Skip navigation

Hvorfor er hannen så slem med hunnen etter at de har paret? I tråd med at alt i naturen har sin naturlige forklaring, er jeg overbevist om at det også er en grunn til denne oppførselen hos sothønene.

Gjennom de to siste årene har jeg utallige ganger spurt fugleeksperter om akkurat dette, men ingen har kunnet gi meg noen forklaring. De fleste har ikke engang vært klar over at sothønene oppfører seg på denne måten. Jeg har etter fattig evne forsøkt å forklare hva som skjer, men først for et par dager siden fikk jeg endelig dokumentert sekvensen med bilder. Anledningen måtte selvsagt by seg i tussmørket og på et tidspunkt da jeg hadde helt «feil» innstillinger på kameraet. Derfor beklager jeg at bildene er heller dårlige rent fototeknisk.

Dette sothøneparet har allerede et kull med halvstore unger, og nå forbereder de altså kull nummer to. Hunnen tråkker til en egnet reirplass og hannen er ivrig opptatt med å bringe reirmaterialer til henne. Mens dette pågår må ungene stort sett klare seg selv, og de mer fremmelige av dem hjelper de som er mer hjelpeløse.

Rett forut for neste bilde har foreldrene paret og hunnen er på vei ut til ungene igjen. Men så kommer hannen fossende etter henne…

.. kaster seg over henne og biter til hun skriker.

Fortvilet prøver hun å komme seg unna..

.. men han gir seg ikke og biter igjen til hun skriker.

Dette gjentar seg ..

.. gang på gang.

I et håp om å komme unna forsøker hunnen å dykke.

Selv ikke det hjelper.

Han gir seg ikke..

.. og dykker til og med etter henne!

Først etter at hun har måttet tåle mange bitt, og etter at hun ved denne anledningen tre ganger forsøkte å dykke bort fra ham, gir han opp forfølgelsen. I neste øyeblikk er alt liksom glemt og familieidyllen råder atter en gang.. til neste gang de parer.

Håper noen av dere kan gi meg en forklaring på hvorfor dette skjer.

26 Comments

  1. Håper du får noen forklaringer som duger! Jeg har ingen, men kommer til å følge spent med!

    • Det håper jeg også Titta!
      Siden verken professorer eller andre foreløpig har kunnet gi meg noen forklaring, er jeg imidlertid ikke særlig optimistisk. Men den som ikke spør får i hvert fall ikke noe svar. 😉

  2. Noen mannfolk sovner etter sex, andre blir aggressive? 😉 Nei, jeg vet absolutt ikke hvorfor han er så slem mot henne, jeg har null peiling på fugl 🙂

  3. Jeg er av den døsige typen.

    • Jammen godt å høre at du ikke er som denne koneplageren Morten! 😉

  4. Ikke noe klokt svar fra meg heller men måtte le av kommentaren til Morten 🙂

    Det er jo et forunderlig fenomen det som skjer, blir jo stikk i strid med all sunn fornuft og alt det der, hadde vært spennende å vite hvorfor det skjer.

    • Jeg skulle ønske noen etter hvert tar seg bryet med å studere denne atferden hos sothønene nærmere. Det hadde vært så interessant å vite hvorfor!!
      Morten er bare herlig. 🙂

  5. Uffda,slikt vil vi no ikkje ha noko av..

    God helg 🙂

    • Kanskje dette må til for å sikre etterslekten. Uansett er det en veldig snodig atferd. Så mye triveligere det hadde vært om han kunne være litt god mot henne i stedet. 😉
      Tusen takk.. min helg har vært travel men alle tiders. Kos deg videre inn i uken som kommer du også MT!

  6. Det der var jo konemishandling på høyt plan. Var det for å få hunnen til å underkaste seg montro?
    Ikke har jeg anelse, men hunnen har det i alle fall ikke bra når dette skjer hver gang etter paring.

    • Inntil noen gir oss en utdypende forklaring på denne atferden kan vi bare spekulere Lavina.
      Det kan så visst ikke være lett å være Fru Sothøne! Ikke er han trofast heller for resten. Det vet jeg ikke om hun er. Siden hannen gjerne parer flere hunner er det vel nærliggende å anta at hunnen i det skjulte sørger for at eggene hun legger ikke bare har gemalens gener. 😉

  7. – Kan det være «så enkelt» som at det finnes sikkert utrolig mange eksemplarer av denne arten,så statistisk sett er det ikke så rart om det avogtil dukker opp noen individer som ikke er «helt gode»..?

    – Kan det være et instinkt vi ikke skjønner helt ? (Så nettopp et program på tv hvor sjimpansehunner fikk juling av sjefen for å ta for store sjanser når de skulle klatre ned steinura om morgenen..)

    Dette var uansett en veldig spennende og tankevekkende problemstilling, som jeg håper får et svar. Følger med 😉

    • Dette ER spennende Gjertrud!
      Denne atferden etter paring må regnes som «normalen» blant sothønene, så her har vi ikke en avviker.
      Teorien som Phalloides kommer med under er nok mer sannsynlig. Den gjør faktisk atferden forståelig.. i hvert fall for meg. 🙂

  8. Spennende. Interessant observasjon. Jeg tenker det kan ha noe å gjøre med at hannen på denne måten sikrer videreføringen av sine gener. Om hunnen forbinder parring med grisebank vil hun nødig gjenta parringsakten med andre hanner med det første. Holder hun seg unna andre hanner til eggene legges og kullet klekkes, er hensikten med hannens voldelige adferd oppfylt. Det er en teori i mangel på solid kunnskap.

    • Vet du.. teorien din virker veldig sannsynlig, enkel og fornuftig som den er. Jeg skal så visst ha den i tankene når jeg observerer søthønene heretter! 🙂

      Denne atferden etter paring ser jeg i rundt 90% av tilfellene. Kanskje det at hannene enkelte ganger ikke følger mønsteret skyldes at han da har paret med en som ikke er hans faste partner. En nærliggende grunn kan jo da være at han ikke banker henne for om mulig å få flere sjanser til å spre sine gener hos henne senere?

      Tusen takk Phalloides. Nok en gang har du antagelig hjulpet meg ett skritt videre på veien til å forstå hva jeg ser der ute!

  9. jeg synes også Phalloides sin teori kan være sannsynlig..
    Jeg tenkte før jeg leste den at det er en del av instinktet til denne fuglen at hann skal dominere hunnen, rett og slett.. Vise hvem som er «sjefen», på en måte…
    Nei, det er ikke godt å vite!

    Min sommerserie er Gladbildecollage som et lite «postkort» vil vennebloggere.. du kan titte inn på din her;
    http://carpediem.vgb.no/2010/06/22/gladbilde-til-inger-johanne-en-exblogger/

    • Phalloides teori er absolutt den mest troverdige av de jeg hittil har fått, og det vil ikke forundre meg om han her har skutt en innertier.

      Så utrolig hyggelig at du har laget denne gladbildecollagen til meg Carpe!! Det virkelig varmer laaaaangt inn i hjerterøttene. 😀

  10. Hei på deg

    Flotte bilder som jeg savner på vgb

    men takket være Carpe fikk jeg en påminnelse .

    ha en flott dag 🙂

    • Hei på deg BT, og tusen takk til deg også!

      Jeg var i utgangspunktet så positiv til omleggingen på VGB, men ble mektig skuffet over det de gjorde. Tviler i grunnen på at de vil foreta nye endringer som faller positivt ut for oss fotobloggere, men jeg lever i håpet og betaler derfor trofast for bloggene jeg har der inne.
      Ønsker deg en alle tiders uke. 🙂

  11. Hejsan Johanne!
    Återigen kul att titta in på din blogg, en härlig berättelse både i bild och text.

    Vänligen
    Karlund

    • Hei, hei! 🙂
      Tidligere var jeg mest opptatt av å få bilder av de ulike fuglene jeg møtte på min vei. Nå er det atferden deres som fenger meg mest. Derfor blir det også flest dokumentasjonsbilder som dette jeg tar av dem nå om dagen. Jeg kan sitte i timesvis å følge med på alt de foretar seg og ender som oftest opp med en hel rekke nye spørsmål som jeg sjelden får svar på. Leser en del atferdsbøker for om mulig å finne svarene der. Så mange har jeg ikke funnet, men det er likevel veldig spennende lesing. Siste boken var Conrad Lorenz «King Solomons Ring». En både lærerik og fornøyelig bok jeg absolutt anbefaler.

      Måtte du og dine få en alle tiders sommer Karlund. Selv skal jeg forsøke å gjøre mest mulig ut av hver eneste fine dag. 🙂

  12. Dersom dette er normaladferden til disse endene, er jeg også veldig tilbøyelig til å være enig i teorien til Phalloides.
    Beste forklaringa hittil !

    • Jepp, dette er normalen Gjertrud.
      Det å føre slekten videre med sine egne gener er drivkraften til så mye ute i naturen. Derfor burde jeg vel egentlig ha kommet på den teorien selv. Ofte ser man imidlertid ikke skogen for bare trær.

      Godt vi har Phalloides som kan hjelpe oss og lede oss i riktig retning igjen. Du verden så mange ganger han har hjulpet meg både her og på VGB.. og det er jeg oppriktig takknemlig for!!

  13. Ups! Nei men fy da sothønefar..! :/ Tja, er det ikke typisk noen menn da? Nei da.. Redd for at andre hanner kan komme etter og vil unngå krangling om hvem som eier hvilke unger?! Ler.. Nei, ikke om jeg vet du. Men har ingen forsket på dette da? En forklaring må det sikkert ha.. ihvertfall om det skjer gang på gang.. 🙂

    • Siden ingen av de mange ekspertene jeg har spurt (deriblant folk som forsker på fuglenes forplantningsatferd) vet noe som helst om saken, tror jeg neppe det har vært forsket på dette feltet. Håper virkelig noen etter hvert finner det så interessant at de setter igang.
      Jeg tror imidlertid at Phalloides teori ikke kan ligge så langt fra sannheten. 😉

      Og ja.. fri og bevare oss fra mannfolk som oppfører seg på denne måten. Jammen glad jeg ikke er en liten sothønefrue!


Legg igjen en kommentar

