Skip navigation

Tidligere denne uken hadde jeg teleoptikken min inne til reparasjon. Som følge av min egen dumhet hadde den etter hvert blitt ganske så «slarkete», noe som gikk ut over fokusen. Gjett om det var frustrerende!!

Etter reparasjonen måtte jeg, til tross for skyer og flatt lys, selvsagt prøve om alt igjen virket som det skulle. Først bar det ned til Østensjøvannet for å ta noen avstandsbilder, og jeg sprudlet nærmest av glede da jeg så at fokuspunktet satt slik det skulle. Så måtte fuglene på foringsplassen min få maten sin.  Der inne blant trærne var det enda mørkere enn nede ved vannet, og jeg hadde i grunnen ikke tenkt til å ta bilder i det hele tatt. Men da det dukket opp en liten spurvefamilie med mor og tre unger, kunne jeg likevel ikke la vær. De var jo så uimotståelig søte, og du verden som den stakkars moren ilte fram og tilbake med mat til de små.

Så med håndholdt 500mm, høy ISO og ikke så rask lukker lot jeg det stå sin prøve.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

.

.

.

14 Comments

  1. Knallbilder alle sammen bortsett fra nest siste der er det noe nede i venstre hjørne, noe grønt og diffust.

    • Takk skal du ha Morten.🙂
      Det du ser nede i venstre hjørne på det nest siste er et blad som stikker fram veldig nær optikken. Dermed blir det på en måte gjennomsiktig. Tok det med likevel fordi jeg synes spurvungen er så artig der den ser rett mot meg.

  2. Så flotte bilder det ble. Her var du heldig at kameraet var i orden igjen. God fotohelg:)

    • Det er en stor lettelse at alt virker som det skal igjen. Hadde jeg ventet stort lenger med å få optikken reparert kunne det faktisk ha gått riktig ille.

      Forholdene tatt i betraktning synes jeg disse bildene ble over all forventning. Måtte jo velge innstillinger som egentlig ikke var særlig optimale i og med at jeg ikke hadde stativet med.

      Fotohelg eller ikke.. håper helgen blir fin for oss begge uansett.🙂

  3. Leverte mitt inn på Fotovideo med samme problem,da fikk jeg utlevert samme objektiv som jeg lånte mens mitt var inne, snakker om god servise. Ser ut til at de har fått satt opp ditt veldig bra på nytt. Kjempefine bilder!

    God helg🙂

    • FotoVideo gir oss en utrolig bra service. Ingen tvil om det!
      Jeg skulle samtidig rense sensoren, så jeg avtalte med reparatøren og dro direkte til ham i stedet. Etter noen små timer var saken biff.🙂

      Ha en riktigb god helg du også Rune.. og måtte vi få litt fint fotovær etter hvert!

  4. Heldig – og dyktig – er du som får fanget inn slike situasjoner med kameraet ditt!

    ‘Mine’ spurver (mating på altanen) skiller seg fra dine ved at det for det meste er faren som står for matingen. I år har jeg ikke sett hunnen stå for matingen i det hele tatt. Akkurat i dag var det forresten artig å legge merke til at faren tydeligvis mente at ungen var stor nok til å plukke opp kornene selv: ungen gapte, faren kastet et kjapt blikk bort på den, tygget, svelget og fløy sin vei, nærmest med en ‘skuldertrekning’. Jeg var på farten, så jeg vet ikke hvordan det gikk – det siste jeg så var at ungen klappet igjen det gapende nebbet, ristet seg litt og ble sittende som en lettere fortumlet ball på kanten like ved frøene.

    • Takk skal du ha Titta.
      For en artig observasjon du hadde! Skulle gjerne ha visst hvordan det endte. Kan tenke meg de små ble overrasket over at de plutselig måtte klare seg selv.😉

  5. Nydelige spurvebilder i flere omganger,tusen takk🙂
    Satt en stresset kveld tidligere i uka og søkte ro og nye spor for tankene. Da dukket Fotoboksen opp, og nattesøvnen var sikret etter nok et vederkvegende, lærerikt og hyggelig besøk🙂

    For moro skyld har jeg lyst til å nevne at på terminalsjefens oppfordring har vi gravd opp dette innlegget fra «gode gamle dager»:
    http://fotoboksen.vgb.no/2007/05/21/

    («Noen» er på forfall – og hensettelsesafari i våre nære omgivelser, og funnene er ganske sjokkerende, og de gav assosiasjoner til noe man har sett før😉

    Gode klemmer til deg fra oss !

    • Nå fikk jeg lyst til å ta turen til bilkirkegården igjen Gjertrud. Et skikkelig spennende sted hvor bilene i hvert fall er lagret under ordnede forhold.

      Generelt er det helt utrolig hva folk får seg til å legge igjen rundt omkring. Forrige dagen oppdaget jeg til og med en stor komfyr som var hensatt inne i skogen og skikkelig langt fra nærmeste vei. Kan ikke forstå annet enn at det måtte ha vært enklere å få transportert den bort på «normalt» vis i stedet for å bære eller dra den på snøen langt til skogs!

      Ble jammen sittende å mimre litt over gamle innlegg på Fotoboksen.vgb jeg også. Glad de klarte å lokke fram både roen og nattesøvnen hos deg.🙂

      Smiler til dere begge og sender en stor og god klem!!

  6. Må bare innpå her litt igjen:

    Satt i timevis i hagen og fulgte med på spurv, meiser, bokfink, grønnfink, spettmeis og tilogmed dompap,som kom til
    fòringsplassen og fuglebadet med ungene sine på søndag.
    At det går an å bli så lykkelig av å se på at små fugleunger bader så spruten står og tripper rundt og finner mat i junisola🙂

    Sommerklemmer fra telemarkskanten🙂

    • Jeg skulle ønske jeg hadde hatt den muligheten du har Gjertrud. Skjønt, i så fall ville jeg vel sjelden kommet meg utenfor hageporten.😉
      Det er virkelig en lykke å se på de små fjærballene, og i grunnen er det din fortjeneste at jeg fikk øynene opp for nettopp denne gleden i hverdagen. Tidligere var nemlig småfuglene bare en del av de diffuse omgivelsene for mitt vedkommende.
      Så en stor og takknemlig sommerklem til deg Gjertrud!😀

  7. Absolutt nydelig!!🙂 Og innlegget over her var morsomt! Jeg skal ta et dypdykk i bloggen din, da det er så lenge siden jeg har vært her inne! Men skal prøve å la være å kommentere på hvert og ett.. :))

    • Jeg tror du skal slippe å dykke så veldig dypt Viola, for jeg har ikke vært særlig aktiv her inne de siste månedene. Klarer nemlig ikke å spre meg særlig mye på nettet, og det er fugleforum.no som siden april har fått det meste av «overskuddet». Der har jeg imidlertid til tider nesten vært hyperaktiv. Forumet er for resten et skikkelig trivelig sted for oss som liker å fotografere og lære mer om fugler.🙂


Legg igjen en kommentar

