Skip navigation

Vi satt ute i hagen hos Harald da de to kattene hans, søstrene Eva og Evelyn, plutselig begynte å romstere noe voldsomt inne i blomsterbedet. De hadde fanget en stor og fet mus og kranglet nærmest om å få leke med den.

Men musen var smart den og spilte død. Dermed var den ikke lenger så morsom for de to søstrene, og da de så bort et lite øyeblikk pilte den avgårde.

Gjennom bed og over steiner bar det..

.. helt til den måtte stoppe ved hagemuren.

Eva og Evelyn var umiddelbart på plass og på nytt begynte leken. Evelyn var den første til å strekke fram labben sin..

.. og veltet den stakkars musen som igjen måtte spille død.

Eva strakk seg så lang hun var og snuste mistenksom på den. Knepet til musa virket tydeligvis denne gangen også, for Eva trakk seg etter hvert tilbake uten å skade den lille stakkaren.

Dermed pilte musa videre ut på steinhellene. Men akk, der sto jo jeg! Livredd spilte den død for tredje gang.

Selv om jeg syntes veldig synd på den, måtte jeg benytte anledningen til å ta enda et bilde før..

.. vi løftet den opp og plasserte den på et sted hvor den var trygg både for katter og mennesker.

Vi syntes absolutt denne tapre musen fortjente det!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

24 Comments

  1. Hehe, det var en smarting, naturens skapninger har mange lure triks på lager forstår jeg🙂 Fin bildeserie.

    • Dette trikset er nok ett musene ofte bruker. Mine katter går nemlig også lei hvis de ikke beveger seg.😉

      Selv om det selvsagt var synd på den lille kroppen, var det likevel morsomt å kunne følge og fotografere dette dramaet.

  2. En så utrolig vakker skapning fortjener absolutt den hjelpen den kan få! Men kommer de inn til meg (noe de gjør daglig gjennom hele vinteren), synes jeg ikke de er spesielt vakre. Snodig det der😉

    • Forstår deg godt! Mus er fine de, så lenge de holder seg ute i naturen.

      Hos meg er det om sommeren jeg får musene inn. Ikke at de kommer for egen maskin, men kattene tar dem med og slipper dem levende inne på gulvet. Så blir det opp til meg å få dem ut igjen. Huttetu!

  3. Så koselig å se at det var kommet nye bilder hos deg nå :-)) Gleder meg til å bla bakover og kikke!

    Skjønn mus da, som var heldig og møtte på noen puser som ikke var sultne – bare litt lekelystne🙂

    Mine Skogkatter går primært ikke fritt, og i kombinasjon med lite mus i området har jeg sluppet unna mus i hus problematikken. Til gjengjeld har jeg vært så heldig (?) at jeg har hatt Gjerdesmetten på besøk innendørs hele to ganger. Utrolig nok har de sluppet unna med livet i hold begge to, til tross for at det bor fem Skogkatter her😉

    • Du verden! Har du hatt gjerdesmett inne!?!
      Med tanke på hvilke heftige jegere skogkattene er, har de små fjærballene virkelig hatt megaflaks.. og mye mer enn denne lille musen. Eva og Evelyn er som seg hør og bør noen velfødde og bortskjemte pusedamer, så du har nok rett i at de bare var ute etter å leke litt.😉

      • Jupp, vi har hatt Gjerdesmett på besøk, og den siste hadde til og med FØRST kommet seg gjennom gitteret i kattegården for å så fly inn vinduet som står åpent ut til gården. Imponerende stykke arbeid med andre ord.


        Kjapt foreviget stakkar på vei mot friheten – heldigvis uten varige mèn (fysiske i alle fall ;-))

        • Så artig å få se Stine.🙂
          Tror slett ikke jeg hadde hatt åndsnærværelse nok til å ta bilder dersom en fugl hadde kommet inn til oss!

  4. Flott bildeserie av kappløpet, og dessuten er den lille skapningen utrolig smart.. Glad for at den kom fra det med livet i behold..

    Nå har jeg lagt inn de bildene på bloggen, og hvordan ser du der. Se på om det er «mandarinanden» som hele tiden liksom hadde skjult hodet..

    Ha en fin pinse..

    Klem i natten..

    • Tusen takk Lavina.. pinsen ble alle tiders.🙂
      Tittet i all hast på bildene, og jeg tror nok ikke det var mandarinanda du fikk bilder av. I praktdrakten sin, som den sannsynligvis har på denne tiden, er den nemlig langt mer fargesprakende. Stikker innom litt senere og ser om jeg finner ut av hvilken fugl det kan være.

      Enn så lenge kommer en god klem susende nordover til deg.🙂

  5. Jeg er imponert over at du klarte å fotografere dette ‘dramaet’ uten at det hele ble forstyrret!

    Katters lek med mus er i grunnen et interessant fenomen i naturen – det er jo tydeligvis ikke sulten som motiverer dem!

    • Kattene var så opptatt av musen at de slett ikke brydde seg om meg og kameraet, og musen var nok mest opptatt av å redde livet. Dermed gikk det greit.

      Mine egne katter jakter en hel masse når vi er ute på hytta, men de spiser sjelden det de fanger. Til det er de nok i utgangspunktet alt for mette. Det er nok bare jaktinstinktet som kommer viser seg.

  6. Fantastisk bildeserie !

  7. Du har jaggu fått til en flott story her med bruk av tekst og særlig bilder. Det tredje siste bildet var jo helt enormt! Ei lita mus kan jo virkelig gjøre susen – det viser du til fulle her! Skarpe og nydelige bilder som vanlig fra din hånd!
    PS! Skal til Frambu på kurs ons-fre denne uka. Skal prøve å lure meg ivei på Østensjøvannet en tidlig mårra. Noen tips om hvor jeg kan finne noen fine fotoobjekter? Mangler gode bilder av sivhøne, sothøne, knoppsvane og de fleste andefuglene…

    • Hvis sola skinner mens du er der, vil den styre hvor det er best å fotograferer. De fleste fuglene holder seg imidlertid i sørenden rundt der veien går i bro over vannet. Både sothøner og kanadagjess har unger nå, så sjansene er store for at du får med de små dunungene også. De mest samarbeidsvillige sivhønene holder til i området rundt fotballbanene.
      Kjørte forbi vannet i ettermiddag, og da så jeg uvanlig mange svaner i nordenden. Antar de holder seg der fordi det faste paret holder seg i sørenden. I sørenden, mellom broen og bekken vil du sannsynligvis også finne tundragåsa.
      Toppdykkere er det på begge sider av vannet langs kanalene.
      Ellers vil jeg råde deg til å sjekke observasjonene på nofoa.no. Der angis det ofte hvor de ulike fuglene oppholder seg.
      Lykke til Arvid. Skal bli spennende å se hva du finner.. og jeg skal krysse alt jeg eier og har for at værgudene smiler til deg.

  8. Som en saga
    Det var gulligt att ni hjälpte den lille stackarn…Jag älskar alla sorter djur så jag hade gjort likadant
    Grattis till en jättesöt serie.
    Kramizzz Lotta

    • Tusen takk skal du ha Lotta. Visst måtte vi hjelpe den lille.🙂

      God klem til deg også!

  9. Knis.. Er jo mange fugler å holde styr på, men kanskje du finner ut hva det var. Merkelig at de hadde et lite skilt hvor det stod mandarinand, og det like foran den lille holmen.. Ikke lett, man må vel ha fuglehåndboken i hånden mens man er på slike steder.. ler..

    Klem i natten..

    • Kanskje mandarinanda hadde tatt seg en svømmetur. Den anda vi snakker om tror jeg nå, etter å ha bladd i fugleboken min, må være en rustand. Flott den også da, og enda en av de jeg har tilgode å møte ute i naturen.

      Ha en fin dag Lavina🙂

  10. morsom serie🙂

  11. Hej!
    Jag följer din blogg med lite ojämna mellanrum och blir lika glad varje gång som jag kollar in. Jag gillar dina små bild och textberättelser som du bjuder oss på. Denna gången är inget undantag.
    Jag älskar din berättelse om den stackars musen, en vardagshändelse som du skildrar med mycket värme.
    Tack!
    Vänligen
    Karlund

    • Så hyggelgi å høre! Selv burde jeg ha vært langt flinkere til å gå på bloggbesøk, men denne MEen min setter tidvis en ganske stor stopper for akkurat det.
      Jeg liker aller best å kunne fortelle en liten historie når jeg legger ut bilder. Det gir meg mye mer enn å legge ut ett og ett bilde på en eller annen fotoside. Små hverdagshistorier viser dessuten på sin måte at man slett ikke behøver å farte land og strand rundt for å finne spennende motiver. De finnes jo rett utenfor stuedøra.🙂

      Ønsker deg en alle tiders weekend Karlund.. og vit at jeg setter stor pris på bildene dine selv om jeg ikke alltid har overskudd til å legge igjen kommentarer.


Legg igjen en kommentar

