Skip navigation

Sånn til å begynne med var vel dette en sannhet med modifikasjoner, for da satt ikke flua på noe strå i det hele tatt.  Da satt den som dere ser på et blad i stedet og foretok ettermiddagsstellet sitt.

Men da stellet var unnagjort, satt den seg i hvert fall høyt på strå.. og var absolutt i vinden!

Jeg har sukket litt oppgitt for meg selv de siste dagene. Hver dag har det nemlig blåst akkurat så mye at macrofotografering ute i naturen slett ikke blir noen dans på roser. Likevel lar jeg meg friste, og håper både at sommerfuglene skal dukke opp og at de i så fall skal sette seg på fine og lune plasser.

Sommerfuglene har stort sett glimret med sitt fravær, og de andre insektene har på ingen måte valgt å sette seg på lune plasser. Men bilder blir det uansett.. om enn ikke så veldig fargesprakende eller «eksotiske».

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

8 Comments

  1. Det er ikke drømmevær for macro nå nei, men du beviser at det går an å få til noe uansett, kjempefine bilder av fluen🙂

    • Jeg har funnet ut at det blir noen små øyeblikk med nesten vindstille mellom vinddragene. Problemet er bare at insektene sjelden gidder å vente på at akkurat det øyeblikket skal komme. Men med litt tålmodighet ordner det seg for snille barn.😉

      Kunne nok med fordel ha brukt mindre blender her for å få mer av flua i fokus, men denne dagen drev jeg fremdeles og testet ut ulike innstillinger.

  2. Kjenner meg igjen. Vinden er hovedårsaken til at makrofotografering utendørs nesten er «off limits» i Stavanger-området. Det blåser fra alle retninger, og alt beveger seg. Syns dette var nydelig.

    • Det er unektelig vanskelig når det stadig blåser. Her har vi det nok lettere enn dere, for det blåser heldigvis ikke fra alle kanter samtidig.
      Nå har jeg anskaffet et brukt D300, og gleder meg til å teste macroen på det. Da vil jeg jo komme enda nærmere uten å bruke mellomringer.😉

  3. Fluer er faktiskt utrolig vakre de også! Ønsker deg en flott ny uke med fotoapparatet:)

    • «I nøden spiser fanden fluer», heter det. Slik var det i grunnen denne dagen. I mangel av andre og mer spennende insekter tok jeg mer enn gjerne til takke med fluene. De kan absolutt være riktig så fine, og spesielt de som skimrer i ulike farger når solen skinner på dem.

      Ønsker deg også en alle tiders uke!🙂

  4. Jeg tenker aldri over at flua har slike store merkbare øyner før jeg ser den på macro! Ser terningformede ut. Er det øynene tro?🙂

    • Visst er det øyne Viola, og flua har mange av dem. Leste et sted at dersom vi hadde hatt flue-øyne kunne vi ha fulgt med på 30 TV-kanaler samtidig. Sikkert greit for en flue som blir jaktet på av så mange, men jammen er jeg glad jeg slipper å måtte forholde meg til så mye samtidig.😉


Legg igjen en kommentar

