Skip navigation

Dette er kanskje ikke Bofinken Knut, men det er i hvert fall en bokfink hann og en av dem som ofte besøker foringsplassen min.

Fra mars til oktober er bokfinken er blant de mest tallrike fuglene vi har, og de kan hekke nesten overalt hvor det finnes trær eller busker. Man kan treffe på dem over hele landet, men de er ikke så tallrike på fjellet og i Nord-Norge.

I en av fuglebøkene mine sies det litt om navnet denne fuglen har fått. Der antas det at forstavelsen «bok» kommer av at den gjerne oppholder seg i bøkeskoger om vinteren. Varselsskriket, som er et kraftig «fink fink», antas å være opphavet til finkenavnet.

Nå spiller det vel egentlig ingen rolle hvordan den har fått navnet sitt. Bokfinken er uansett en trivelig og vakker liten fugl som for meg bringer våren med seg når den etter en lang, lang vinter igjen dukker opp på foringsplassen min.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

10 Comments

  1. De er godt framme her nede også, men de er ikke så mange av gangen når de inntar maten, ser ut som dy bytter på litt… Kjempefine bilder! Ha en fin dag i morgen Inger Johanne!🙂

    • Det er ikke så mange av dem på en gang ved matfatet.. slik det er av grønnfink og gråspurv, og til en viss grad også blåmeis og kjøttmeis. Tror det meste jeg har hatt på besøk samtidig er fire.

      Ønsker deg og dine også en riktig fin 17 mai Rune.

  2. Hei.
    Bildene dine er fine, men jeg ser på fargene dine og sammenligner med mine bilder av bokfing synes jeg at du har mye kraftigere farger på fjærdrakta enn det jeg har. Kjører du RAW og justerer farge og skarphet i Lightroom?

    Bare lurer litt siden jeg er usikker på hvor mye jeg skal dra i spakene.

    MVH
    Kåre

    • Jeg redigerer bildene mine på en stor ekstern skjerm. Den har imidlertid nå behov for kalibrering.

      Bildene tar jeg i RAW og bruker Capture NX2 som converter. Deretter cropper og skarper jeg i PS4.

      Jeg liker generelt ikke oversaturerte bilder, og demper heller fargene for at de ikke skal se unaturlig ut. Skrekk og gru hvis de jeg nå redigerer på blir feil fordi storskjermen trenger service. Hos meg vises imidlertid disse bildene med naturlige «kveldslysfarger» på den bærbare maskinen. Skal sjekke hvordan andre ser disse bildene.

      Tusen takk for at du gir meg beskjed Kåre!!

  3. Hvor nydelig han Knut er! Moro at det var en bokfink gutt! Den jeg tok bilde av blåste seg opp i forhold til denne her! Men en flott fugl er det, og kan ikke minnes at jeg har sett den på mine trakter. Skulle legge inn bilder men min laptop er det noe gærnt med..

    Ha en fin uke, og nå er sommeren kommet til deg også!

    Klem

    • Han er både fargerik og pen denne tassen, og en trivelig kar å få besøk av på foringsplassen.
      Så dumt med maskinen din da! Håper du får den i orden om ikke så alt for lenge.
      Hvordan ser for resten du disse bildene? Har de for mye farger i seg slik Kåre ser dem på sin maskin (se kommentaren over)?

      Jo da, i dag har vi hatt nydelig sommervarme. Ser imidlertid ut til at vi skal få regn igjen allerede i morgen. Får glede oss over sola mens den er her.

      Kos deg videre i uken Lavina🙂

  4. «Knut» var en flott kar, tror ikke jeg har sett så mange de…

    Nå har jeg fri på dagene fremover sånn stort sett…..

    • Alle tiders Siv!
      Da ser vi an vær og «førerforhold» og tar det på sparket.. men plinger selvsagt dagen i forveien.

  5. Leste kommentarene om fargene, og på min skjerm ser fargene fine og samstemte ut. Håper jeg får laptopen i orden, men spørs når svigersønn kommer innom å ser på hva som er gærnt men spørs når de har tid.. sukk..

    • Så godt å høre at fargene virker greie på skjermen din.
      Storskjermen min var helt riktig inntil et besøk klarte å rote det til. Dermed sjekker jeg nå alle bildene også på den bærbare før jeg lagrer dem.
      Ting tar ofte tid Lavina. Vi som ikke klarer å fikse alt selv må bare smøre oss med tålmodighet. Sender deg mange oppmuntrende tanker.


One Trackback/Pingback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Blopp. Blopp said: Knut « Fotoboksen: Dette er kanskje ikke Bofinken Knut, men det er i hvert fall en bokfink hann og en av dem s… http://bit.ly/8XDSBK Topp […]

Legg igjen en kommentar

