på land rundt omkring jeg også, men antar de foretrekker vannet nå i paringstiden.
      Den ene katten min har for resten spesialisert seg på å fange padder og firfisler.. og selvsagt må hun avlevere dem levende innendørs. Grøss og gru!😉

  7. Artig, nyfiken fortelling. Bilde nummer tre liker jeg spesielt godt. Og det siste.

    • Synes selv dette var en artig opplevelse. Kjenner jeg meg selv rett, så kommer det nok ikke til å ta så lang tid før jeg besøker den brua og paddene en gang til. Håper det er like mye liv der da.🙂

  8. Flotte bilder! Artig med den stilstudien av svømmeteknikken. Padder er egentlig ganske sjarmerende dyr, synes jeg…🙂

    • Padder er ikke det peneste jeg vet, men de har likevel noe ved seg som fremkaller smilet.
      Tusen takk for hyggelig kommentar Dracurella, og måtte du få en alle tiders 17 mai.🙂


Legg igjen en kommentar

