Skip navigation

I påsken snekret jeg noen fuglekasser som jeg hang opp i området rundt foringsplassen min. Bare noen ganske få minutter etter at den siste var på plass ble den inspisert av et blåmeispar. De bestemte seg for å flytte inn og begynte umiddelbart på reirbyggingen.

Jeg har hørt at fugler setter pris på å få hundepels som de kan isolere reiret med. Derfor tenkte jeg at kattepels sikkert ville gjøre samme nytten. Gjett om det var populært.. både blant blåmeisene, kjøttmeisene og grønnfinkene. De nærmest slåss om pelsdottene jeg hadde tatt med til dem.

Reiret til blåmeisene ble ferdig ganske raskt, og mor la seg til å ruge på eggene sine. Far stakk stadig innom med mat til henne og jaget iherdig bort fugler som kom for nær.

Det var litt av en fødselsdagsgave jeg fikk den 13 mai. Da ble nemlig eggene klekket, og du verden som foreldrene fartet ut og inn av kassen med mat til sine seks små. Noen dager senere var det imidlertid helt tydelig at et eller annet hadde skjedd, for aktiviteten rundt kassen avtok dramatisk. Jeg så riktignok at blåmeisen en og annen gang stakk innom, men jeg var like fullt veldig bekymret. Da det etter enda noen dager fremdeles ikke var særlig aktivitet rundt kassen sjekket jeg den.  Det var et trist syn! To av de seks barna var borte. De fire siste lå der døde.

Den eneste trøsten var at jeg visste at kjøttmeisen lå og ruget på sine egg i en av de andre kassene, og av hele mitt hjerte har jeg håpet at det skulle gå bra med denne familien. Og det har det gjort! I dag tittet vi forsiktig ned i kassen.  Der lå det seks store, søte og snart flyvedyktige unger. Jeg vet ikke hvem som er mest stolt av de små.. foreldrene eller jeg!?!

Tilfeldighetene ville det slik at også mor var i kassen akkurat da. Dermed var det ikke bare ungene, men også hun som ble ringmerket i dag.

Nå er jeg veldig, veldig spent på om disse fuglene kommer til å holde seg i området rundt foringsplassen i månedene og kanskje årene som kommer.

Sannsynligheten taler ikke for det, men dersom dere skulle komme over en ringmerket kjøttmeis, så vit da at fuglene fra denne kassen har fått ringnummer fra 7E59101 til -107.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

14 Comments

  1. Flott bildeserie. Det er trist når noe skjer med fugleungene, men godt at det andre paret klarte seg. Har i lengre tid fulgt med tjelden, og i dag var det visst full kaos. Vet ikke hva som har skjedd, men noe unger har jeg ikke sett ennå.

    Måken ligger på reir på hustaket, rett over soverommet. Det var da en plass å ha ikke sant??

    Flotte og morsomme bilder de siste.. Ha en fin uke..

    Klem

    • Jeg er så glad for at det har gått bra med kjøttmeisene Lavina. Stråler nesten som en sol her jeg sitter. 🙂

      Håper uroen hos deg ble forårsaket av at mor og far tjeld jaget bort noen som forsøkte seg, og at det ikke skjedde noe like fatalt som i blåmeiskassen min.

      Måker finner de utroligste steder å hekke. Her har en fiskemåke lagt eggene sine like ved Lambertseter-krysset, med veier på tre kantar og taxiholdeplassen bare fem meter unna. Tenker med gru på hvordan det skal gå når ungene klekkes og begynner å vandre rundt i dette trafikkerte området!

      Måtte vi begge få en finfin, varm og solfylt uke Lavina. 🙂

  2. Å guriland for en herlig serie med bilder. Så skjønne små. Trist at det gikk så ille med det ene kullet 😦

    Ha en fin uke.

    • Jeg synes fuglungene er så utrolig søte når de har fått fjær og fremdeles har dette karakteristiske baby-nebbet. 🙂

      Visst var det kjempetrist med blåmeisene, men det er visst ikke uvanlig at slikt skjer og antagelig er det godt for noe. Det kan virke brutalt, men jeg tror alt der ute i naturen har en sammenheng og er av betydning for at balansen skal opprettholdes og livet gå videre.

      Ønsker deg også en rikig trivelig uke Charlotte!

  3. Det var da enda godt at det er noen som klarer seg. Flott serie hvor du forklarer en historie underveis. Vi får håpe på flere solskinnhistorier i tiden framover også rent værmessig.

    • Vi fortjener massevis av sol og varme og fine opplevelser vi kan fotografere gjennom hele sommeren Morten.. og optimistisk satser jeg på at vi får nettopp det. 🙂

  4. Gratulerer så mye bestemor Hanne!*smiler*
    Det var så vist en vakker og sjarmerende gjeng du hadde fått som innflyttere.

    Men du!! Nå «må» du gå på bloggen min å se…jeg har fått tatt blider av en Blåvinge!!!!!er er så stolt som en hane….eller høne ….

    Nattaklem

    • Jeg kan vel ikke påstå at jeg er like stolt av dette kullet som en bestemor er for sitt første barnebarn, men det er sikkert ikke langt unna. 😉

      I hvert fall er jeg like stolt som du er av blåvingen din. Iler over med en eneste gang!!

  5. Du beskriver meiseparets streben og tragiske endeligt på en suveren måte med bruk av ord og bilder her. Dette skjer nok oftere enn vi tror med disse utsatte fuglene, vil jeg anta. Men det gikk bra med kjøttmeisparet og ungene – blir spennende for deg å se hvor stedbundne de er utover høsten og vinteren. Lykke til!

    • Dette skal bli virkelig spennende og sikkert også lærerikt Arvid! 🙂

  6. Så herlige bilder av dem og så godt at det gikk bra med disse, ikke mye hyggelig når man finner døde fugleunger i kassene. I år har vi kjøttmeis i fuglekassen i hagen, seks små nydelige her også som snart skal ut å fly for første gang 🙂

    • De er så utrolig søte Rune, og enda søtere blir de selvsagt når de er «mine». Håper jeg er der når de forlater kassen. Den første famlende flyturen hadde vært skikkelig artig å se!

      Kassene mine henger nok litt utsatt til i den lille skogen ved foringsplassen. Derfor skal jeg etter hvert flytte dem til en mye større og tetter skog et stykke unna. Planen er å få laget en liten «fuglekasse-sti» med ca 10 kasser, deriblant en ugle- og en trekryperkasse. Som du skjønner har jeg fått litt blod på tann nå. Dette er jo skikkelig artig!

  7. Vilka härliga bilder! Ett litet äventyr är det att följa fåglarnas liv. Det är ett riskfyllt liv de lever.

    • For meg har det vært veldig spennende å følge livet rundt disse to fuglekassene, og det har gitt mersmak. Nå er jeg derfor igang med å snekre flere kasser som skal henges opp et annet sted litt senere.
      Jammen er jeg glad for at vi slipper å ha et like strevsomt og utsatt liv som disse små fjærballene.
      Håper du får en alle tiders weekend Gärdsmygen. 🙂


One Trackback/Pingback

  1. […] This post was mentioned on Twitter by lothiane and inger anne huseth, Anne. Anne said: Lyst til å se kjøttmeisunger med det kuleste nebbsmilet jeg har sett ever? Fotoboksen har blogget: http://ow.ly/1RYWA […]

Legg igjen en kommentar

