Skip navigation

Oppdatering:

Nå har jeg registrert meg på «spør en biolog», og der har jeg fått noen svar.

  • Det første bildet viser sannsynligvis en Blybladvikler (Ptycholoma lecheana).
  • Bilde nummer to viser en liten sikade.
  • Det tredje bildet viser en plantevepslarve, men hvilken av dem er det vanskelig å si.

—————————————-

Jeg er stadig ute med macroen nå om dagen, og selv om det blåser litt i meste laget får jeg festet noen småkryp til brikken. Deriblant også noen som gir meg grå hår i hodet.. som om ikke jeg har nok av dem allerede!

Nå setter jeg min lit til at dere kan hjelpe meg. Hvilken «sommerfugl» er for eksempel den glinsende tassen i det øverste bildet, og hva har den lille blå og rosa under tenkt å bli når den vokser opp? Eller kanskje den er fullvoksen allerede?

Og den som hadde visst hva ulike larver skal utvikle seg til! Akkurat denne øyner nok muligheten for et bedre måltid, men jeg antar det lille krypet øverst på blomsterstilken kommer seg unna i tide. Det går jo ikke akkurat fort med disse larvene. På den annen side er det jo slett ikke sikkert at denne gule larven er noe rovdyr i det hele tatt.

Denne siste vet jeg er en ganske så vanlig vannymfe, men er det midd den har fått på seg? I så fall lurer jeg på om den vil overleve et slikt angrep? Her blåste det såvidt mye at jeg ikke fikk noe bedre bilde av den enn dette før den tok til vingene igjen. De små «snylterne» kommer forhåpentlig klart nok fram til at de kan identifiseres likevel.

(Før markøren over bildene for EXIF-info, og klikk for å se dem i større format.)

4 Comments

  1. Nydelige bilder.. Likte godt den nederste og se på ansiktet til insektet.. Kult.. Flott at du fikk rede på hva det var du hadde knipsa bilde av, men skummelt med flåtten..

    • Jeg er nok en av de aller største idiotene når det kommer til å identifisere insekter og småkryp. Noen ganske få har festet seg etter hvert som jeg har fotografert dem, men jeg savner det å kunne skille artene/gruppene sånn i grove trekk. Det hadde nok gjort saken litt enklere.

      Ellers fikk jeg fjernet den flåtten etter bare noen ganske få timer, så sannsynligheten for at den eventuelt skal ha klart å påføre meg noe skummelt er ganske minimal. Kommer sikkert ikke til å få noen varige mén av det møtet.😉

  2. For en forunderlig verden vi lever i!!🙂

    • Ikke sant!!
      Her ser du for resten hunnen av vannymfen jeg viste i det siste innlegget mitt.😉


Legg igjen en kommentar

