Skip navigation

For ikke lenge siden viste jeg dere et bilde av hvit krabbeedderkopp hunn som nettopp hadde fanget en blomsterflue. Nå har det seg slik at disse edderkoppene gjerne sitter på akkurat det samme stedet i mange dager. Det hadde også denne edderkoppen gjort, og i går så jeg henne igjen. Nå hadde hun imidlertid skiftet farge og gikk nærmest i ett med den blomsten hun gjemte seg på. For at dere skal kunne sammenligne, men slippe å klikke tilbake til det andre innlegget, viser jeg like godt det første bildet av henne igjen her inne også.

Nå er blomsten hun sitter på iferd med å visne, så om noen dager er hun kanskje hvit igjen. Naturen er virkelig spennende og fantastisk dere!!

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

.

.

.

.

.

6 Comments

  1. Stilig.. Mange fine bilder av edderkoppen!

    • Jeg blir glad hver gang jeg finner en krabbeedderkopp som sitter på lur. Det er så morsomt å «bli med» på jakten. Her blåste det imidlertid så mye at jeg ikke orket å streve mer med fokuseringen enn det jeg allerede hadde gjort. Håper derfor jeg finner en på en vindstille dag. Da skal jeg garantert sette meg ned ved siden av den.

      Kos deg videre i uken Lavina 🙂

  2. Det er rett og slett en helt fantastisk natur med ufattelig innhold der ute, ingen ting er overgitt til tilfeldighetene. Nydelige bilder!

    • Denne gangen var det artig å kunne vise den samme edderkoppen både som hvit og som gul.
      Fikk imidlertid noe å lure på denne gangen også, og det er hvorfor sidestripene blir signalrøde. Kanskje er det for at hun ikke skal gå helt i ett med blomsten og selv bli utsatt for fare av den grunn? Hmmm…

  3. Heisann :o)

    Flotte bilder :o) Macro er spennende men samtidig veldig vanskelig synes jeg. Det er kjempebra at du skriver litt informasjon på bildene dine for noen ganger lurer jeg jo litt på hva andre bruker og tar gjerne utgangspkt i det.
    Så spennende å finne ut litt om tingene som blir avbildet. Gleder meg å følge deg videre :o)

    hilsen monica, en fersk blogger

    • Jeg synes det både er spennende og morsomt å ta macro-bilder, men det kan absolutt være vanskelig.. og ikke minst slitsomt når det blåser der ute. Så har jeg selv stor nytte av å skrive litt om insektene jeg tar bilder av. Det kan i utgangspunktet være vrient å finne ut hva de er, men når jeg finner det ut leser jeg om dem og lærer litt nytt hver gang.

      Vet i grunnen ikke hvor nyttig denne EXIF-infoen egentlig er, for man velger jo innstillinger i hvert enkelt tilfelle ut ifra de rådende lys- og vindforhold. Jeg ble imidlertid i sin tid anmodet om å føre dem inn, og selvsagt følger jeg opp. 😉

      Lykke til både med fotograferingen og bloggingen Monica!!


Legg igjen en kommentar

