Skip navigation

Mens noen dager glir stille og rolig forbi, er andre på en måte fylt til randen av gjøremål og opplevelser. En slik dag hadde jeg i går. Det begynte med at jeg hjalp til på Norsk Ornitologisk Forening, Oslo og Akershus stand da FNs Internasjonal dag for biologisk mangfold ble markert i Botanisk hage på Tøyen. Der var blant mange andre også kronprins Haakon og Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim tilstede.

Så bar det rett opp i Maridalen. Der skulle jeg nemlig få være med på ringmerking av noen kattugleunger. Visst er det artig å komme på nært hold av både kronprins og minister, men å få se små nydelige kattugleunger står langt høyere i kurs hos meg.

Som dere ser av det første bildet har uglekassen etter hvert blitt godt markert av fuglelort. Det er sannsynligvis trosten som har bombardert den på denne måten. Trosten er jo en nattaktiv fugl og dermed også et naturlig bytte for uglemor når hun skaffer mat til ungene sine. Både sist gang vi sjekket og denne gangen, hadde hun sørget for at trost var en del av matlageret ungene kunne forsyne seg av i kassen.

Som sist var det fire unger og et uklekket egg i kassen. Tre av ungene ble merket oppe i treet. Den fjerde og største ungen var det mest hensiktsmessig å merke med fast grunn under føttene slik dere ser her.

Antagelig var dette første gang ungen fikk anledning til å se den store verden utenfor kassen, og alt dette nye og rare måtte studeres meget  nøye. Kanskje var det en like stor opplevelse for den lille tassen å få se skogen som det var for meg å få se og berøre den.

.

.

.

.

Egget som lå i kassen var ikke befruktet. Litt synd selvsagt, men nå fikk jeg i hvert fall anledning til selv å se – og samtidig vise dere – hvordan et kattugleegg ser ut.

Når ungen var vel tilbake i kassen, hang vi opp flere fuglekasser i dette store skogsområdet. Håpet er at vendehalsen skal flytte inn i en av dem og fossekallen i en av de andre.

Tiden går fort når man holder på med slikt, og brått var jeg nødt til å ile avgårde for å rekke en viktig Generalforsamling i borettslaget vårt.  Med andre ord.. det ble en begivenhetsrik dag for meg i går!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

12 Comments

  1. Takk for flotte bilder og en fin historie. Dette skulle jeg gjerne vært med på.

    • Gleden er fullt og helt på min side Joakim! 🙂
      For meg er det en kjempestor opplevelse å få være med på slikt som dette.. egentlig uansett hvilken fugleart som skal ringmerkes. Men spesielt morsomt er det med en fugl jeg ikke har hatt nærkontakt med tidligere.

  2. gaaaw
    hellandussen, finnes det noe søtere enn kattungeugler! Husker du viste slike i fjor også, *smelte*

    • Jeg tror aldri jeg har sett noen så søte fuglunger som disse små kattugletassene. De smeltet meg garantert like mye som de smelter deg.

      Ungene i denne kassen er imidlertid de aller første ugleungene jeg har sett, så det var nok ikke her på bloggen du så dem i fjor. Den første og eneste uglen jeg har sett ute i naturen er for øvrig moren til dette kullet. Fikk et lite glimt av henne da hun fløy ut av kassen forrige gang vi sjekket den. 😉

      • aha, vel, da kjenner jeg tydeligvis flere som er med på ringmerking..
        Her er det nå forresten kommet grønnsiskbarn, gråspurvbarn, grønnfinkbarn, og så ser jeg jo gråtrostbarn men de er fremdeles i redet høyt der oppe. Kassene har jeg ikke sjekket, tør ikke forstyrre…

        • Hos meg er det foreløpig ingen barnehage. Derfor venter jeg i spenning.
          Satt på plassen en times tid i går, og det snodige var at jeg ikke så en eneste blåmeis. De pleier jo å være ganske tallrike og stadig innom matfatet. Kanskje de hadde et viktig møte? 😉

  3. Spännande och så underbara bilder!

    • En herlig opplevelse jeg sent vil glemme, Gärdsmygen. 😀

  4. Har du sett så søt, det var gøy å få se. Forstår godt at dette var langt større enn de andre du møtte, lite kan måle seg med slike dyreopplevelser. 🙂

    God helg til deg.

    • I jobbsammenheng var jeg ofte i kontakt med både norske og utenlandske prominente personer. Egentlig er de jo bare som deg og meg og har ikke satt særlig dype spor. Det har derimot denne opplevelsen gjort. 🙂

      Ha en riktig god helg du også Rune. Liker det nye bildet ditt!

  5. For en FANTASTISK skjønn lodott ❤

    • Ikke sant Stine! Og du skulle bare kjent hvor myk og god den var! 🙂


2 Trackbacks/Pingbacks

  1. By En begivenhetsrik dag « Fotoboksen on 21 May 2010 at 5:20 pm

    […] En begivenhetsrik dag […]

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Jorun Aa Sandåker, Anne. Anne said: Blogganbefaling: Fotoboksen har fotografert kattungeugler, hellandussen! http://ow.ly/1ObCj […]

Legg igjen en kommentar

