Skip navigation

Det er nesten utrolig at jeg, som for ganske få år siden hadde en voldsom edderkoppfobi, i dag kan kalle denne damen en artig jeger.  Heldigvis har jeg nemlig omsider klart å jobbe meg ut av den fobien.

Dette er altså en krabbeedderkopp hunn (Misumena vatia). Hannen er mye mindre og dessuten temmelig mørk. Navnet kommer antagelig av at disse edderkoppene går sidelengs som en krabbe når de skal forflytte seg raskt.

Fru Krabbeedderkopp sitter som oftest og lurer på bytte i en blomst, gjerne godt kamuflert i og med at hun i løpet av et par dager kan forandre farge etter blomsten hun sitter på.. fra gul til hvit eller grønnlig hvit. Med andre ord er hun en kameleonedderkopp.

Hun spinner ikke noe nett, men sitter som sagt bare og venter på at et insekt skal komme i nærheten. Når så skjer gjør hun et kjapt utfall,  griper insektet med de lange forbeina sine og suger det ut. Selv synes jeg det er ganske heftig at hun klarer å fange insekter som er såvidt mye større enn henne selv som det denne blomsterfluen er.

Eggene sine legger hun for øvrig i et hulrom mellom to sammenspunnete blader.

(Før markøren over bildet for EXIF-info og klikk for å se det i større format.)

4 Comments

  1. Jeg tenkte først.. at det der er da en slags bie..flue..? Men den er kanskje fanget av edderkoppen.. At den kan skifte farge, har aldri hørt om den edderkoppen. Jeg er redd for edderkopper.. men.. hm.. men jeg skulle av og til ha tenkt meg og hatt dens egenskaper..😉 Ler.. (jfr mitt innlegg av idag..hehe)
    Ha en flott og solrik dag!🙂

    • Selv om den ikke ble særlig solrik, så har dagen likevel vært alle tiders.. tusen takk!
      Med tanke på alle frustrasjonselementene du tar opp i siste innlegg, kunne det faktisk være greit å være en krabbeedderkopphunn i blant.😉

      Måtte helgen gi oss begge en hel masse sol og glede og flotte motiver!

  2. Flott bilde dette. Har sett den helt gul som blomsten den satt i. Tror aldri jeg har sett hannen…


Legg igjen en kommentar

