Skip navigation

I går var jeg ute og luftet macroen på jakt etter sommerens inseker. Jeg lette på flere av de stedene jeg vanligvis finner mange av dem, men det var forunderlig få å se. Kanskje ligger de også ca 2 uker etter skjemaet slik mye annet har gjort denne våren.

Ett av de stedene jeg ofte fotograferer sommerfugler ligger ganske nært Østensjøvannet, men siden det ikke var en eneste «flutterby» å se gikk jeg like godt ned til vannet for å sjekke ståa der. Heretter skal jeg aldri ta turen ned dit uten telen på apparatet. Dette var nemlig øyeblikket da Fru Sivhøne, som selv er forholdsvis sky og enda mindre villig til å vise fram ungene sine mens de er små, valgte å ta dem med på tur helt inne ved land.

Gjett om det var frustrerende å sitte der med macroen! Ikke bare måtte jeg veldig nær de små for å få relativt bra bilder av dem, men den optikken er jo også så treg i autofokusen. Ja, ja.. gleden var uansett stor over å få se den stolte mor og hennes små. Tidligere har jeg nemlig bare sett ungene som noe eldre. Da ligner de mest små sorte banditter som piler i flokk rundt i vannet og på gresset.

Seks unger hadde Fru Sivhøne i kullet sitt. Jeg har sett flere sothønekull bli klekket, og i disse kullene har alle ungene hakket seg ut av egget i løpet av veldig kort tid. Hos sivhønene virker klekkingen å foregå noe annerledes.

Noen av ungene i kullet hadde nemlig fremdeles mye blått og rødt på hodet sitt og nesten ikke noe dun ytterst på vingene (underarm og fingre), mens andre hadde kommet lenger i utviklingen.

Det var en av de yngste som først våget å følge mor ut på åpent vann.

Det tok imidlertid ikke særlig lang tid før også de andre fuglte etter.

Kanskje var dette det aller første møtet disse ungene hadde med verden utenfor reirområdet.

På det neste bildet ser dere ganske godt hvor mye lenger den øverste ungen har kommet i utviklingen enn tassen i nederkant.

Man kan vel ikke påstå at de små ungene som nesten er skallet på hodet er særlig vakre, men de er i hvert fall søte.. og langt penere enn sothøneunger i samme alder. For øvrig synes jeg det er artig å legge merke til de sorte bena. De skal jo etter hvert få en nesten lys gulgrønn farge med rød flekk øverst på låret slik dere skimter på bildet av mor.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. Hei, det blir ikke like ofte med bloggbesøk lenger, men nå er jeg her. For noen vakre bilder du har tatt, sothøna er virkelig en fugl som er morsom å følge med på, og så flink med å mate ungene sine! Det ser ut som «skoa» er en par hakk for store, hehe.. Men de er søte fugler!🙂

    • Både siv- og sothøneungene har disse bena og føttene som virker så alt for store i forhold til de små kroppen. I grunnen fortoner føttene seg et par hakk for store når fuglene er voksne også, men fine er de likevel. Synes det var veldig artig å få se og fotografere disse sivhøneungene så små som dette.

      Uansett hvor lenge det måtte gå mellom hver gang du stikker innom her Viola, så er du mye flinkere til å gå på bloggbesøk enn det jeg er. Og vit at jeg setter pris på at du kommer hit inn.🙂

      Ønsker deg en alle tiders helg!!

  2. Flotte bilder du har tatt. Skjønner frustrasjonen over feil optikk. Men det var jo morro med dette kullet. Litt store føtter fant jeg også ut, og morsomt!

    Ha en fin helg!

    • De er virkelig noen artige små skapninger disse sivhøneungene. Tenk, dette er første gangen på alle de årene jeg jevnlig har besøkt Østensjøvannet at jeg har fått sett dem med de fine fargene på hodet. I går var alt grått og trist her, men i dag skinner sola igjen. Dermed tar jeg nok telen med ned til vannet i håp om å få bedre bilder av dette kullet. Du får krysse fingrene for meg Lavina.. og kos deg i helgen du også!!🙂


Legg igjen en kommentar

